InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Persoonlijke groei: hoe vriendelijk te zijn

Persoonlijke groei: hoe vriendelijk te zijn

Persoonlijke groei: hoe vriendelijk te zijn Om echte vriendelijkheid te tonen naar anderen toe is het zaak God lief te hebben. Vergeleken met liefde tot God heeft andere liefde geen enkele waarde. Daarom moet de goddelijke dienst centraal staan. Pas daarna komen andere behoeften. Binnen het Jodendom zijn een aantal vriendelijke handelingen gericht op God. Het gaat om zorg voor de baby, de besnijdenis, het bezoeken van zieken en hen genezen, geld geven aan de armen gastvrijheid aan vreemden, doden naar hun laatste rustplaats brengen, bruid naar baldakijn brengen, en vrede stichten. We kijken hiernaar vanuit Kabbalistische invalshoek. Ook zijn er juist een aantal zaken die niet gedaan moeten worden.

Daden van vriendelijkheid verklaard aan de hand van de Kabbala

Korte toelichting Kabbala

  • Op de eerste lijn van de geest zitten: Keter (of da'at), Chochma, Bina.
  • Op de tweede lijn van het hart zitten: Chesed, Gevura, Tiferet.
  • Op de derde lijn van actie zitten: Netzach, Hod, Yesod.
  • Malchoet is het uiteindelijke resultaat van alle ervaringen van de ziel.

Keter=Kroon; Chochma=Wijsheid; Binah=Begrip; Chesed=Weldaad; Gevurah=Macht; Tiferet=Glorie; Netzach=Overwinning; Hod=Flexibiliteit; Jesod=Basis realiteit; Malchoet=Koninkrijk

Meer informatie: Kabbala: de Tien Sefirot van de ziel.

geboorte van een kind

Op het moment dat een kind geboren wordt moet men hem in zijn behoeften voorzien. Bij de geboorte gaat het vanuit Bina (begrip) naar Tiferet (glorie). Tiferet gaat richting Gevoera (macht) wanneer sprake is van een moeilijke bevalling. Daarom moet gebeden worden dat Tiferet in de juiste richting gaat en de geboorte makkelijk zal zijn. Tiferet moet gebonden worden aan Chesed (liefdadigheid).

besnijdenis van het kind

Door de voorhuid te verwijderen van de Jesod (basis realiteit) krijgt het kind de waardigheid van Chesed. Door de voorhuid van het Joodse volk te verwijderen, kreeg Pinchas het priesterschap omdat hij weldaden verrichtte aan zijn Schepper volgens de mystieke uitleg van de besnijdenis.

het bezoeken van zieken en hen genezen

De Shechina is ziek van liefde voor unificatie (Hooglied 2:5 : “Sterkt mij met rozijnenkoeken, verkwikt mij met appels.”). Haar genezing ligt in de handen van de mens die in staat is verlichting te brengen. Het gaat om de mystieke uitleg van het woord ashishot (rozijnenkoeken). Hierin vinden we de woorden ish (man) en isha (vrouw) terug. Ashishot is verbonden met het attribuut Malchoet (koninkrijk). Ish en isha vertegenwoordigen Gevoera (macht) die de “twee armen” zijn die Malchoet ondersteunen.

“Verkwikt mij met appels” betekent Malchoet vastbinden tussen Netzach (overwinning) en Hod (flexibiliteit). Dit is de juist plaats voor Malchoet.

Niet alleen moet men zieken verzorgen ook moet men zorg dragen voor de 'zieken' van de hogere werelden. Zowel Malchoet als Tiferet zijn 'ziek' vanwege onze zonden. Er moet Torastudie gedaan worden en voorschriften uitgeschreven worden.

liefdadigheid aan de armen

Elke persoon moet liefdadigheid geven vanuit de Tiferet (glorie) voor de 'armen', ieder naar zijn vermogen. Het hoek van het veld moet aan de armen en de vreemdelingen overgelaten worden (Leviticus 19:10 en 23:22). Schoof is Bina en de hoeken van het veld komen voort uit Malchoet. Want Tiferet is een vreemdeling voor Malchoet, dus men moet deze voorschriften uitvoeren om Tiferet te herstellen. Een tiende wordt gegeven aan Jesod dat de 'arme' is. En als men Malchoet aan Tiferet bindt, geeft hij de tiende aan de 'vreemdeling'.

gastvrijheid voor de vreemdeling

Dit verwijst naar Tiferet en Jesod die in een gasthuis (Malchoet) moeten rusten. Een persoon moet Tiferet en Jesod in Malchoet brengen en hen voedsel verschaffen.

de doden naar hun rustplaats brengen

Hoe dit in verbinding staat met de hogere werelden is erg moeilijk uit te leggen omdat dit het geheim is van de sefirot.

de bruid naar de baldakijn brengen

Dit bevat alle behoeften voor unificatie want alle gebeden en spirituele unificatie liggen in de mystieke uitleg van het brengen van de bruid naar de baldakijn. De essentie van unificatie ligt in het geheim van het gebed die verschillende niveaus bezit.

vrede maken tussen een man en zijn naaste

Dit verwijst naar Tiferet en Jesod die soms van elkaar gescheiden zijn. Men moet vrede tussen hen maken. Dit geldt ook voor Chochma en Bina; Chesed en Gevoera; Netzach en Hod.

Tien zaken die niet gedaan moeten worden m.b.t. het betonen van vriendelijkheid

  1. Wees niet obsessief met mensen die je niet kan helpen.
  2. Stop niet met helpen indien er een gebrek aan vriendelijkheid heerst.
  3. Probeer niet iemand te helpen die je hulp niet echt wil.
  4. Geef niet te snel op.
  5. Klaag niet als anderen je om hulp vragen.
  6. Als je iemand niet wilt helpen zeg dan beleefd 'nee'.
  7. Wees niet gekwetst als een egoïstisch persoon zegt dat je een egoïst bent.
  8. Geloof niet elk verhaal.
  9. Zeg geen dingen die bij de ander misschien een slecht gevoel geven om hulp te vragen.
  10. Geef iemand niet een ongemakkelijk gevoel als je iets voor hem doet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Het instrument dat gebruikt wordt voor de besnijdenis wordt 'Izmel' genoemd. Dit is een vlijmscherp chirurgisch mesje. W…
Kabbala: de aartsvaders als archetypenGenesis is eigenlijk een buitenbeentje in de Tora. Het bevat nauwelijks wetten en handelt voornamelijk over de aartsvade…
De Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaDe Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaHet Jodendom begon met aartsvader Abraham. In Genesis 15:18 lezen we Abraham met God een verbond sloot: "Op die dag sloo…
Besnijdenis van jongens en meisjesBesnijdenis van jongens en meisjesHet besnijden van jongens komt vaak voor. Maar voor sommigen is het onduidelijk waarom het nou precies gedaan wordt. Dan…
Vriendelijkheid is gratisVriendelijkheid is gratisHet straatbeeld wordt een stuk vriendelijker als mensen elkaar toelachen en toch doen we dit maar mondjesmaat. Je hoeft…
Bronnen en referenties
  • Ten Don'ts for Kindness - Rabbi Zelig Pliskin
  • Deeds of Loving Kindness - Rabbi Moshe Cordovero
  • Kabbala: de Tien Sefirot van de ziel

Reageer op het artikel "Persoonlijke groei: hoe vriendelijk te zijn"

Reactie

Franet (infoteur), 02-01-2014 15:07 #1
Zeer interessant, ook om te constateren dat al dezen goede daden terug te vinden zijn in het Nieuwe Testament. In Mattheüs 25: 31-46 lezen we ook hierover. Alleen de besnijdenis lijkt mij hier niet in te passen, aangezien dit alleen voor jongens is. Het kan toch niet zo zijn dat meisjes (en vrouwen, als zij volwassen zijn geworden) buiten de boot vallen en geen deel hebben aan het heil?
Groeten en shalom,

Franet Reactie infoteur, 02-01-2014
Shalom,

Toch zegt Jezus in Mattheus 8 vers 21-22: "Laat de doden hun doden begraven." Dit komt niet overeen met de goede daden uit de Tenach waarbij het de plicht is om de doden naar hun laatste rustplaats te brengen.

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Subrubriek: Lifestyle
Special: Persoonlijke groei
Reacties: 1
Schrijf mee!