Oranje kleding-momenten

Oranje kleding-momenten De gekte slaat weer toe zodra er een grootschalig toernooi, zoals het WK-voetbal, losbarst. De voorpret met van alles en nog wat, is vaak net zo leuk. Sinds enkele jaren doet de kleding ook veel nadrukkelijker mee en zijn het niet slechts de oranje ballen en kleine speeltjes bij de supermarkt die gewonnen kunnen worden.

Merchandising

Merchandising is het woord wat we koppelen aan het commercieel exploiteren van een persoon of evenement. Het WK-voetbal is bij uitstek zo’n evenement en plots is alles in oranje te krijgen. Echter, lang is men bezig geweest met spulletjes voor de kinderen. Spullen die bij het kopen van boodschappen voor een bepaald bedrag verkregen werden. Natuurlijk gaan kinderen dan sparen en ziedaar de drang naar meer boodschappen in diezelfde winkel. Menig ouder heeft de dans niet kunnen ontspringen.

Merken spelen er op in
Om vervolgens te verzanden in de merken die zelfstandig vergelijkbare zaken bedachten en dan ben je niet meer gebonden aan de boodschappen, maar aan dat speciale merk. Spreekt voor zich dat met name de merken die iets “toevoegen” aan het voetbal hier veelvuldig gebruik van hebben kunnen maken. Denk hierbij aan bier, immers er gaat voor menig mens – meer mannen dan vrouwen – geen wedstrijd voorbij zonder een biertje. Maar ook nootjes of chocolade. Wat let je dan dat specifieke merk te kopen? Precies … en dat is nu net wat de bedenkers van dergelijke acties ook gedacht hebben. Een perfect moment om extra omzet te genereren, waarbij degene die het beste idee heeft, wint en ook dat lever nog wel eens een aardige strijd op tussen concurrerende merken.

Breder exploiteren

Maar voetbal is niet alleen meer een mannensport, zeker niet als het om toernooien gaat. Steeds meer vrouwen doen er net zo hard aan mee, ze gaan mee naar de wedstrijden en/of maken er een gezellige vakantie van. Voor de televisie schuiven ze, zeker als Nederland speelt, net zo vaak aan en worden met het jaar fanatieker.

Waar de mannen lang met oranje sjaaltjes en af en toe een T-shirt hebben gelopen, moet iemand gedacht hebben “dat kan beter!” en toen is het eerste oranje jurkje bedacht. Een beetje sexy jurkje uiteraard waar zeker de jongere generatie zich prettig bij voelt. Om vervolgens ook voor mannen wat leuke shirt te ontwerpen en zo de hele natie in het oranje te krijgen.

Nu wil de Nederlander alles zo goedkoop mogelijk en daar speelt de commercie op is. Dus menig merk biedt bij een X-afname van hun product een gratis outfit aan, of een bal of een ander accessoire. Maar alles uiteraard in de herkenbare oranje kleur en soms aangevuld met een rood-wil-blauw streepje hier en daar.

Modewereld
Tot het moment dat ook de zichzelf respecterende modemensen zich er mee gaan bemoeien en gaan “ontwerpen”. Niet dat er veel te ontwerpen valt, want het zijn de meeste eenvoudige modellen die je je kunt bedenken én vaak van een niet nader te definiëren kwaliteit. Niet dat dat nu heel erg is, want hoe lang wordt het immers gedragen. Maar we doen er allemaal aan mee en willen waarschijnlijk allemaal een graantje meepikken of minimaal weer een prettig publiciteitsmoment hebben.
Zelfs Roy Donders heeft voor het WK een juichpak ontworpen.

De koorts wakker aan…

Door maanden voor een groots evenement zoals het WK-voetbal al met de merchandising te beginnen, wakker je het vuurtje aan bij de liefhebber. Het latente toernooigevoel wordt aangewakkerd en we beginnen met kopen of minimaal bedenken wat we allemaal willen hebben.
En mochten de voetballers het dan toch niet zo goed doen, dan heb je alle spullen al in huis. Want het spreekt voor zich dat alles voor de uitwendige én inwendige mens in huis moet zijn, voordat de eerste bal van de middenstip getrapt is … en de bezoeker moet in de koffer de nodige “oranje-kleding” hebben zitten.

Vele prettige toernooien toegewenst!

Lees verder

© 2014 - 2020 Dressedbyfaisel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Oranje kleding-momenten"

Infoteur: Dressedbyfaisel
Laatste update: Juni 2014
Subrubriek: Lifestyle
Special: Kleding
Schrijf mee!