InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Hoe krijg je een gezondere leefstijl?

Hoe krijg je een gezondere leefstijl?

Het is weliswaar een onderzoek van een belanghebbende partij, namelijk Herbalife. Maar toch zijn de uitkomsten interessant. Namelijk: van de duizend ondervraagde Nederlanders, noemt 81% zichzelf min of meer ongezond. De meerderheid wil daar best iets aan doen. Maar een flink deel van de goede voornemens strandt. Wat te doen voor een gezondere leefstijl? Lees verder. Het onderzoek komt wel van een belanghebbende partij, namelijk Herbalife. Maar de uitkomsten zijn toch een interessante vingerwijzing. Wat is het geval? Herbalife heeft onderzoek gedaan onder duizend Nederlanders. Volgens dit onderzoek vinden liefst vier van de vijf Nederlanders (81% van de respondenten) dat zij min of meer ongezond zijn. De meerderheid van de respondenten, namelijk 65%, zou wel aan een gezondere manier van leven willen beginnen om zich gezonder te voelen. Een net even grotere meerderheid van 67% heeft inderdaad weleens iets in die richting geprobeerd.

41% haalt het doel van gezonder leven niet

Alweer een meerderheid van degenen die een poging tot gezonder leven doen, slaagt: 59%. De 41% van de mensen die niet slagen, hebben diverse redenen om het bijltje erbij neer te gooien. Men vindt zichzelf te oud om (nog) van leefstijl te wijzigen, stelt dat de tijd voor zo'n omwenteling ontbreekt óf legt de schuld bij de omgeving, die niet steunend genoeg optreedt.

Wat doen we eraan?

Als we gezonder willen leven, het zal niemand verbazen, is het omgooien van het dieet de eerste keuze waar we naar grijpen: 46% ofwel bijna de helft der respondenten gaat daarvoor. Liefst 39% maakt een listige combinatie van dieet, sport en meer in beweging komen in het dagelijkse leven. Dat 'dagelijkse leven' speelt een forse rol in het bewegingsconcept. Een op de vijf mensen (21%) geeft de voorkeur aan het wandelen of fietsen naar het werk of andere vormen van beweging die dagelijks in te bouwen zijn. Toch nog 13% weet het ongezonde (?) lijf naar de sportschool te slepen. Herbalife wilde natuurlijk ook nog even weten, hoe vaak mensen grijpen naar maaltijdvervangers - want die maakt Herbalife zelf. 6% van de respondenten doet hieraan mee.

Geen overspannen gedoe

We weten het allang: dat gedoe over minstens een half uur tot een uur per dag matig tot intensief bewegen, dat zit er gewoon niet echt in voor een normaal mens. Liever enige beweging dan niet bewegen omdat de barrière naar perfecte beweging zo hoog is! Dus zes op de tien respondenten stellen dat een wandeling van twintig minuten ook beweging is (60%). Heel wat minder mensen vinden vijf trappen bestijgen een vorm van sport (27%). 22% ziet boodschappen doen als gezondheidsbevorderend, en 18% stofzuigen. Daar hebben de respondenten overigens in principe ook wel gelijk in. Huishouden kan een vorm van beweging zijn, en wandelen of fietsen beslist ook.

Meer dan 83% van de respondenten uit het Herbalifeonderzoek begrijpt de werking van een dieet voordat men eraan begint

Liever een coach

De coaches schieten als paddenstoelen uit de grond. Dat mag ook wel zo zijn op het gebied van leefstijl, zeggen de respondenten. Er is immers die genoemde 46% van de ondervraagde Nederlanders die zeggen dat zij onvoldoende steun uit de omgeving krijgen, en daar komt al snel de score bij van het aantal mensen die zelf eerlijk toegeven niet genoeg wilskracht te hebben: 40%. Veel van deze mensen zou graag een coach in de arm nemen om het leefstijldoel te halen. Waarom? Omdat een coach kan helpen motiveren én de drempel over kan helpen om toch echt tijd en energie te besteden aan een nieuwe, gezondere leefstijl. Iedere Nederlander haar of zijn eigen Carlos Lens dus?

Een jonger gevoel

De leeftijd 'wil ook wat.' Dat blijkt althans uit het onderzoek. Genoemde 68 procent van de respondenten die op jacht zouden kunnen naar een betere levensstijl, vindt zichzelf te oud. Maar toch vinden we onder de 65-plussers het mooie percentage van 44% dat zeker iets in lichaamsbeweging ziet, omdat dat wellicht een jonger gevoel zou geven. Een derde ziet iets in gezonder eten (35%).

Tips van Herbalife voor een gezondere leefstijl

  1. Eet iets voor het boodschappen doen. Wie met honger gaat shoppen, laadt de boodschappenkar voller, en ook nog eens met slechtere voeding.
  2. Bananen zijn power-food. Zelfs voor een sessie bewegen mag een banaan. Dat geldt ook voor yoghurt en ander fruit. Dat vult een beetje, maar maakt de maag niet te vol voor het bewegen.
  3. Hongerklap? Poets je tanden! Door het schone gevoel, is de neiging te snacken vlotter bedwongen.

Het onderzoek: wie, wat en hoe

Het onderzoek is uitgevoerd door Herbalife, verkooporganisatie van producten die bedoeld zijn om een gezonde, voedingstechnisch verantwoorde leefstijl te behalen. De organisatie heeft een netwerk van ruim 3 miljoen aangesloten 'Members' ofwel aanbieders van producten en begeleiding. Het in dit artikel genoemde Herbalife onderzoek vond plaats onder 1.004 Nederlanders boven de 18 jaar oud. Er is ook onderzoek gedaan in andere landen, zij het dat de resultaten in dit artikel niet zijn besproken. Dan gaat het om Duitsland (1.005), Frankrijk (1.030), Israël (1.001), Italië (1.013), Polen (1.015), Portugal (1.007), Roemenië (1.002), Slowakije (1.003), Spanje (1.004), Tsjechische Republiek (1.010), Turkije (1.023), het Verenigd Koninkrijk (1.031) en Zuid-Afrika (1.017).
© 2014 - 2017 Mariawrites, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op dieet met HerbalifeOp dieet met HerbalifeHerbalife is een manier om een streefdoel in verband met je gewicht en gezondheid na te streven. De producten van Herbal…
Bep, de beste methode om aftevallenBep, de beste methode om aftevallenBep is de beste afvalmethode om succesvol aftevallen. Een deskundige jury van het RTL-programma EditieNL, waaronder spec…
Waarom sporten zo gezond is!Waarom sporten zo gezond is!Heel wat mensen krijgen tijdens de werkweek een pak stress te verduren en voelen zich 's morgens onuitgeslapen. Om dan e…
Afvallen met Herbalife: zinvol of niet?Afvallen met Herbalife: zinvol of niet?Diëten, welke volwassene heeft het nog niet geprobeerd? Duizenden dieetboeken zijn er al op de markt gebracht met telken…
Bronnen en referenties
  • Weber Shandwick / Herbalife

Reageer op het artikel "Hoe krijg je een gezondere leefstijl?"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 03-10-2014
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!