InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Niet kunnen slapen door verminderde melatonine aanmaak

Niet kunnen slapen door verminderde melatonine aanmaak

Niet kunnen slapen door verminderde melatonine aanmaak Zes uur slaap in de nacht, of nog minder, geeft op den duur een chronisch slaaptekort. Het kan gevaarlijke situaties opleveren. De neiging om in te dommelen is groot. Voor een beroep als piloot, betekent dit dat er vele levens op het spel kunnen staan. Om voor je werk dagelijks op de weg te moeten zijn met vrachtwagen of auto is het ook gevaarlijk. Achter het stuur of niet, slaaptekort treft veel mensen. Wat de oorzaak is van slecht slapen? Er zijn verschillende theorieën en één theorie wordt stelselmatig niet genoemd. De vermindering van de melatonine aanmaak. Melatonine, het hormoon dat het slaap en waakritme regelt.

Slaapgebrek

Niet in slaap kunnen komen en vervolgens een ritme van inslapen en weer wakker worden, geeft een gebrek aan slaap. Het gevolg van slaapgebrek is elke morgen met veel moeite uit bed komen, overdag geen energie kunnen opbrengen op de werkplek of school, prikkelbaar zijn (niets kunnen hebben), onredelijk en niet aardig zijn voor anderen en wanneer de kans er is: overdag in slaap vallen. De niet geringe gevolgen van nachtenlang te weinig slaap zijn, dat op den duur de geestelijk en lichamelijke gezondheid aangetast. Tasten het:
  • geheugen aan
  • het concentratievermogen
  • het immuunsysteem
  • het spraakvermogen
  • de reactiesnelheid en
  • de besluitvaardigheid

40% van de Nederlanders geeft aan geregeld wakker te liggen en bij meer dan de helft die geregeld niet kunnen slapen, is er sprake van een chronisch slaapgebrek met de kans op bovengenoemde gevolgen. Slaapgebrek kan een heel ander mens van je maken. Kunnen van een vrolijk en energiek persoon een wrak maken.

Wat maakt dat we niet kunnen slapen

Niet kunnen slapen heeft een aantal veel voorkomende redenen. Redenen die voor elk mens anders kan zijn. Denk aan zorgen of verdriet. Verdriet bij ziekte of overlijden. Lichamelijke klachten als verkoudheid, jeuk of benauwdheid. Voor iedereen geldt wel om voor het slapen gaan het volgende te mijden:
  • opwekkende stoffen. Theobromine (cacoa), tryptofaan (Cheddar kaas), fenethylamine (chocola) cafeïne (koffie),nicotine (sigaret), drugs of medicijnen.
  • alcohol. Maar van alcohol slaap je toch juist goed? Een fabeltje. De kwaliteit van slaap is minder goed wanneer je alcohol drinkt voor het slapen gaan. De slaap is minder diep en je bent vaker wakker. Bovendien treedt er gewenning op en heb je steeds meer alcohol nodig.
  • zwaar tafelen voor het slapen gaan. Dit drukt nog lang op de maag. Het lichaam dat tot rust moet komen in de slaap wordt juist aan het werk gezet. Door de spijzen te verteren wordt de lichaamstemperatuur hoger en kun je niet slapen.
  • Blootstelling aan blauw licht kort voor het gaan slapen. Het blauwe licht van de tv, laptop, smartphone of tablet.

De werking van een lichaam om te gaan slapen

Het lichaam van een mens produceert melatonine. Melatonine is een hormoon dat in de pijnappelklier geproduceerd en zorgt voor het slaap- en waakritme. Door bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen wordt de productie van melatonine gekoppeld aan licht en lichtafname. Zo gauw het langzaam donker wordt, wordt er in de pijnappelklier melatonine aangemaakt en maakt het lichaam zich klaar om te slapen. Wanneer het langzaam licht wordt stopt de aanmaak van melatonine en kunnen we weer wakker worden.

Elektromagnetische velden (EMV) onderdrukken de werkzaamheid van de pijnappelklier en verminderen de melatonineproductie

EMV kunnen er voor zorgen dat het biologische ritme van slapen en waken verstoord worden. EMV van smartphone, DECT telefoon, tablet, draadloze laptop, DECT babyfoon, slimme meter en alle andere draadloze gadgets. Niet alleen het blauwe licht maar ook de frequentie’s (de trillingen) van het ene draadloze naar het andere, verstoren de melatonine aanmaak en zorgen voor een slechte nachtrust.

Melatonine verstoring als gevolg van elektromagnetische velden

Verschillende onderzoeken tonen een verstoring van elektromagnetische velden en verminderde melatonine aanmaak aan. Onderzoeken veelal met dieren zijn:

Een onderzoek uit 2012 van Dr. Malka N. Halgamuge

Dr. Halgamuge is een wetenschapper in het departement electrical and electronic engineering van de universiteit van Melbourne. Ze werkt sinds 2014 ook als elektromagnetische stralingconsultant (EMV) bij Radhaz Consulting Pty Ltd (radhaz) Radhaz is een adviesbureau welke bestaat uit hoogopgeleide professionals met ervaring en kennis in Radiofrequente (RF)techniek. In de studie van Dr. Malka N. Halgamuge, werden meer dan honderd experimentele gegevens van menselijke en dierlijke studies van veranderingen in melatonine niveaus als gevolg van elektrische en magnetische velden blootstelling, geanalyseerd. Door blootstelling aan elektromagnetische velden wordt de melatonine aanmaak beïnvloed. Hoe dit de melatonine aanmaak in de pijnappelklier beïnvloedt, is nog niet geheel duidelijk.

Een onderzoek met hamsters

Een studie verricht door Irina Sukhotina, Joachim R. Streckert, Andreas K. Bitz, Volkert W. Hansen en Alexander Lerchl, School of Engineering and Science, International University Bremen. Uit het onderzoek blijkt dat dat de pijnappelklier van geïsoleerde Djungarian hamsters worden beïnvloed door 1800 MHz (GSM 1800- LTE)

De invloed van melatonine op kippenembry’s

Dit onderzoek is verricht door M.Macková, D. Lamos`ová en M. Zeman. Het resultaat van het onderzoek is dat melatonine invloed heeft op de ontwikkeling van kippenembryo’s.

Professor Martin Pall

Professor M Pall is natuurkundige, geneticus en celbioloog in de biochemie en medische wetenschappen aan de Washington State Universiteit, en verricht al jarenlang onderzoek naar de biologische uitwerkingen van elektromagnetische velden (EMV) op het menselijk lichaam. In zijn rapport va oktober 2014 zegt hij: “Er zijn vele studies waaruit blijkt dat melatonine niveaus bij nacht sterk zijn afgenomen door blootstelling aan elektromagnetische velden met aanzienlijke slaapverstoring als een duidelijk gevolg".

Het effect van 900 en 1800 MHz. (GSM 1800 MHz. en LTE) radiofrequentie straling én nicotine sulfaat op de embryonale ontwikkeling van de Xenopus laevis (klauwkikker)

Een onderzoek waarvan de resultaten 19 december 2014 bekend zijn gemaakt. Het doel van de studie was om de embryonale ontwikkeling te onderzoeken op de blootstellingseffecten van elektromagnetische velden in combinatie met nicotine. De onderzoekers A. Boga, M. Emre, Y. Sertdemir, K. Akillioglu, S. Binokay en O. Demirhan van de Cukurova Universiteit medische faculteit in Turkije, komen tot de conclusie dat het gecombineerde gebruik van nicotine en mobiele telefoons resulteren kan in uitgesproken schadelijke gevolgen voor de gezondheid van rokers.

Wat je zelf kunt doen om beter te kunnen slapen

Draadloze apparatuur verwijderen

Verwijder de smartphone, tablet, DECT telefoon en draadloze laptop van de slaapkamer. Moeilijk? Probeer het een week lang en ervaar dat het slapen langzaam beter wordt. Dan is duidelijk wat de oorzaak is. Wat is belangrijker? De eigen gezondheid of slapen met een smartphone naast je hoofd? Eigen ervaring telt en de keus is vervolgens aan jezelf. Geef het gewoon een kans en probeer het uit. Ook de matras is een belangrijk gegeven.

De matras

Veel matrassen bevatten metalen in de vorm van ijzeren veren of vele kokertjes met ijzerspiralen erin, om het ligcomfort te verhogen. Het grote nadeel van metaal is dat het de elektromagnetische velden uit de omgeving aantrekt en geleidt. De hele matras kan dan een verhoogd elektromagnetisch veld geven. Met niet kunnen slapen en vermoeid wakker worden als gevolg. Elke meetspecialist zal bij een matras met metaal zeggen: probeer een andere matras om goed te kunnen slapen (bron: eigen ervaring). Net als een elektrisch verstelbaar bed. Doe de stekker eruit. Ook een ijzeren bed trekt de aanwezige elektromagnetische velden aan en geleidt dit.
Gerelateerde artikelen
Nederlanders zijn massaal moe en slapen slechtNederlanders zijn massaal moe en slapen slechtNederlanders zijn massaal moe. Mensen kunnen niet inslapen. Pas tot ver na middernacht slapen ze pas in (2.00 uur) en ku…
Melatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagMelatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagOver Melatonine is al veel geschreven. Het is een van de veiligste stoffen die er bestaan en onderzoeken hebben aangetoo…
Hormoon van de epifyse (pijnappelklier); melatonineDe epifyse is een zeer kleine hormoonproducerende klier die met name melatonine produceert. Melatonine is een hormoon wa…
Slaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonineSlaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonineMelatonine is een hormoon dat je lichaam een signaal geeft dat het moet gaan slapen. Melatonine zorgt ervoor dat je lich…
Melatonine een wondermiddelMelatonine een wondermiddelMelatonine is vooral bekend als middel wat de slaap bevordert. Melatonine wordt veelal gebruikt als alternatief voor sla…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DieterRobbins / Pixabay
  • http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel.php?nieuwsartikelID=580
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Onderzoeken/7037/australiemelatoninetekort_en_gezondheidsschade_door_emv_en_icnirp_emissiewaarden.
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23051584?dopt=Abstract
  • http://www.stralingsvrijhuis.nl/Stralingsvrij-slapen/stralingsvrij-slapen.html
  • http://www.fns.uniba.sk/fileadmin/user_upload/editors/biol/kzf/clan1.pdf
  • http://apps.fcc.gov/ecfs/document/view?id=7521102473
  • http://www.ane.pl/pdf/5229.pdf
  • http://nos.nl/artikel/467804-piloot-transavia-valt-in-slaap.html

Reageer op het artikel "Niet kunnen slapen door verminderde melatonine aanmaak"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 06-09-2017
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!