InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > 5 tips voor het kopen van fitnessapparatuur voor thuis

5 tips voor het kopen van fitnessapparatuur voor thuis

Wanneer je niet dagelijks in de sportschool kunt trainen wegens tijdgebrek, de kosten die ermee gemoeid zijn, of een andere reden, kan fitnessapparatuur voor thuis een goed alternatief zijn. Voordat je echter op zoek gaat naar geschikte fitnessapparatuur die je thuis kunt gebruiken, is het belangrijk om niet in de valkuil van de fitnessfictie van makkelijke snelle resultaten te trappen. Wanneer je voor geschikt fitnessapparatuur op zoek gaat, zorg dan deze fitnesstoestellen en bijbehorende trainingsprogramma’s bij je portemonnee, je trainingsdoelstellingen en je leefstijl passen. De volgende 5 tips kunnen je helpen om geschikt fitnessapparatuur voor thuis te kopen.

Tip 1: geloof de reclame niet

Fitnessapparatuur en de bijbehorende trainingsprogramma’s kunnen een geweldige manier zijn om in vorm te komen. In vorm komen en een fit afgetraind lichaam krijgen, is echter het gevolg van een lange periode intensief trainen en niet van dagelijks een paar minuten wat buikspieroefeningen doen. Adverteerders beloven vaak dat je met een paar minuten moeiteloos trainen per dag het afgetrainde lichaam binnen zeer korte tijd bereikt. Vaak wordt de effectiviteit van het trainingsprogramma en fitnessapparatuur ondersteunt met voor en na foto’s. Geloof dus niet de gouden bergen waarmee de adverteerders hun fitnessapparatuur proberen te slijten.

Tip 2: bepaal je trainingsdoelstelling

Voordat je fitnessapparatuur aanschaft, is het belangrijk om eerst te bepalen wat je trainingsdoelstelling is. Voor het verbeteren van je conditie en uithoudingsvermogen is er andere fitnessapparatuur op de markt, dan voor het verbeteren van je kracht en het vergroten van je spiermassa.
Beoordeel dus duidelijk wat je wil bereiken en realiseer je dat voor veel trainingsdoelstellingen fitnessapparatuur helemaal niet nodig is. Wanneer je bijvoorbeeld je conditie wil verbeteren, hoef je helemaal geen crosstrainer of spinningfiets aan te schaffen, maar kun je ook dagelijks naar je werk fietsen en gaan hardlopen, of wandelen.

Tip 3: begin alvast te sporten

Nadat je kritisch verschillende fitnessapparaten hebt bekeken, maar voordat je daadwerkelijk het fitnessapparaat, of de fitnessapparaten die je op het oog hebt, wil gaan aanschaffen, moet je bij jezelf nagaan hoe vaak je per week wil gaan sporten. Ook is het belangrijk om bij jezelf na te gaan hoe lang je per trainingssessie wil gaan sporten. Als je duidelijk hoe vaak en hoe lang je wil gaan sporten, is het belangrijk om dit al op een of andere manier te gaan doen. Ga nu bijvoorbeeld al het aantal keren dat je per week wil gaan trainen op je fitnessapparatuur besteden aan wandelen, fietsen, joggen etc… en kijk of je dit gedurende een maand vol kunt houden. Als je dit een maand vol kunt houden, is het handig om vervolgens het fitnessapparaat uit te testen. Als je niet een maand sporten vol kunt houden, is het niet handig om het fitnessapparaat te kopen; het enige wat daarvan lichter wordt, is je portemonnee.

Tip 4: test het fitnessapparaat uit

Wanneer je het aantal keren sporten per week makkelijk vol kunt houden, is het handig om het gewenste fitnessapparaat uit te testen, voordat je het aanschaft. Bij het testen van het fitnessapparaat is het belangrijk om na te gaan hoe het trainen op het fitnessapparaat voelt en of het apparaat degelijk gebouwd is.
Bij het uittesten van het fitnessapparaat hoort ook het lezen van gebruikerservaringen in objectieve tijdschriften. Het is belangrijk dat het gewenste fitnessapparaat past bij de doelstelling die je wil behalen. Sommige fitnessapparaten verbeteren bij regelmatig gebruik de algehele fitheid, andere alleen de kracht van zeer specifieke spieren, of spiergroepen.
Google ook de fabrikant op klachtenafhandeling en service zodat je weet hoe de fabrikant omgaat met zijn klanten.

Tip 5: kijk wat de beste prijs is voor het fitnessapparaat

Wanneer het gewenste fitnessapparaat bevalt, kijk dan goed rond waar je de beste prijs krijgt voor de meeste kwaliteit. Kijk niet alleen naar de laagste prijs, maar ook wat je voor deze prijs krijgt. Is er bijvoorbeeld na een bepaalde tijd gratis onderhoud? Wat kosten nieuwe onderdelen? Kun je het fitnessapparaat zelf makkelijk onderhouden? Wordt er een trainingsprogramma bijgeleverd? Wordt het fitnessapparaat kosteloos bij je thuis afgeleverd en gemonteerd? Krijg je een demonstratie van gekwalificeerde mensen die je laten zien hoe het apparaat werkt?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fitness thuis: oefeningen met lichaamsgewichtFitness thuis: oefeningen met lichaamsgewichtGeen tijd of geld voor fitness bij de sportschool? Het is helemaal niet nodig om naar de sportschool te gaan om er goed…
Start to Fitness: Begin met fitnessenStart to Fitness: Begin met fitnessenFitnessen is een populaire sport. Je kan er een mooi afgetraind lichaam door krijgen en je kan het in alle weersomstandi…
De voordelen van thuisfitnessDe voordelen van thuisfitnessVeel mensen denken dat je voor fitness naar een sportschool moet gaan, echter is dit niet altijd nodig. Het is goedkoper…
Pole Fitness, sportief paaldansenPole Fitness, sportief paaldansenPole Fitness is een sportieve vorm van paaldansen. Het heeft niets met het paaldansen in clubs te maken. Je leert wel de…
Kwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaKwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaHet WK van Zuid-Afrika komt steeds dichterbij. In elk werelddeel wordt gestreden voor het bereiken van dit eindtoernooi.…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumer.ftc.gov/articles/0051-tips-buying-exercise-equipment

Reageer op het artikel "5 tips voor het kopen van fitnessapparatuur voor thuis"

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 16-02-2015
Subrubriek: Lifestyle
Special: Sport en voeding
Schrijf mee!