InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Hoe kan een burn-out worden voorkomen en genezen?

Hoe kan een burn-out worden voorkomen en genezen?

Hoe kan een burn-out worden voorkomen en genezen? Om een burn-out te voorkomen of te genezen moet men in eerste instantie op tijd en stond een korte rustpauze inschakelen. Dit dient om te voorkomen dat voortdurende stress ons leven gaat vergallen. Want niemand is er ongevoelig voor. Vooral de perfectionisten, die geen tijd durven maken om zich even te ontspannen worden meestal de dupe van een burn-out. Bovendien voelen ze constant de drang om te presteren. Hun laatste indicator is emotionele uitputting. Zo belanden deze personen in het diepe dal, waar ze op eigen kracht niet meer zien uit te geraken zonder hulp van een bevoegd persoon.

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een combinatie van symptomen die door emotionele uitputting zijn ontstaan. De meest bekende oorzaken van burn-outs zijn afkomstig van ijverige mensen, die steeds maar blijven doorzetten met werken, dat voor hen nooit goed genoeg schijnt te zijn.
Dit zijn meestal mensen met een perfectionistische instelling die steeds maar willen presteren en geen aanvragen kunnen of durven weigeren, tot zij uiteindelijk toch het bijltje er moeten bij neerleggen. Want ze zijn opeens al hun energie verloren.

Zo blijven deze harde werkers troosteloos achter in een straatje zonder einde… Zij moeten leren assertief te zijn en een beslissing durven te nemen. En om zulke beslissing te nemen moet men weten, wat energie geeft, en wat energie kost.

Hoe weet men een burn-out te hebben?

Mensen met een burn-out voelen zich totaal uitgeblust en leeg. Hun motivatie om te gaan werken is helemaal weg. Deze klachten wijzen meestal op een burn-out, en die krijgt men niet zo maar van de ene dag op de andere.

Volgens Prof. Dr. Nele Jacobs (doctor in biomedische wetenschappen, psychologe, gedragstherapeute) is burn-out een langzaam proces, waarvoor snelle oplossingen zeker niet bestaan. 'Het vraagt veel tijd om iemands waarde te herschikken.

Deze mensen zien dat als een persoonlijk falen en kunnen hierdoor helemaal niets meer. Hierdoor voelen zij zich totaal waardeloos. Bij re-integratie op de werkplek, moet men ze helpen neen te zeggen. Eigenlijk leren mensen het best veranderen op de werkplek waar ze zijn uitgevallen.

Dit zijn mensen die heel bekwaam zijn, maar moeten nog leren assertief te zijn en grenzen durven stellen. Zo kunnen ze leren niet ontslagen te worden, door eens neen te durven zeggen. Zo zal dit hen uiteindelijk toch wel lukken.'

Waaraan is dit dan te wijten?

Normaal gezien is alles te wijten aan het gebrek aan evenwicht. Personen die perfectionistisch zijn ingesteld zullen moeten inboeten aan energiebronnen, omdat zij altijd blijven over presteren. Ze willen immers geen kritiek, en mogen daarom ook geen fouten maken.

Maar als zij die energiebronnen schrappen, gaan ze wel fouten maken en het hele systeem valt in duigen. Het is zeer moeilijk te plaatsen, voor iemand die over gepresteerd heeft. Op dat moment willen zij niet meer geconfronteerd worden met dat werk, maar hebben tegelijkertijd ook moeite om dit los te laten.

Deze ijverige mensen krijgen een burn-out omdat zij hun werk altijd hebben opgehemeld en hun - zo groot nodige ontspanning - hebben verwaarloosd.

'Het traject dat mensen met een burn-out afleggen is inspirerend. Het grote probleem is dat ze eerst heel diep moeten vallen om tot dit besef te komen'.

Voor langdurige afwezigheid kan de werkgever een re-integratieproject opstarten

Hoe kan men uit het diepe dal klimmen?

Eens het werk wegvalt komen ze er zelf snel bovenop. Dan ontdekken ze opnieuw de waarde van een zelfgekozen ontspanning, waar ze zich kunnen in uitleven en alzo hun zorgen vergeten.

Deze mensen die in dit diepe dal zijn terecht gekomen, willen niets liever dan er zo spoedig mogelijk uit te geraken. Hiervoor is voor hen alle hulp aanvaardbaar.

Wanneer zij hun werk kunnen loslaten vinden ze automatisch hun energie terug. Dan zijn ze nog steeds prestatiegericht maar weten ondertussen dat er grenzen zijn.

Het grote probleem is dat ze heel diep moeten vallen om tot dit besef te komen

Om hier terug boven op te komen moet men gemiddeld rekenen op 4 tot 8 maanden. Over het algemeen kan men na het terugkeren van de energie -zo nodig- pas beginnen met de therapie. Om te werken rond waarden mag men zeker 3 maanden tellen.

Daarna volgt het re-integratieproces, dit is een vorm van psychotherapie die zich richt op een gezonde afstemming van de mens met zijn werkomgeving. Deze therapie is gericht op het hanteren en/of oplossen van psychische problemen die een goed functioneren op het werk in de weg staan.

Het is ook de bedoeling de cliënt zo snel mogelijk terug aan het werk te helpen. Daarbij hoort ook nog assertiviteitstraining. In totaal gaat het om 12 tot 16 sessies. Niemand is daartoe verplicht om in therapie te gaan of sessies te volgen. Iedereen is hier vrij in.

Kan men met deze klachten naar de huisarts?

Wanneer men het niet meer ziet zitten is de huisarts nog steeds de meest geschikte vertrouwenspersoon. Hij kan zijn patiënten perfect doorverwijzen naar de juiste specialist of psychotherapeut. e.a. Deze nodige hulp is voor deze patiënten onontbeerlijk. Want als de emmer reeds vol is, kan hij immers met één druppel overlopen.

Hoe rapper men in behandeling gaat, hoe korter de tijd zal zijn naar de genezing. Herkent men bepaalde symptomen en is er angst voor een burn-out? Lees dan in afwachting op betere hulp, de onderstaande tekst.

Hopelijk kan deze tekst uw meest ernstige stressmomenten tijdelijk onderdrukken. Hou er de moed maar in, alles komt wel weer in orde. Oké? Positief denken kan u geluk schenken!

Hoe kan men een burn-out herstellen?

Hier volgen enkele praktische tips:

  • Zorg voor een betere structuur in uw leven door een dagindeling te maken zoals: op tijd eten, ontspanning nemen, muziek beluisteren, wandelen, een interessant boek lezen etc.
  • Doe geen twee of meer dingen tegelijkertijd en leer assertief te zijn en nee te zeggen, als anderen uw hulp vragen.
  • Luister in eerste instantie naar uzelf: leer luisteren naar de signalen van uw lichaam, door ontspanning op te zoeken en stress geen kans te geven.
  • Onderhoud uw sociale contacten bij gebrek aan levenslust en bij depressieve gevoelens.
  • Leven in het hier en nu, en dit accepteren. Probeer de spanning los te laten, ook wat er is gebeurd.
  • Vermijd perfectionisme. Probeer alles minder perfect te doen. Leg niet op alle slakken zout, anders worden deze nuttige beestjes uitgeroeid.
  • Om burn-out te herstellen, lach zoveel als u kunt. Want lachen helpt gelukshormonen (endorfine) aan te maken en stress te bestrijden.

Lees verder

© 2015 - 2019 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het voorkomen van een burn-outHet voorkomen van een burn-outEen burn-out is gemakkelijk te voorkomen, er zijn vaak maar een aantal zaken nodig om er voor te zorgen dat je niet uitg…
Hoe herkent men een burn-out en wat kan je eraan doen?Steeds meer mensen vertonen symptomen van een burn-out. Naar schatting vertonen meer dan 900.000 Nederlanders en 400.000…
Wat te doen bij een burn-out?Wat te doen bij een burn-out?Misschien ken je wel mensen in je omgeving die een burn-out hebben of heb je het zelf. Als je een burn-out hebt ben je m…
Wat is een burn-out?Wat is een burn-out?Burn-Out is een term die bedoeld wordt voor mensen die het gevoel hebben opgebrand te zijn. Waar een burn-out precies va…
Burn-out maakt ook slachtoffers bij kinderenBurn-out maakt ook slachtoffers bij kinderenSteeds meer landgenoten kampen met een burn-out. Wij hebben het inderdaad zo druk, dat we er ziek van worden. Opmerkelij…
Bronnen en referenties
  • Info: Health & Lifestyle-magazine van CM Limburg.

Reageer op het artikel "Hoe kan een burn-out worden voorkomen en genezen?"

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 08-04-2019
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!