InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Dagen zonder vlees: minder vlees en vis eten in Vlaanderen

Dagen zonder vlees: minder vlees en vis eten in Vlaanderen

Dagen zonder vlees: minder vlees en vis eten in Vlaanderen In Vlaanderen loopt vanaf 10 februari 2016 tot en met 26 maart 2016 de campagne “Dagen zonder vlees”. Deze jaarlijkse actie wordt gehouden om de Vlaming bewust te maken van de gevolgen en de impact van voedingsgewoonten op de natuur en het klimaat. Met de actie wil men duizenden mensen aansporen om tijdens deze 40 dagen de ecologische voetafdruk te verkleinen. Heel wat politici, zoals Bart De Wever (N-VA), Wouter Beke (CD&V), en Gwendolyn Rutten (Open Vld) steunen de actie. Met dit krachtig signaal willen heel wat Vlamingen hun verantwoordelijk opnemen voor een beter milieu en klimaat.

Wat is “Dagen zonder vlees” en waarom organiseert men het?

“Dagen zonder vlees” is een campagne in Vlaanderen die erop gericht is om met zoveel mogelijk mensen de ecologische voetafdruk te verkleinen. Duizenden mensen willen in deze periode bewust minder vlees en vis gaan eten om het milieu en het klimaat te sparen. Studies hebben immers aangetoond dat er heel wat vereist wordt van de natuur, om een portie vlees of vis op het bord te brengen. Duurzame voeding is het absolute codewoord. Met deze campagne wil men geen vegetarisme aanmoedigen, maar enkel de mensen bewust maken van de klimaatimpact bij veel vlees- en visconsumptie. Vleesconsumptie is één van de hoofdoorzaken van de verandering van het klimaat. De veeteelt is verantwoordelijk voor een groot aandeel van de broeikasgassen. Veel vlees eten wordt ook als ongezond en inefficiënt gezien. Deze actie heeft in 2015 dan ook heel goed gescoord. De deelnemers werden zich bewust van de impact op het klimaat en er vond een werkelijke gedragsverandering plaats. Deze gedragsverandering in voedingsgewoonten is net het doel dat men wil verwezenlijken.

40 dagen in plaats van 46 dagen

Vanaf Aswoensdag tot en met Pasen zijn er in principe 46 dagen. Echter in de katholieke godsdienst spreekt men van de Veertigdagentijd omdat er zes zondagen niet worden meegeteld. Het maakt weinig uit of het nu 40 of 46 dagen zijn. Het belangrijkste doel van deze actie is dat er zoveel mogelijk mensen deelnemen.

Deelname van twintig bekende Vlaamse politici

Twintig Vlaamse politici hebben hun akkoord gegeven om deel te nemen aan deze actie. Voor de ene politicus zal de actie al wat moeilijker zijn dan de andere, afhankelijk van het huidige voedingspatroon. De bedenkster van de actie, Alexia Leysen, kon onder meer de Vlaamse partijvoorzitters overtuigen om deel te nemen, zijnde Meyrem Almaci van Groen, Wouter Beke van CD&V, Bart De Wever van N-VA, Gwendolyn Rutten van Open VLD en John Crombez van SP.A.

Handige weetjes

  • Op de website van “Dagen zonder Vlees” kan je allerlei informatie inwinnen over de actie. Ook je kan via deze website inschrijven.
  • De Facebook-pagina brengt leuke anekdotes, weetjes en tips rond het project “Dagen zonder vlees”
  • Deelnemers kunnen participeren in groep. Dit kan als gezin of samen met andere collega’s. Ook kan je je aansluiten bij een bepaalde groep zoals Stad Gent of Studio Brussel. Binnen deze groep zal men dan gaan strijden voor de kleinste ecologische voetafdruk. Als bekroning krijgt men het DZV-certificaat.
  • Studies hebben aangetoond dat elke dag zonder vis of vlees ongeveer 11 vierkante meter bespaart op de ecologische voetafdruk. Daarnaast bespaar je ook 1000 liter water en 2 kilogram broeikasgassen.

Minder vlees eten kan de ecologische voetafdruk verkleinen. / Bron: FraukeFeind, PixabayMinder vlees eten kan de ecologische voetafdruk verkleinen. / Bron: FraukeFeind, Pixabay

Minder vlees eten is beter voor jezelf en het klimaat: 5 tips

Vermijd hartziekten

Hart- en vaatziekten blijven één van de belangrijkste doodsoorzaken in de Lage Landen. Een voedingspatroon met minder of zelfs geen vlees zal ervoor zorgen dat je gezonder blijft en beschermd blijft tegen heel wat ziektes. Minder vlees eten is dus al zeker de moeite waard om het te proberen.

Vlees eten is slecht voor het milieu en het klimaat

Onderzoek van de Verenigde Naties heeft vastgesteld dat een grote consumptie van vlees één van de belangrijkste oorzaken is van ernstige milieuproblemen, zowel op lokaal als op wereldvlak. Bij het verwerken van vlees vindt er een grote CO2-uitstoot plaats en worden heel wat liters water gebruikt. Iets minder vlees eten kan dit probleem enigszins minder groot maken.

Dierenziekten vermijden

Vlees, gevogelte of vis kan besmet zijn met één of ander virus. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft zelfs verklaard dat – bij een muterend virus – mensen kunnen besmet geraken bij bijvoorbeeld het eten van niet doorkookt kippenvlees (vogelgriep) of wanneer voedsel bereid is op dezelfde snijplank als het besmet vlees of de besmette eieren.

Minder vlees is doorgaans beter voor je gewicht

Vegetariërs hebben drie keer zo weinig kans op overgewicht dan vleeseters. Uiteraard hoef je geen vegetariër te worden, maar af en toe wat minder vlees kan voordelig zijn voor je gewicht. Het is immers altijd fijn om de zomer tegemoet te gaan met een strak lijntje.

Vegetarisch eten kan: smaakpapillen passen zich aan

Indien men de stap zou zetten naar een vegetarische voeding, dan zal men andere smaken en gerechten leren ontdekken. Deze wijziging naar meer granen, fruit en groenten kan een openbaring blijken voor je voedingspatroon. Veggie-voeding is in ieder geval gezond. Af en toe eens vegetarisch eten kan de ecologische voetafdruk mee helpen verkleinen.
Gerelateerde artikelen
Waarom we minder vlees moeten etenWaarom we minder vlees moeten etenHet is geen geheim dat het eten van vlees erg belastend is voor het milieu. Gelukkig eten we in het westen al minder vle…
De ecologische voetafdruk Nederland (ecological footprint)De ecologische voetafdruk oftewel de ecological footprint, is het verbruik van een land of persoon uitgedrukt in hectare…
Gourmet boodschappenlijstGourmetten is een makkelijke en gezellige etensbereiding en vooral populair op feestdagen, feestjes en in weekenden. Voo…
Mager en gezond vlees die helpen bij het dieet!Mager en gezond vlees die helpen bij het dieet!Gezond koken en eten om te diëten is niet altijd even gemakkelijk. Een foute concludering van vele mensen is dat vlees a…
Gevolgen van wel of geen vlees etenUit verschillende enquêtes is gebleken dat ongeveer 30% van de mensen bijna elke dag vlees of vis eet. Minder dan 10% va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dagenzondervlees.be
  • Dagenzondervlees.be, https://www.dagenzondervlees.be/, 10 februari 2015
  • Metrotime.be, http://nl.metrotime.be/2016/02/09/must-read/dagen-zonder-vlees-gaat-morgen-van-start/, 10 februari 2016
  • Afbeelding bron 1: FraukeFeind, Pixabay

Reageer op het artikel "Dagen zonder vlees: minder vlees en vis eten in Vlaanderen"

Infoteur: Auteurjr
Gepubliceerd: 11-02-2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!