InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > IkPas en de uitdaging van 30 of 40 dagen zonder alcohol

IkPas en de uitdaging van 30 of 40 dagen zonder alcohol

IkPas en de uitdaging van 30 of 40 dagen zonder alcohol De consumptie van alcohol is iets heel vanzelfsprekends voor velen. Het ene glaasje in het weekend is al lang verleden tijd. Een of meerdere glazen alcohol per dag behoort voor velen al tot een normaal patroon. Een patroon dat er ongemerkt in is geslopen. Het drinken van alcohol is zo ongemerkt verworden tot een automatisme. En zo ben je voor je het weet een onbewuste drinker geworden. IkPas, een initiatief van onder andere het Trimbos-instituut en lokale GGD-en, probeert dit patroon te doorbreken. Ga de uitdaging met jezelf aan en zie wat dit met je lichaam doet!
Bron: Peggy Marco, PixabayBron: Peggy Marco, Pixabay

Wie organiseert IkPas?

IkPas is een landelijk gedragen initiatief om het alcoholgebruik te verlagen. Het streven is om het totale alcoholgebruik te verlagen, maar door de gekozen actievorm begint deze verlaging allereerst met het bewuster omgaan met alcohol. Alcohol wordt steeds meer als een soort automatisme gedronken. Het is er in de loop der jaren bij velen ingeslopen om standaard elke dag één of meerdere glazen alcohol te drinken. De initiatiefnemers zijn het Trimbos-instituut, het lectoraat verslavingspreventie van de hogeschool Windesheim, GGD-en verspreid over het hele land en diverse Nederlandse gemeenten.

Wat is IkPas?

IkPas is een Nederlandse beweging, die zich er sterk voor maakt om tijdelijk geen alcohol te drinken. Door het tijdelijk geen alcohol drinken ga je een uitdaging met jezelf aan. Wil ik dit? Kan ik dit? Wat doet dit met me? IkPas heeft een eigen website waarop je je kunt aanmelden voor de eerst komende alcoholvrije periode. Er lopen twee initiatieven: 30 dagen zonder alcohol en 40 dagen zonder alcohol. De 30 dagen zonder alcohol bestrijkt de maand maart. En de 40 dagen zonder alcohol is gekoppeld aan de vastenperiode van de katholieken en loopt van as-woensdag tot en met Palmzondag.

Waarom meedoen aan IkPas?

Meedoen aan IkPas laat je zien wat de consumptie van alcohol eigenlijk met jou en je lijf doet. Meestal hebben mensen die regelmatig alcohol consumeren onbewust een bepaald patroon aangenomen waarin het alcoholgebruik min of meer vanzelfsprekend is. Het ene glaasje in het weekend is al lang verleden tijd en is verworden tot één of meerdere glazen per dag. Zonder blikken of blozen is dit al bijna normaal geworden. Als het jaar nog jong is en de lente bijna voor de deur staat is het een mooie periode om even geen alcohol te drinken. Eerst 30 of 40 dagen geen alcohol gebruiken en vervolgens met een frisse blik de lente in! Een langere periode zonder alcohol zal al snel lichamelijke veranderingen zichtbaar maken. Denk hierbij aan een algeheel fitter gevoel, betere nachtrust, een mooiere huid, een scherpere blik en waarschijnlijk zal je ook wat gewicht verliezen.

Laat zien dat je de uitdaging aangegaan bent

Om jezelf te herinneren aan de uitdaging die je bent aangegaan, of om aan anderen te laten zien dat je met de IkPas-uitdaging meedoet zijn er een tweetal producten te koop. Een blauw armbandje met het IkPas-logo en een speldje in de vorm van een druppel. Een blauwe druppel, om aan te geven dat je even geen druppel alcohol drinkt. Deze twee producten zijn via de website van de actie te bestellen. Daar kan je dus ook aanmelden en laten zien dat je meedoet. Er worden diverse blogs op gepubliceerd, die je helpen om de uitdaging af te maken.

Omgaan met alcohol na 30 of 40 dagen zonder alcohol

Na de uitdaging van IkPas en de periode zonder alcohol komt misschien wel de echte uitdaging. Hoe ga je na deze "detox"-periode om met je alcoholgebruik? Waarschijnlijk is de vanzelfsprekendheid waarmee een flesje bier wordt gepakt of een glas wijn wordt ingeschonken al ver op de achtergrond geraakt. Het gebruik van alcohol hoeft helemaal niet op nul te blijven staan. Af en toe iets alcoholisch drinken is geen probleem. Maar drink bewust en niet meer op de automatische piloot.

Maand zonder alcohol ook over de grens

Niet alleen in Nederland kennen we een landelijke "stoppen-met-alcohol"-maand. Ook over de grens wordt al jaren een dergelijke actie gehouden om het (onbewust) drinken tegen te gaan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Engeland waar aan het begin van het nieuwe jaar "Dry January" wordt georganiseerd. En in Australië gebruiken ze de herfst om te detoxen. De maand oktober staat daar bekend als OcSober.

Alcoholgebruik in Nederland

Er wordt veel alcohol gedronken in Nederland. Onder de volwassen (18-plussers dus) is bij 9,2% sprake van overmatig alcoholgebruik (cijfers 2017). Verdeeld over mannen en vrouwen is dit respectievelijk 11,5% en 7%. Er is sprake van overmatig alcoholgebruik als mannen meer dan 21 en vrouwen meer dan 14 glazen alcohol drinken per week. Uit de cijfers blijkt dat vooral onder jongvolwassenen (tussen 18 en 30 jaar) overmatig alcohol gedronken wordt. Het percentage overmatige drinkers is onder de dertigers het laagst.

Er is natuurlijk altijd nog een grote groep volwassenen onder de totale Nederlandse bevolking die niet of nauwelijks drinkt. Zo gebruikt 40,1% geen of maximaal één glas alcohol per dag. Deze mate van alcoholgebruik sluit aan bij het advies van de Gezondheidsraad om helemaal geen alcohol te drinken of anders niet meer dan één glas per dag.

Alcoholgebruik onder jongeren

Alcoholgebruik onder jongeren komt nog veelvuldig voor. Uit onderzoek onder scholieren in de leeftijd tussen 12 en 16 jaar blijkt dat 45% ooit alcohol heeft gedronken (cijfers 2017). Van deze leerlingen blijkt 20% weleens overmatig gedronken te hebben. Met overmatig drinken wordt in dit geval bedoeld het consumeren van 5 of meer glazen alcohol bij één gelegenheid. Het in deze hoeveelheid gebruiken van alcohol bij één gelegenheid wordt Binge-drinken genoemd. Binge is Engels en betekent braspartij. In de Verenigde Staten wordt gesproken van 'binge drinking' als het bloedalcoholgehalte stijgt tot 0,8 promille of hoger. Alcoholintoxicatie of alcoholvergiftiging bij jongeren schommelt vanaf 2011 rond de 700. Het gaat hier dan om jongeren die onder behandeling van een kinderarts komen door overmatig en extreem alcoholgebruik.
Gerelateerde artikelen
Een maand zonder alcohol: tournée minérale!Een maand zonder alcohol: tournée minérale!Een van de goede voornemens die populair zijn bij mensen met ingang van het nieuwe jaar, is om minder te drinken. Zich b…
30 day challenge: verander je levensstijl in 30 dagen30 day challenge: verander je levensstijl in 30 dagenWist je dat je in slechts 30 dagen al één en ander kan veranderen in je levensstijl? 30 day challenges zijn niet voor ni…
De Buy Nothing New-maandDe Buy Nothing New-maandConsuminderen is populair: steeds meer mensen verwerpen hun materialistische leefwijze en schakelen om naar een meer duu…
Hoe Plato dacht over alcoholMannen en vrouwen mogen niet gedronken hebben als ze een kind willen verwekken. Overdag mag niemand drinken, behalve tij…
Waarom heeft februari maar 28 dagen?Waarom heeft februari maar 28 dagen?Het Concilie van Trente nam de aanpassing van de juliaanse kalender over. Deze aanpassing werd voorgesteld door de Napol…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "IkPas en de uitdaging van 30 of 40 dagen zonder alcohol"

Infoteur: Martina
Laatste update: 01-02-2019
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!