InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Witte tanden nabootsen doen mannen zo!

Witte tanden nabootsen doen mannen zo!

Witte tanden nabootsen doen mannen zo! Zowel mannen als vrouwen zijn lichtelijk geobsedeerd door witte tanden. En eerlijk is eerlijk, wie wil niet bewonderd worden om zijn stralende, witte lach? Mannen met witte tanden lijken jonger en gezonder. Het hebben van een stralend gebit is een grote hype. Helaas verliezen de tanden met de jaren steeds meer hun kleur en glans. Roken, medicijngebruik, donkere dranken en spijzen helpen daar een handje in mee. Is bleken de enige optie om het tij te keren? Neen! De dames maken al lange tijd gebruik van allerlei trucs om de illusie te wekken wittere tanden te hebben dan ze in werkelijkheid bezitten. De man die de kunsten bij de ladies weet af te kijken, kan witte tanden nabootsen zonder terug te moeten vallen op het dragen van make-up.

De opkomst van grooming bij mannen

Het is voor mannen inmiddels geen taboe meer om aandacht te besteden aan het uiterlijk, dat wat verder gaat dan de haren kammen en nagels knippen. Grooming en uiterlijke verzorging zijn bij mannen sterk in opkomst. Voldeed eerst deodorant, haarwater en aftershave, tegenwoordig komen vaker herenlijnen - speciale producten voor de man - op de markt. Uiteraard hebben de dames een behoorlijke voorsprong, maar dat werkt merkwaardig genoeg ook in het voordeel van de man. Het wiel is immers al uitgevonden en het denkwerk gedaan wat het nabootsen van een witte tanden betreft! De man rust slechts het toepassen van de opgedane theorie.

De verzorging van het gebit

De commercie speelt handig in op de witte tandenobsessie. Het bewijs daarvan staat in iedere willekeurige drogisterij in rotten van tien in de schappen opgesteld. Zo zijn er tandenpasta's met witmakers, mondspoelingen die claimen de tanden witter te maken en "doe-het-zelf-pakketten" om tanden zelf te bleken. Het professioneel laten bleken van de tanden is een veelvuldig aangeboden en afgenomen dienst. Overigens dient bij het bleken rekening te worden gehouden met het feit dat het oogwit en de kleur van de tanden in een natuurlijk evenwicht met elkaar moeten staan. Extreem wit gemaakte tanden lijken op een kunstgebit, omdat het wit teveel contrasteert met het oogwit. De wetenschap heeft zich op "het witte tandenfenomeen" gestort en de media laat zich ook niet onbetuigd wat gerelateerde artikelen betreft. Het is big business geworden. Het is voor de consument een kwestie van afwachten of het product echt waarmaakt wat de verpakking belooft. Sommige producten hebben hun diensten al bewezen zoals tandpoeder. Verder is er één ingrediënt dat aan sommige producten wordt toegevoegd, dat zeker de extra aandacht waard is.

Tandpoeder

Tandpoeder wordt vaak gebruikt door rokers. Het heeft een schurende werking en verwijdert vlekken en aanslag, die door koffie of rode wijn op de tanden ontstaan. Aangezien tandenpoeder flink op de tanden schuurt, is het niet een product voor dagelijks gebruik. Het effect van tandenpoeder is groter wanneer het met een elektrische tandenborstel wordt aangebracht dan met een handtandenborstel. Verkleuringen in de tand zijn uiteraard onbereikbaar voor een tandpoederbehandeling.

Tandpasta en mondwater

In waspoeders voor de witte was zijn vaak blauwe korreltjes te zien. In vervlogen tijden gebruikte oma "poppetje blauw" (blauwsel oftewel Rekitt blauw) om de witte was en de vitrage weer wit te maken. Optische witmakende middelen die reageren op zonlicht zijn veelgebruikte toevoegingen aan wasmiddelen. Een vergelijkbare werking kan aan de stof blue covarine worden toegekend, die aan bepaalde tandpasta's en mondwaters wordt toegevoegd. Het is wetenschappelijk aangetoond dat de stof blue covarine (blauw actief schuim) die zich aan de tanden hecht tijdens het poetsen en spoelen de tanden witter laat lijken.

Soms passeren curieuze adviezen de revue, zoals het wrijven over de tanden met een bananenschil of het tandvlees insmeren met een druppel rode (eetbare) kleurstof. Op internet komen regelmatig merkwaardige, dure en dubieuze mogelijkheden voorbij. Er zijn andere alternatieven van minder tijdelijke aard, die hun waarde al hebben aangetoond. Tandenpoeder en tandpasta of mondwater met blue covarine zijn zoals gezegd waardevolle handvatten. Andere alternatieven stoelen op het effect van omgevingskleuren. De dames gebruiken al jaren lippenstift in bepaalde kleuren en kunnen zo wittere tanden nabootsen dan zij in werkelijkheid bezitten. De werking van kleuren en de optische illusie wit verhogend te zijn, is afgeleid van het zogeheten kleurenwieltheorie. Lippenstiftgebruik is voor de gemiddelde man geen optie. Wél is het voor mannen interessant de theorie van het kleurenwiel onder de loep te nemen en op gelijke wijze toe te passen met andere middelen.

het kleurenwiel / Bron: ClkerFreeVectorImages / Pixabayhet kleurenwiel / Bron: ClkerFreeVectorImages / Pixabay

De theorie van het kleurenwiel

Het kleurenwiel vormt de basis van de kleurenleer. Het wiel stelt een ring voor, waarop aaneengesloten oplopende kleuren staan afgebeeld. De ring is opgebouwd uit twee delen waarvan één helft met warme kleuren (rood, geel en oranje), en de andere helft uit koele kleuren (blauw en paars). De theorie van de kleurenleer is dat kleuren elkaar kunnen versterken of neutraliseren. Kleurkeus en weten hoe een kleur zich gedraagt in zijn omgeving zijn belangrijke factoren bij het nabootsen van een witte(re) tanden. Dames die hun tanden witter willen laten uitkomen, gebruiken lippenstiften met een blauwe ondertoon, omdat een blauwe ondertoon de tanden witter doet voorkomen. Wanneer zij het wit van de tanden willen verhogen, blijven ze weg van lippenstift kleuren met gele ondertonen, omdat die de tanden juist een geler aanzien geven. Gelukkig voor de man is het stiften van de lippen met de juiste tint niet de enige manier om de tanden witter te laten uitkomen. De theorie achter de kleurkeus is wel toe te passen. Om de theorie te laten slagen, zijn verzorgde lippen (naast een onderhouden gebit) belangrijk. Lipverzorging neemt weinig tijd in beslag en kan makkelijk worden opgenomen in de dagelijkse routine van scheren, douchen en tandenpoetsen.

Verzorging van de lippen

Een goede lipverzorging is een must. Lippen bezitten minder klieren en kunnen daardoor hun vochthuishouding niet optimaal reguleren. Droge lippen kunnen ontstaan door bijvoorbeeld kou, buitenactiviteiten in de wintermaanden, zeezout, centrale verwarming of het ademen met open mond. Lippen vormen (voor de kijker) de springplank naar de mond en daarmee naar de tanden. De lippen omkaderen de tanden en dienen daarom goed gehydrateerd te zijn, zonder barsten, kloven en velletjes. Onverzorgde lippen leiden de blik af. Lipverzorging heeft als bonus dat het vlekken op de lippen die ontstaan door roken en drinken, kan verwijderen. Werkwijze:
  • smeer dagelijks de lippen in met een product zoals vaseline, kokos, argan- of een olijfolie;
  • borstel dan zacht en met beleid met een zachte tandenborstel over de lippen (cirkels). Dit verwijdert losse vellen en vlekken;
  • gebruik een lippenbalsem met een zonnefilter om de lippen gehydrateerd te houden;
  • gebruik lippenbalsem ook 's nachts;
  • lik niet over de lippen en trek niet aan de losse vellen;
  • hap geen stukjes huid weg.

Balsemopties voor de lippen

Er zijn hoogwaardige hydraterende balsems en lipzalf te koop met hoge zonnefilters (SPF). Zij variëren van veganistische opties tot neutrale balsems of andere alternatieven met een smaak of kleur. Een smaak of kleur is niet iedereens "cup of tea". Wie voor een balsem met een kleur kiest, dient te bedenken dat de kleur een blauwe of paarse ondertoon dient te hebben. Gekleurde balsem dan wel zalf is qua tint nauwelijks waar te nemen op de lippen, maar de kleur kan wel afgeven op bijvoorbeeld een glas, beker of op de kleding. Het is ook de vraag of een gekleurde balsem voldoende impact heeft op de lippen om witte tanden te kunnen nabootsen. De dames smeren wat dat betreft flink dikker bij het gebruik van lipstick. Het laatste wat een man in principe wil, is de suggestie wekken gestifte lippen te hebben, maar zoals in alles is dat een persoonlijke keus. Mannen lippenbalsems zijn merendeels mat. Gloss kan het licht reflecteren en de tanden witter laten lijken. Helaas wekt gloss bij mannen de indruk dat zij zojuist een vette hap hebben verorberd. Gloss trekt niet in de lip, maar blijft erop rusten wat onprettig kan aanvoelen en het kan sporen achterlaten op drinkgerei. Wees alert op de toevoeging van glitter bij generieke balsems. Al met al niet bepaald de look die een man ambieert!

Bron: Starbright / PixabayBron: Starbright / Pixabay

De kleur van de kleding en invloed op de tanden

De kledingkleur keus kan de gebitsuitstraling maken of breken. De kledingkleur wordt namelijk ook op het gezicht weerkaatst. Kennis van de theorie van het kleurenwiel kan missers voorkomen. Hetzelfde geldt voor sieraden, indien die gedragen worden in de buurt van het gezicht. Hoe dichter het kledingstuk (sjaal - trui - overhemd enzovoort) op het gezicht staat, hoe belangrijker de gekozen kleur is om de tanden witter uit te laten komen. Zoals het kleurenwiel al demonstreert, de warme kleuren zijn geel, oranje, bruin en warm rode tinten bijvoorbeeld oranjerood, koper en brons. Het zijn dezelfde kleuren die terug te vinden zijn in vlekken op de tanden of in de tandkleur zelf. Blauw heeft een neutraliserende werking op de kleur geel. In het blauwe spectrum vallen kleuren met een blauwe of roze ondertoon zoals blauw, roze, blauw paars, pruim, blauw rood en paars roze. Dit betekent dat:
  • blauwe ondertonen de tanden optisch witter maken;
  • geel of oranje ondertonen gele tanden en vlekken benadrukken of de indruk wekken dat de tanden geler zijn.

De conclusie is dat kledingstukken die blauwe ondertonen hebben en in de buurt van het gezicht komen, een positief effect hebben op de tanden en ze witter laten lijken. Kledingstukken met gele of oranje ondertonen en in de buurt van het gezicht komen, wekken de indruk dat de tanden geler zijn of minder wit dan ze in werkelijkheid zijn. Donkere kleuren uit het juiste kleurenspectrum kunnen de illusie steunen om de tanden witter te laten lijken. Helder witte kleding (tenzij onderbroken door een getint gelaat en nek) kunnen witte tanden een grauw aanzien geven. Het contrast is te groot en de tanden leggen het af tegen een groot oppervlak aan oogverblindend witte kleding vlakbij het gezicht. Voor een licht gezicht is gebroken wit of beige een betere optie in dit opzicht.

Het effect van zilver en wit gekleurde sieraden op de tanden

Sieraden die goud van kleur zijn en in de buurt van het gezicht staan, reflecteren geel en zorgen ervoor dat de tanden geler lijken. De kleur zilver en wit in sieraden reflecteren op een positieve wijze op de tanden en laat ze witter uitkomen. Niet alle mannen dragen sieraden, maar voor degenen die een halsketting of oorbel dragen, is het wel een overweging om mee te nemen.

Een gebronsd gezicht om de tanden optisch witter te laten lijken

Wie na een zonvakantie in de spiegel kijkt, ziet meteen het bewijs dat de tanden witter lijken. Het contrast tussen het gebit en een gebronsd gezicht laat de tanden witter uitkomen. Om dit na te bootsen nemen dames hun toevlucht tot bronzingpoeder en gekleurde foundations of dagcrèmes. De heren zullen het in principe zonder deze hulpmiddelen moeten stellen. Een veilige manier is om een zelfbruinende crème te gebruiken. De huid (gezicht, hals en oren) dient voor het opbrengen van een zelfbruiner eerst behandeld te worden met een scrub om de dode huidcellen te verwijderen. Zo kan de zelfbruiner egaler worden opgebracht en is het effect gelijkmatiger en natuurlijker. Het is raadzaam een zelfbruiner vooraf te testen op kleur, omdat sommige zelfbruinende producten oranje uitslaan (en oranje geeft een geel effect op de tanden). Een dagcrème met een kleur kan ook het gezicht kleuren, maar wees er alert op dat het op de kleding kan afgeven (overhemdboorden). Het is ook opletten, dat de gekleurde crème geen gele of oranje tinten bevat. Testen gebeurt het beste op de kaaklijn bij daglicht. Het licht in winkels is onnatuurlijk en gemanipuleerd. Voor een goede parfumerie is dit dagelijkse kost en het kan desgevraagd advies en monsters meegeven om thuis uit te proberen. Het is verstandig gebruik te maken van hun expertise om missers te voorkomen. Bedenk dat afbeeldingen bij advertenties mogelijk bewerkt zijn.

Invloed van baard of snor op de tanden / Bron: Shelley Ginger / FlickrInvloed van baard of snor op de tanden / Bron: Shelley Ginger / Flickr

Het belang van de haarkleuren van een snor of baard

Het laten groeien van het gezichtshaar is flink in opkomst. Wie goed om zich heen kijkt, ziet overal de snorren- en baardentrend. Het heeft altijd aanhangers gekend en dat zal zo blijven. Helaas heeft de wetenschap geen onderzoek gedaan naar de kleur van gezichtshaar en het effect op de tandenkleur. Dit opent mogelijkheden om zelf wat marktonderzoek te doen onder snor of baarddragende familie, vrienden en collegae. Er is wel praktische kennis aanwezig bij kappers over het effect van de kleur van het hoofdhaar op de tanden. Volgens de ervaringsdeskundigen scoort donker haar het beste om de tanden witter te laten uitkomen. Op basis van de kennis van het kleurenwiel kunnen de volgende handvatten worden aangereikt:
  • donker haar kan (zoals een gebruind gezicht) de tanden witter laten lijken;
  • rood en blond haar of rood- en blondtinten kunnen de tanden geler of fletser laten lijken;
  • witte baarden kunnen de tanden grauwer laten lijken.

Het komt neer op het zelf uit te proberen. Haarkleur en aanwezige kleurtonen zijn per individu héél specifiek. Er zijn producten op de markt die de gezichtsharen verzorgen en kleuren. Wellicht het overwegen waard om ongewenste ondertonen te neutraliseren.

Quick list hoe een man witte tanden kan nabootsen

  • Tandpasta en mondwater met blue covarine maken de tanden optisch witter, tandpoeder verwijdert vlekken;
  • De lippen dienen goed verzorgd te worden, zodat de tanden goed uitkomen;
  • Kleding bij het gezicht met een blauwe of paarse ondertoon laten de tanden witter lijken;
  • Kleding bij het gezicht met gele en oranje ondertonen laten de tanden er geler uitzien;
  • Echt witte kledingstukken kunnen bij het gezicht, maar dan wel bij een gebronsd of donker gezicht;
  • Sieraden met een zilverkleur of met wit weerkaatsen het licht op een goede manier voor witter ogende tanden;
  • Een zelfbruinende crème zal het gezicht kleuren en de tanden witter laten afsteken;
  • Gezichts- en hoofdhaar zijn van invloed op de kleur van de tanden. Aangroeien van snor en baard dient te gebeuren met beleid!

Er zijn diverse handvatten om witte tanden te kunnen nabootsen bij mannen. Wie het effect van het kleurenwiel correct toepast, kan zonder ingrijpende en dure (om maar niet te spreken van soms pijnlijke) ingrepen met weinig moeite het hebben van witte tanden nabootsen. Het is een kwestie van uitproberen en kijken wat het beste bij een individu past.
© 2016 - 2017 Meus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zo krijg je prachtige witte tandenZo krijg je prachtige witte tandenVeel mensen dromen van een prachtig gebit met witte tanden. Want een mooi gebit is aantrekkelijk. Witte tanden geven een…
Tips voor witte tanden, tanden blekenTips voor witte tanden, tanden blekenEen stralende, witte lach: wie wil dat nu niet? Voluit kunnen lachen, in plaats van schaamte voelen voor de vergeelde ta…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Endlesswatts / Pixabay
  • http://www.isditproductveilig.nl/was-en-reinigingsmiddelen/pages/dictionary.php?page_id=11&dictionary_id=57, laatst bezocht op 29 april 2016;
  • http://www.menshealth.com/style/best-chapsticks-for-men, laatst bezocht op 28 april 2016;
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19998663, laatst bezocht op 28 april 2016;
  • http://www.jaapzijp.nl/documents/Thesis12APR01.pdf, laatst bezicht op 28 april 2016;
  • http://www.elle.com/beauty/makeup-skin-care/tips/a26523/lipstick-shades-that-make-teeth-look-whiter/, laatst bezocht op 29 april 2016;
  • http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/afwerking/interieur/schilderwerken/kleuren-combineren/, laatst bezocht op 29 april 2016;
  • http://www.bustle.com/articles/17962-how-to-choose-the-best-lipstick-for-your-skin-tone, laatst bezocht op 29 april 2016;
  • http://www.oralabs.com/blog/dry-chapped-lips-exfoliate-them/, laatst bezocht op 29 april 2016;
  • http://www.indepaskamer.nl/lippenbalsem-voor-mannen/, laatst bezocht op 29 april 2016;
  • http://www.realmenrealstyle.com/10-tips-whiten-teeth/, laatst bezocht op 29 april 2016;
  • http://imabeautygeek.com/2013/02/14/balm-boys-lip-conditioners-to-help-dudes-get-more-smooches/, laatst bezocht op 28 april 2016;
  • http://www.elle.com/beauty/makeup-skin-care/tips/a11647/teeth-whitening-tips-trends-562608/, laatst bezocht op 1 mei 2016;
  • http://www.colgate.com.sg/app/AsiaEquity/SG/whitening/article/Makeup_wh.cvsp, laatst bezocht op 1 mei 2016.
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19998663, laatst gezien op 1 oktober 2016.
  • Pixabay afbeeldingen: Cikerfreevector images, Starbright en Shelley Ginger.
  • Afbeelding bron 1: ClkerFreeVectorImages / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Starbright / Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Shelley Ginger / Flickr

Reageer op het artikel "Witte tanden nabootsen doen mannen zo!"

Infoteur: Meus
Laatste update: 02-10-2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!