InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Coco Loko: chocolade om te snuiven

Coco Loko: chocolade om te snuiven

Coco Loko: chocolade om te snuiven Coco Loko is een chocoladepoeder bedoeld om op te snuiven. Het opsnuiven van de chocolade moet een boost geven. Het verhoogt tijdelijk je energieniveau, onderdrukt angst en verbetert de gemoedstoestand. Direct nadat het product in juli 2017 in Amerika op de markt kwam werd het enorm populair, met name onder jongeren. Op dat moment was nog onvoldoende duidelijkheid over de effecten die het product heeft op de gezondheid maar artsen waarschuwen dat het mogelijk niet zo onschuldig is als het lijkt. Het gaat nadrukkelijk niet om een drug en het heeft dan ook geen hallucinerende werking.

Coco Loko

Coco Loko / Bron: Legal LeanCoco Loko / Bron: Legal Lean

Wat is Coco Loko?

Coco Loko is een van de grote nieuwe hypes van 2017, althans in de Verenigde Staten. Chocolade is een populair product, er zijn zelfs mensen die beweren er volkomen aan verslaafd te zijn. Wie heeft ook niet weleens een complete reep in één keer naar binnen gewerkt? Maar chocolade of cacao kan op veel verschillende manieren geconsumeerd worden: in een taart, in ijs, vloeibaar als koude of warme chocolademelk of in een cocktail. De mogelijkheden om te variëren zijn eindeloos. Coco Loko voegt hier een nieuw hoofdstuk aan toe: chocolade in poedervorm om te snuiven.

In juli 2017 kwam het in Orlando, Florida gevestigde bedrijf Legal Lean met dit vernieuwende product op de markt. Coco Loko - ook wel 'infused cacao snuff' genoemd - is een drugsvrij poeder dat na te zijn opgesnoven gedurende ongeveer een half uur tot een uur een soort mentale kick geeft. Legal Lean claimt dat wie een snuif van het chocoladepoeder neemt zal merken dat het energieniveau tijdelijk verhoogd wordt, angst wordt onderdrukt en de gemoedstoestand verbeterd wordt. Het effect is grotendeels gebaseerd op het vrijkomen van endorfine. Deze stof wordt door je hersenen aangemaakt in reactie op de fenylethylalanine die in chocolade zit. Tevens verhoogt het het serotonineniveau, wat geassocieerd wordt met een positieve gemoedstoestand.

Alhoewel de rage grotendeels aan Nederland voorbij is gegaan, heeft Legal Lean-oprichter Nick Anderson in een interview gezegd dat hij het idee voor het product opdeed toen hij kennis nam van een 'chocolade-snuif-trend' in Europa. Anderson probeerde het goedje in Europa en ging eenmaal terug in de Verenigde Staten met de receptuur aan de haal om tot de perfecte combinatie van ingrediënten te komen. Hij omschrijft het gevoel dat je krijgt na het gebruiken van Coco Loko als 'euforisch maar tegelijkertijd gemotiveerd om dingen voor elkaar te krijgen'.

Welke ingrediënten bevat Coco Loko?

Het product Coco Loko bestaat voor het grootste gedeelte uit cacaopoeder en bevat daarnaast ook een kleine hoeveelheid guarana, taurine en ginko biloba, wat extra bijdraagt aan het oppeppende effect. Het gaat nadrukkelijk niet om een drug en het heeft dan ook bijvoorbeeld geen hallucinerende werking. Gebruik ervan is bovendien gewoon legaal.

Hoe gebruik je Coco Loko?

Coco Loko kan gewoon rechtstreeks worden opgesnoven vanaf bijvoorbeeld een papiertje. Om het jezelf makkelijker te maken kun je echter ook gebruik maken van een zogeheten snuff bullet. Dit wordt ook wel gebruikt bij het consumeren van snuiftabak. Het bestaat uit een klein containertje waarin het poeder bewaard wordt. Door deze licht te schudden breng je een deel van het poeder in een apart compartiment. Via het 'snuifgat' kun je dit vervolgens inhaleren.

Is het snuiven van chocoladepoeder gevaarlijk?

Op het moment dat Coco Loko op de markt gebracht werd was het (nog) niet gekeurd door de U.S. Food and Drug Administration (de Amerikaanse Voedsel- en Waren Autoriteit). Er is verder ook weinig bekend over de gezondheidsrisico's van het cacaoproduct. Amerikaanse politici hebben hun zorgen geuit dat het product aantrekkelijk wordt gemaakt voor kinderen zonder dat duidelijk is of het product mogelijk schadelijke gevolgen voor de gezondheid heeft.

Het idee is dat het poeder via de slijmvliezen van de neus in het lichaam wordt opgenomen. Dit wekt wellicht ideeën op over de schadelijke gevolgen van opiaten die worden gesnoven en die het neustussenschot beschadigen. Dit gevolg treedt op doordat bij gebruik van bepaalde middelen de bloedvaatjes in het kraakbeen vernauwen en de bloedcirculatie belemmeren waardoor het kraakbeen afsterft. Dit effect treedt echter pas op bij zeer frequent gebruik. Er zijn geen aanwijzingen dat het snuiven van chocoladepoeder hetzelfde effect kan hebben maar het heeft dus ook niet het predicaat 'veilig' ontvangen van de Voedsel- en Waren Autoriteit. Een woordvoerder van de U.S. Food and Drug Administration heeft wel gezegd dat het agentschap niet bekend is met gevaren gerelateerd aan het inhaleren van chocolade.

Enkele Amerikaanse artsen hebben gewaarschuwd dat het opsnuiven van Coco Loko de kans op het ontwikkelen van bronchitis en astma kan verhogen. Langetermijnonderzoeken zijn echter nodig om vast te stellen of deze zorgen terecht zijn.

Verkrijgbaarheid

Coco Loko is in de Verenigde Staten begin juli 2017 op de markt gekomen en is breed online verkrijgbaar in verpakkingen van 35 gram (goed voor circa tien porties). Op moment van schrijven is Coco Loko nog niet in Nederland in de winkel verkrijgbaar maar kan het uiteraard wel via diverse Amerikaanse webshops besteld worden.
© 2017 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Parfum: Coco Mademoiselle van ChanelParfum: Coco Mademoiselle van ChanelIn 2001 kwam het beroemde cosmetica merk met een nieuw parfum. Met dit parfum richtte Chanel haar pijlen vooral op de je…
Coco Chanel biografie"Chanel-Above all else, is a style. Fashion, you see, goes out of fashion. Style never." Een quote van één van de meest…
Chanel No. 5, een tijdloze geurChanel No. 5, een tijdloze geurChanel No. 5 is het parfum dat zo bekend werd dat er naar men zegt tegenwoordig elke 30 seconde een flesje over de toonb…
Coco Juice van Dr. Martins: gezonde kokosdrankCoco Juice van Dr. Martins: gezonde kokosdrankZodra de sterren in Hollywood weglopen met een nieuw gezondheidsproduct dan verspreidt het zich vervolgens vaak razendsn…
Coco Chanel, een begripCoco Chanel, een begripEen dame die meer betekende dan slechts het produceren van een mooi jurkje of lekker geurtje. Wie was deze vrouw die zov…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures / Pixabay
  • http://www.rollingstone.com/culture/news/snortable-chocolate-what-you-need-to-know-about-coco-loko-w491934
  • https://www.washingtonpost.com/news/business/wp/2017/07/04/you-can-now-snort-chocolate-but-should-you/?hpid=hp_hp-more-top-stories-2_chocolate-snort-10pm%3Ahomepage%2Fstory&utm_term=.45b60d3f70fc
  • https://www.amazon.com/dp/B071GRXDKW
  • http://m.telegraaf.nl/article/28584604/dokters-waarschuwen-voor-nieuwe-trend-vs:-chocolade-snuiven
  • Afbeelding bron 1: Legal Lean (http://legallean.com/shop?olsFocus=false&olsPage=products/coco-loko-by-legal-lean)

Reageer op het artikel "Coco Loko: chocolade om te snuiven"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 13-08-2017
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!