InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Strak en slank met de Kinobody 'goddess toning program'

Strak en slank met de Kinobody 'goddess toning program'

Strak en slank met de Kinobody 'goddess toning program' Vrouwen volgen vaak krachttrainingen en diëten die eigenlijk specifiek voor mannen zijn geschreven, terwijl de dames meestal hele andere doelen hebben. Niet elke vrouw wil namelijk te gespierde benen en extra brede schouders hebben. Is het volgen van een trainingsprogramma voor de man dan wel zo verstandig? Kan je wel aan krachttraining doen, wanneer je strak en slank wilt worden? Het programma 'the goddess toning program' van Kinobody-eigenaar Greg O'Gallagher heeft de oplossing voor de vrouw die daarvan droomt. Keer op keer hebben zijn Kinobody-programma's voor de man zich bewezen. Nu (2018) maakt zijn programma voor de vrouw furore.

Wie is Greg O'Gallagher?

De van oorsprong Canadese Greg O’Gallagher is al van jongs af aan een echte fitnessfanaat. Zijn passie heeft uiteindelijk geresulteerd in de ontwikkeling van diverse fitness- en afslankprogramma's onder de noemer Kinobody. Deze man (1986) draagt als fitness coach, trainer, blogger en vlogger zijn gedegen kennis en levensstijl uit om anderen zoveel mogelijk te helpen hun fitnessdoelen te verwezenlijken. Hij heeft zijn eigen lichaam in de loop der tijd met groot succes opgebouwd tot een krachtige bundel spieren. Hij is op internet via allerlei communicatiekanalen te volgen, zoals op YouTube en Instagram. De twee belangrijkste uitgangspunten van al zijn programma’s zijn eenvoud en gemak. Hij vindt dat mensen van het leven moeten genieten en niet in de wurggreep en sleur vast moeten komen te zitten van trainen - eten - slapen, om er goed uit te zien. Zijn aanpak wordt bejubeld en verguisd. Zijn vele 'selfies' en gelikte praatjes (met ontbloot bovenlijf en grote zonnebril op de neus) kunnen in eerste instantie afstoten, maar de resultaten bij zijn toegewijde aanhangers liegen er niet om.

Kinobody-programma's voor de man

Zijn programma’s spreken veel mensen aan, omdat zij makkelijk te volgen zijn en er een leven mogelijk is buiten de sportschool, Daarnaast zijn zij erg succesvol gebleken. Het afgetrainde lichaam van de bedenker van Kinobody doet dienst als boegbeeld voor het te behalen succes. Zijn programma’s zijn een combinatie van krachttraining, gestructureerde cardio en het volgen van een uitgebalanceerde dieet, waarbij gevast wordt met vaste tussenpozen ('intermittent fasting'). Zijn programma’s hebben titels die erg tot de verbeelding kunnen spreken, zoals:
  • the warrior shredding program
  • the greek god muscle building program
  • bodyweight mastery program
  • agressive weightloss 2.0
  • superhero bulking program

'Goddess toning' programma voor de vrouw

Het is duidelijk dat deze programma’s in principe niet bedoeld zijn voor vrouwen. Vrouwen waren in eerste instantie ook niet zijn doelgroep. Hoe is het programma voor de vrouw dan ontstaan? In het kielzog van zijn geslaagde trainingen voor mannen, vroeg zijn jongere zus hem op een gegeven moment ook eens een fitness- en eetschema voor haar te ontwikkelen. De uitkomsten daarvan waren voor beiden bijzonder succesvol en inspirerend. Aangezien hij daarnaast ook veel verzoeken van vrouwen ontving om een vrouwenprogramma te ontwikkelen, liet hij zich door het succesverhaal van zijn zus inspireren en deed meer onderzoek. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in zijn ‘goddess toning program’. Het programma kan ook dienen als onderhoudsmodel, wanneer de doelen eenmaal zijn bereikt.

Overeenkomsten tussen alle programma's

Alle Kinobody-programma’s hebben een aantal overeenkomsten, zoals dat:
  • wie af wil vallen zijn dieet dient aan te passen en te werken met een (verstandig) calorietekort;
  • wie zijn vorm wil veranderen, krachttraining moet volgen en strategische cardio-sessies moet doen;
  • wie met Kinobody succes wil behalen, dient af te stappen van ingesleten ideeën over voeding, training en maaltijden;
  • voldoende slaap en rust onontbeerlijk zijn voor herstel en groei;
  • negatieve stress moet worden verlaagd en/of voorkomen;
  • de kwaliteit van de voeding belangrijk is (geen fabrieksmatige maaltijdshakes en/of maaltijdrepen)
  • voldoende water moet worden gedronken.

Zonder in de nodige clichés en bijbehorende valkuilen te stappen, gaat Kinobody op basis van input van zijn vrouwelijke klanten ervan uit, dat vrouwen ronde(re) billen en heupen willen, een strakke torso en slanke armen en benen. Het moet vooral niet te gespierd zijn, maar vrouwelijk en aantrekkelijk. Vrouwen willen bijvoorbeeld geen grote, gespierde bovenbenen kweken. Greg O’Gallagher is daarom van mening, dat het vrouwelijke lichaam anders aangepakt moet worden om het gewenste resultaat te krijgen dan bij de man het geval is. Hij speelt daarbij in op de werking van de hormonen. Op basis van dit alles steunt zijn 'goddess toning' programma op de volgende drie pijlers:
  • dat de meeste vrouwen (in principe) er ‘strak’ en slank willen uitzien met vrouwelijke rondingen (een goede taille-heupratio);
  • dat vasten met tussenpozen anders werkt in een vrouwenlichaam dan bij een man;
  • dat vrouwen zich goed in hun vel moeten voelen en zichzelf niet moeten neerhalen met negatieve gedachten en uitspraken.

Verschillen tussen programma's voor hem en haar

Uiteraard zijn hierdoor diverse verschillen in aanpak tussen de Kinobody-programma’s voor mannen en vrouwen. De meest opvallende verschillen zijn:
  • dat mannen langer kunnen en mogen (moeten) vasten;
  • dat mannen meer aaneengesloten dagen kunnen en mogen (moeten) vasten;
  • dat vrouwen de benen trainen met cardio-oefeningen en de 'glutes' (bilspieren) met gerichte oefeningen die de benen ontzien;
  • dat bij vrouwen niet getraind wordt tot de spieren niet meer kunnen (‘failure’).

Natuurlijk zijn er vrouwen die bijvoorbeeld de ‘omgekeerde-piramidetraining’ van Kinobody gebruiken om een tanig, gespierd lijf te kweken. Daar is niets mis mee. Een omgekeerde-piramidetraining is het werken met zware gewichten in korte sets, waarvan de eerste set de zwaarste dient te zijn. Zulke trainingen zullen vrouwen die een slank, strak lijf met zachtere rondingen willen niet het gewenste resultaat kunnen geven. Niet elke vrouw wil een wasbordje, maar veel vrouwen willen wèl een strakke buik. Het is overigens de vraag of een wasbordje wel haalbaar is vanwege vrouwelijke hormonen die vetten op de buikstreek willen opslaan of daar vasthouden, maar strakker kan wel.

Vasten en eten met vaste tussenpozen

Kinobody heeft de oplossing voor slank worden èn slank blijven, gevonden in het vasten met bepaalde tussenpozen. Dit heet in het Engels ‘intermittent fasting' (verder IF). Wanneer een deel van het vasten tijdens de slaap plaatsvindt, wordt het vasten zelfs gemakkelijker. Een doeltreffende manier om de calorieinname te beperken is om een aantal keren per week te vasten. Wel raadt Kinobody aan om te luisteren naar het lichaam: wie trek in eten heeft tijdens het vasten, dient de aangehouden tijdsduur aan te passen (korter maken). Dit voorkomt stress.

Aanbevolen patronen voor IF verschillen voor mannen en vrouwen. ‘Crescendo fasting’ (crescendo vasten) is een eetpatroon, dat zich specifiek richt op het vrouwenlichaam. De bedoeling is dat vrouwen een patroon van 16/8 uur of 14/10 uur aanhouden. Dit betekent een periode van 14 of 16 uur vasten en een periode van 10 of 8 uur aanhouden waarbinnen gegeten mag worden. Het is een kwestie van experimenteren, welke patroon het beste bevalt en past in het dagelijks leven.

Vrouwen die het programma volgen worden aangeraden om in het begin om de dag te vasten (drie dagen in totaal per week), zodat het lichaam niet onder teveel stress komt te staan. Na een paar weken kan dat opgebouwd worden naar vier dagen per week, waarbij uiteraard wel een paar dagen opeenvolgend zullen moeten zijn. Dit betekent dat binnen zeven dagen wel sprake zal zijn van twee elkaar opeenvolgende dagen natuurlijk. Dit is onvoldoende om het lichaam in een stresssituatie te brengen.

Trainen en vasten

Lichte lichaamsoefeningen zoals lichte cardio, wandelen of yoga vinden plaats op dagen dat gevast wordt of gevast is. Wat is lichte cardio? Lichte cardio betekent hier een milde vorm van joggen of wandelen, het gebruiken van de crosstrainer of op de loopband lopen die afgesteld is op een kleine hellingsgraad (voor de bilspieren). HIIT of krachttraining daarentegen vinden plaats op de dagen waarop niet gevast wordt of is.

Welke voedingsproducten?

Kinobody rekent af met bepaalde aannames wat voeding betreft. Greg o’Gallagher vindt dat de voeding de training dient te ondersteunen en dat alles vermeden moet worden. dat het gewenste resultaat ondermijnt. Hij kijkt daarbij bijvoorbeeld naar de uitwerking van voeding op de hormoonhuishouding, zoals stress door overmatige cardio (stress = cortisol = vetopslag) en de aanmaak van groeihormonen tijdens het vasten voor de spieropbouw. Verder gebruikt Kinobody voedingmomenten om de insulinegevoeligheid te verhogen (goed voor de vetverbranding). Hij vindt het ontbijt niet de belangrijkste maaltijd van de dag.

Greg o’Gallagher is voorstander van een gevarieerde dieet. Hij vindt dat men moet streven naar een balans tussen vetten, koolhydraten en proteïnen (de drie voedingscomponenten dan wel de macronutriënten). Hij is juist tegen het demoniseren van bepaalde voedselgroepen door die volledig te schrappen van het menu. De juiste verhouding tussen de macronutriënten is juist de sleutel tot succes. Hij adviseert de caloriebehoefte te berekenen en het verbruik een korte tijd te noteren. Wanneer goed zicht is verkregen wat (in totaal) op een dag gegeten kan worden - verdeeld over de drie voedingscomponenten - mag het bijhouden losgelaten worden. Het is niet de bedoeling om een leven lang eten af te wegen en de uitkomsten te noteren. Eet producten die vullend en voedzaam zijn. Zo zijn aardappels als optie te verkiezen boven een keer zilvervliesrijst, omdat dat laatste minder verzadigt.

Hij heeft wel een voorkeur voor bepaalde producten binnen de drie groepen. Hij stimuleert bijvoorbeeld het eten van:
  • voldoende eiwitten bijvoorbeeld eieren, mager vlees of vis, zoals biefstuk, gevogelte en tonijn;
  • bepaalde fruit soorten (zoals bessen en appels);
  • veel groente (zij zijn vullend en hebben een hoge voedingswaarde);
  • gezonde vetten, zoals in avocado en noten;
  • knollen, zoals zoete aardappel, aardappels met een rode schil.

Maaltijdfrequentie

Kinobody rekent af met het adagium, dat mensen die trainen zes kleine maaltijden per dag moeten gebruiken. Zes maaltijden per dag bevorderen namelijk niet de aanmaak van groeihormonen, terwijl men voor de spierbouw juist meer groeihormonen wil aanmaken. Daarnaast vullen zes kleine maaltijden per dag wellicht onvoldoende, waardoor iemand eerder geneigd is te gaan snacken. Zo wordt het afslankproces ondermijnd. Bij zes maaltijden per dag moet bijzonder veel aandacht uitgaan naar de omvang van de porties (meten). Verder is men constant bezig met eten, het plannen van menu's, boodschappen doen of het voorbereiden van de maaltijden. Het vraagt (te) veel tijd, is omslachtig en dient geen doel. Kinobody is de mening toegedaan, dat het niet uit maakt of iemand bijvoorbeeld 1800 calorieën verdeeld over drie maaltijden eet of verdeeld over zes maaltijden eet. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Wat adviseert Kinobody dan wel? Wie met Kinobody qua voeding aan de slag wil, houdt rekening met het volgende:
  • eet 2 tot 3 maaltijden per dag of 2 maaltijden en 1 snack bijvoorbeeld;
  • houd in het begin de calorie-inname en de verdeling naar voedingscomponenten bij. Wat heb je nodig? Is de balans goed tussen eiwitten, vetten en koolhydraten? Eet naar caloriebehoefte (onderhoud) of pas een verstandige tekort toe om af te vallen;
  • zorg dat de macronutriënten binnen die calorie inname zoveel mogelijk in balans zijn, maar maak jezelf niet gek als het niet altijd precies uitpakt, zoals is berekend. Een beetje speling mag;
  • eet een stuk fruit zoals een appel of eet bijvoorbeeld wat bessen. Deze snack is een goede manier om het vasten te breken en kan een uur voor de eerste maaltijd worden gegeten om de trek wat in te dammen;
  • de eerste maaltijd na het vasten (na een snack) is bescheiden van omvang (om de middagdip te voorkomen)
  • eet bij voorkeur voeding die veel voedingsstoffen bevat, vullend en erg smakelijk is, anders krijg je wellicht weer trek.
  • de tweede maaltijd is de grootste maaltijd van de dag.

Hoe ziet het eten eruit na een periode van vasten? Stel dat de 14/10-periode wordt aangehouden. De avond tevoren is begonnen met het vasten. Een dag zou wat eten betreft er als volgt uit kunnen zien:
  • een kleine snack om 10 uur om het vasten te doorbreken (bijvoorbeeld een appel)
  • een lichte maaltijd (nr 1) om 12.00 uur. Bijvoorbeeld:
    • een portie Griekse yoghurt of hüttenkäse met een handje bessen en amandelen;
    • een blik tonijn (water), met appel en een eetlepel olijfolie;
    • kipfilet, sla, groente, stukjes appel en een halve avocado;
    • een omelet (2 eieren) met een handje bessen;
    • een proteïnebron, 250 ml ongezoete amandelmelk, 30 gram amandelen en een stuk fruit.
  • de grootste maaltijd (nr 2) is dan rond 18.30 uur of eerder wanneer een derde maaltijd gepland is. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
    • magere gevogelte zoals kippengehakt (van filet) kalkoenfilet of vis en groenten met volkoren rijst of aardappelpartjes uit de oven;
    • biefstuk, groenten, en zoete aardappel;
    • omelet met veel groente en geitenkaas en zelfgemaakte zoete aardappel frites uit de oven.
  • een (optionele) kleine maaltijd (nr 3). Dit kan gebruikt worden wanneer overdag onvoldoende calorieën zijn ingenomen. Deze maaltijd bevat geen fruit. De verhoudingen zijn 25% vet en 40/50% koolhydraten, de rest wordt aangevuld met eiwitten.

Krachttraining

De krachttrainingen (op dagen dat niet gevast wordt, drie à vier maal per week) bestaat bijvoorbeeld uit 'dumbbell' en 'barbell' oefeningen voor de armen, rug en schouders. Daarbij valt te denken aan bijvoorbeeld 'dumbbell curls' en 'shoulder presses'. Ook kunnen apparaten op de sportschool goede diensten bewijzen zoals de 'lat pull down machine'. De 'glutes' kunnen met een step verhoging en 'kettlebells' worden aangepakt met zogeheten step ups (stap op en stap af). De bovenbenen worden zoveel mogelijk ontzien, omdat zij de werking van de bilspieren teveel overnemen. Gerichte oefeningen voor de bilspieren pakken deze spiergroep daarom aan met bijvoorbeeld 'hip thrusts'.

Tussen de sets door wordt een lange rustpauze in acht genomen (twee minuten). Dit geeft de spieren de tijd om volledig te herstellen. Het gaat er met name om de spieren dusdanig te trainen dat het lichaam niet gestrest raakt. Fysieke stress triggert allerlei hormonale reacties die maar een ding betekenen: vet vasthouden. Dat is ook de reden dat niet op maximum sterkte wordt getraind, maar net iets daaronder. Dit betekent dat nooit tot ‘failure’ wordt getraind (een herhaling volledig afwerken lukt niet meer). De buikspieren worden getraind met leg lift sets en het doen van planken. Op internet zijn veel instructievideo's te vinden hoe de oefeningen correct worden uitgevoerd. Op de website van Kinobody en op Pinterest staan trainingschema's.

De korte interval training (HIIT) vindt plaats op de dagen dat de krachtraining plaatsvindt. Het programma is huiverig om het lichaam onder teveel stress te zetten en houdt het kort. Langdurige cardiosessies maken ook hongerig. Een onweerstaanbare trek ondermijnt de doelstellingen.

Motivatie

Zijn bijbehorende werkboek om te motiveren mag niet onvermeld blijven. Zijn werkboek is namelijk bedoeld om een persoon gedurende het programma bij te staan en te helpen om haar doel(en) te bereiken. Het moedigt vrouwen aan om positief in de spiegel te kijken en van zichzelf te houden zoals ze zijn. Het stelt indringende vragen.: "Waarom wil een persoon (echt) afslanken en een strakke lijf hebben?" In feite is die motivatie ontdekken de eerste stap binnen het programma. Wie daar eerlijk antwoord op weet te geven, heeft haar eerste stap al gezet.

Lees verder

© 2018 Meus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slank & Strak afslankmethodesJe droomfiguur ligt binnen handbereik dankzij de revolutionaire afslankmethodes van Slank & Strak. Je verliest overgewic…
Fitness dieet: een goed fitness dieet?Fitness dieet: een goed fitness dieet?Trainen is belangrijk om het lichaam van je dromen te krijgen. Een goed fitness dieet is minstens net zo belangrijk voor…
Fitness trends 2015Fitness trends 20151 januari, de dag dat alle goede voornemens voor het komende jaar in zijn gegaan. Bij een hoop Nederlanders staat afvall…
Thuis sporten met The DailyHiitThuis sporten met The DailyHiitThuis trainen wordt steeds populairder. En dit is niet voor niets, thuis sporten zorgt ervoor dat je veel tijd en kosten…
Sixpack: buikspieren trainen voor mannen en vrouwenSixpack: buikspieren trainen voor mannen en vrouwenIedere man of vrouw wil er goed uitzien. Een sixpack staat symbool voor fitheid en goed getrainde buikspieren. Hoe krijg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Larisabirta, Unsplash
  • https://kinobody.com/about-kinobody/
  • https://biologyboost.com/kinobody-goddess/
  • https://kinobody.com/workouts-and-exercises/kinobody-women-workout/ (voorbeeld training plan)
  • https://kinobody.com/workouts-and-exercises/toning-workouts-for-women/ (voorbeeld training plan)
  • https://nl.pinterest.com/kinobody/the-goddess-toning-program/?lp=true (work out plannen, transformaties en voorbeelden)
  • https://www.highya.com/kinobody-reviews (diverse reviews over alle Kinobody programma's)
  • http://cookinguphappiness.com/health/kinobody-goddess-toning-program-review/ (mede auteur kookboek Kinobody)
  • http://cookinguphappiness.com/tag/kinobody-2/ (recepten)
  • http://mymanhappy.com/kinobody-goddess-review/

Reageer op het artikel "Strak en slank met de Kinobody 'goddess toning program'"

Infoteur: Meus
Gepubliceerd: 11-01-2018
Subrubriek: Lifestyle
Special: Afvallen
Schrijf mee!