InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > De strijd tegen borstkanker: Pink Ribbon

De strijd tegen borstkanker: Pink Ribbon

De strijd tegen borstkanker: Pink Ribbon Omdat er steeds meer mensen lijden aan kanker, wordt er steeds meer aandacht besteed aan het werven van geld dat gebruikt kan worden in de strijd tegen kanker. Een van de initiatieven die voor veel geld zorgen is PINK RIBBON. Het symbool is ontzettend bekend tegenwoordig, maar wat is pink ribbon en waar staat het teken voor?

Wat is het symbool PINK RIBBON

Het symbool pink ribbon is het teken dat staat voor de bewustmaking van de wereld voor de gevaren van borstkanker. Dit wil pink ribbon doen door middel van:

  1. Preventie
  2. Detectie
  3. Genezing
  4. Nazorg

Wat deze punten in houden is vrij logisch. Preventie wil pink ribbon bereiken door mensen te informeren. Detectie betekend dat pink ribbon mensen wil aansporen zelfonderzoek te doen, zodat gevallen van borstkanker eerder opgespoord worden. Het stuk genezing is informatie over de verschillende manieren waarop borstkanker te genezen is. Nazorg is informatie over de tijd na het verslaan van de kanker. Onder andere over reconstructie mogelijkheden van borsten.

De geschiedenis van PINK RIBBON

Er zijn in de geschiedenis al meerdere linten in verschillende kleuren gebruikt in de strijd tegen een ziekte. Het roze lint kwam voor het eerst voor toen de Susan G. Komen Breast Cancer Foundation het teken begon te gebruiken. Twee jaar later, in 1992 verscheen er een exemplaar van het gezondheids magazine Self op de markt dat gewijd was aan borstkanker. De gastredactrice van dit exemplaar was de leidster van het cosmeticaconcern Estee Lauder, Evelyn Lauder. Na het verschijnen van dit tijdschrift besloten Lauder en Alexandra Penney, de hoofdredactrice van Self, dat een lint het teken moest worden voor het gevecht tegen borstkanker, de kleur van het lint wisten ze echter nog niet. Estée Lauder zou de linten verspreiden via hun filialen.

Tegelijkertijd was een 68 jarige vrouw Charlotte Hayley ook linten aan het verkopen voor borstkanker. Deze linten waren oranje. Lauder en Penney wilde met haar samenwerken, maar toen ze dit weigerde besloot Lauder een eigen foundation op te richten: The Breast Cancer Research Foundation. Het teken hiervan werd het roze lint dat in 1990 voor het eerst te zien was. Roze wordt gezien als geschikte kleur omdat het de kleur van de vrouw is, in de westerse wereld, en de vrouw is degene die het meeste last heeft van de vorm van kanker.

Hoe zamelt Pink Ribbon geld in?

Sinds het ontstaan van de foundation is het lint beroemd geworden in heel de wereld. Er wordt wereldwijd campagne gevoerd en er is zelfs een jaarlijks Pink Ribbon award. Ook is oktober uitgeroepen tot borstkanker maand. In deze maand wordt er veel campagne gevoerd.

Op allerlei manier kunnen er geld in gezameld worden voor Pink Ribbon. Er zijn producten te koop waarvan een deel van de opbrengst naar Pink Ribbon gaat. Er zijn wedstrijden voor Pink Ribbon en er is een magazine. Verder zijn er munten en postzegels.

Verder zijn er veel bedrijven, zoals Estée Lauder en Tommy Hilfiger, gelinkt aan Pink Ribbon. Dit zorgt voor veel inkomsten hetgeen Pink Ribbon ten goede komt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De strijd tegen borstkanker: Pink Ribbon"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 01-10-2009
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!