InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Wat doen ionen voor je weerstand en prestatievermogen

Wat doen ionen voor je weerstand en prestatievermogen

Allergie te lijf gaan, beter slapen, je weerstand verhogen, beter herstel na sport, huidveroudering door elektromachnetische straling tegen gaan, je lekker fit voelen? Negatieve ionen, daar doe je het allemaal mee. Je kan ze met apparaten opwekken of eenvoudig op je lichaam dragen als grappig sierraad.

Negatieve ionen zorgen voor een schonere lucht

Denk maar eens aan de verse lucht als je hoog in de bergen bent. Hier is weinig vervuiling (positieve ionen) en een overvloed aan negatieve ionen. Waar we te maken hebben met slechte lucht, met veel positieve ionen zoals in onze huizen, door huisdieren, slaapkamers, bij elektrische apparaten en luchtvervuiling kunnen we negatieve ionen zelf aan de lucht toevoegen. De negatief geladen deeltjes binden zich met de positief geladen deeltjes in de lucht en neutraliseren deze.

De lucht wordt gereinigd. Positief geladen deeltjes in de lucht zijn o.a.
  • Allergenen
  • Elektromagnetische straling
  • Luchtvervuiling
  • Stof
  • Bacteriën

Negatieve ionen producerende apparaten

Er zijn negatieve ionen producten voor een hele ruimte, maar ook voor bijvoorbeeld de sigarettenaansteker in de auto, of de usb aansluiting van pc of laptop. Ook worden ionen geproduceerd in bepaalde haarstyling apparaten als krultangen. Daar zorgen de ionen voor het glad en zacht maken van het haar. Bij deze producten is een stroomvoorziening nodig.

Draagbare ionen

Oorspronkelijk ontwikkeld voor sporters om zo door zuivere lucht om hen heen tot betere prestaties te komen zijn er sierraden die negatieve ionen afgeven ontwikkeld. Het gaat hierbij meestal om hals of pols banden van gekleurd siliconen/rubber waarin het mineraal tourmaline is verwerkt. Tourmaline is een natuurlijk, niet metaal mineraal, de chemische compositie is ;
  • Boron( B)
  • magnesium(Mg)
  • aluminium(Al)
  • silicate

Vooral geroemd wordt het verbeteren van herstel na sport, verminderen van spierpijn, dit door de verbeterde luchtkwaliteit en aanvoer daardoor van zuurstofrijker bloed naar alle delen van het lichaam.

Allergie verlichting

Ook geven negatieve ionen verlichting bij allergie, de allergenen zijn ook positieve deeltjes in de lucht die door negatieve ionen geneutraliseerd worden. Vermoeidheid wordt tegengegaan en concentratievermogen verbeterd. Uiteindelijk wordt ook de weerstand verbeterd.

Elektromagnetische straling

De moderne mens staat de hele dag bloot aan Elektromagnetische straling. Beeldschermen, TV, mobiele telefoons en andere elektrische apparaten geven straling af die ons moe maakt, de ogen irriteert en de huid verouderd. Negatieve ionen kunnen deze vervuiling uit de lucht om ons heen weghalen.
© 2009 - 2018 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dreamstime voor gratis afbeelding

Reageer op het artikel "Wat doen ionen voor je weerstand en prestatievermogen"

Reactie

W. K. Ouwehand-Schaap, 27-11-2016 11:30 #1
Wat kan ik het beste doen om negatieve ionen te verkrijgen?

Infoteur: Enna-online
Gepubliceerd: 07-10-2009
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!