InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Weet wat je eet!

Weet wat je eet!

Weet wat je eet! Het klinkt allemaal zo eenvoudig, hanteer de schijf van 5 en je gaat goed. Toch ligt het wat genuanceerder en is de norm qua calorieën ook al lang min of meer losgelaten. Waar moet je dan op letten?

Eten om van te genieten en je lichaam draaiende te houden

Eten is heel banaal eigenlijk alleen om je lichaam draaiende te houden. Je lichaam, heeft voeding nodig om te kunnen bewegen, adem te halen, je hart te laten slaan etc. etc. Maar mensen hebben zich ontwikkeld en daar zijn ze dus een ander pad ingeslagen dan de dieren. Het dier eet nog steeds om te overleven en je ziet in de natuur dan ook geen dieren met overgewicht. De dieren met overgewicht zijn huisdieren en dit is, hoe liefdevol dan ook, ingegeven door de baas.

Natuurlijk doe je dit niet om je dier eerder te laten sterven, maar de dierenarts zal het zeker aangeven. Een dier leeft over het algemeen korter als je deze sterk overvoert en het beest uit zijn voegen barst. Dit nog even los van het welbevinden (of niet) van het dier zelf. Zo is dat ook met de mens gegaan, want als we heel lang terug gaan, was de vrouw degene die het gezin verzorgde en de man de jager. Alles gericht op het voorbestaan van de soort. Het jagen was om de monden te voeden die thuis zaten.

Ontwikkeling

Maar de mens heeft zich ontwikkeld en dat heeft enorme dingen tot gevolg gehad, goed en fout. Nu is eten niet meer alleen om je eigen lichaam draaiende te houden, maar ook om er van te genieten. Er daar is niets mis mee, maar strikt genomen kan je lichaam draaien op water en brood (om maar eens een veelgebruikt voorbeeld te noemen).

Natuurlijk spelen de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft een rol, maar het hert, het konijn of het rund leverde de mensen genoeg voedingstoffen. Sinds we het eten ook voor het lekkere zijn gaan zien, is er overgewicht ontstaan. Heel langzaam, want menigeen moest nog veel lopen en kreeg voldoende lichaamsbeweging. Maar daar waar de lichaamsbeweging niet hard nodig was en er voldoende geld was om veel voeding in huis te halen – denk maar eens aan de kasteelheren in de riddertijd – ontstond overgewicht. Overgewicht is lange tijd een uiting van rijkdom geweest. Dat het slecht voor het lichaam was, werd later pas duidelijk.

Het nu

Maar terug naar het nu, is dik zijn geen uiting van rijkdom (althans niet in de westerse wereld), en realiseren we ons dat je lichaam veel meer moet doen om het lichaam op gang te houden als je een stevig overgewicht hebt. Dit kan weer tot gevolg hebben, dat alles harder slijt en je je leven verkort. En dus zijn we er de laatste jaren veel bewuster mee bezig, wat we eten. Wat gaat er op dagbasis door de mond wat we strikt genomen nodig hebben, en wat voor het lekkere. En dat lekkere is dat dan ook nog goed voor het lichaam, of zijn dit de verkeerde voedingsstoffen.

Dat dit voor sommige tot een obsessie zal lijden is evident, denk maar eens aan de graadmagere modellen. Of de – veelal meisjes – die anorexia ontwikkelen. De oorzaak ligt meestal heel ergens anders, maar door niet meer te eten hebben ze iets onder controle. En helaas moet je dan ook concluderen dat deze meisjes het zonder hulp vaak niet redden.
Natuurlijk is doorslaan naar wat voor kant dan ook, niet goed. Dit geldt ook voor de moddervette mannen en vrouwen die gevoed door de feeders niet meer van hun bed komen. Deze obsessie is net zo erg en daarmee ook gesteld dat balans niet een toverwoord is, maar de realiteit. Zoeken naar de balans is voor sommige mensen een lifetime struggle. Want te veel eten, omdat het zo lekker is, aankomen en dan weer afvallen … en dit jaar in jaar uit, is funest voor je lichaam maar ook voor je geest.

De eerste stap

Maar de eerste stap kan gezet worden door na te denken en te weten, te beseffen, wat je eet. Besef wat je als ontbijt hebt gepakt en wat je lunch gaat zijn, is er een collega jarig en wordt er op appelflappen getrakteerd etc.etc. Niet gezegd dat je dat allemaal niet mag hebben, maar die appelflap heb je niet nodig om je lichaam op gang te houden en dus kan je je afvragen of je lunch dan niet met een boterham minder af kan, of laat die kop soep staan, omdat je lichaam het niet nodig heeft. Balans!

Natuurlijk geldt dan ook dat je je die appelflap rustig kunt nemen en ook een normale lunch, maar als er meerdere keren in de week van dit soort “extra’s” gepresenteerd worden, dan is het wellicht wel goed die balans te zoeken en of eens een keer een van die extra’s af te slaan en de andere keer de lunch wat te beperken door bijvoorbeeld een boterham minder te nemen of met mager beleg in plaats van die boterham met pindakaas. En wil je wel beide, maak dan een extra wandeling in de pauze of loop in de avonduren na het diner nog een rondje hard om die extra’s weer op te laten gebruiken door je lichaam.
Het besef dus en daarmee terug naar de basis … weet wat je eet. Ook dit geeft geen garanties, maar zo geef je je lichaam in ieder geval een eerlijke kans.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezondheid is niet te koopGezondheid is niet te koopDit is grotendeels waar, is wat ik wil zeggen. Maar eigenlijk is gezondheid niet te koop. Maar je kunt met voldoende gel…
Vrije lijst van negatieve calorie voedingVrije lijst van negatieve calorie voedingHieronder tref je een lijst aan van negatieve calorie voeding, maar laten we eerst eens in overweging nemen wat dit bete…
De balans: Weet wat je eet!De balans: Weet wat je eet!Het is een open deur om te zeggen dat het voor iedereen belangrijk is dat er eens balans is tussen werk en privé, trek d…
De filosofie van KneippVolgens de filosofie van het merk Kneipp is alles wat nodig is om gezond te leven, te vinden in de natuur. Gezonde voedi…
Gezonde voeding in een aantal stappenVoedsel heeft verschillende functies in ons lichaam. Ze zijn noodzakelijk voor de groei, de ontwikkeling van het lichaam…

Reageer op het artikel "Weet wat je eet!"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 16-03-2010
Subrubriek: Lifestyle
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!