Boek Menoproof: Gezond, fit en slank na je veertigste

Boek Menoproof: Gezond, fit en slank na je veertigste Voor de vrouw van 40+ is er nu een compleet lifestyleboek: "Menoproof". Het boek Menoproof biedt alle informatie om na je veertigste gezond, fit en slank te blijven. Menoproof is niet zomaar een dieetboek, maar een boek vol tips over gezondheid, gezonde voeding, beweging en een aangepaste lifestyle voor vrouwen boven de veertig.

De auteurs van Menoproof

Wilma Smit en Pauline Ottervanger, de auteurs van Menoproof, zijn werkzaam als gynaecoloog en hebben jarenlange ervaring met de overgangsproblematiek. Eerder schreven zij het succesvolle boek "Menoblues", een boek met adviezen om veelvoorkomende overgangsklachten zoals opvliegers, gewichtstoename, botontkalking en stemmingswisseling te voorkomen danwel adequaat te (laten) behandelen.

Menoproof, het boek

Het boek Menoproof is een vlot geschreven informatief boek over het vinden van de juiste lifestyle om ook na je veertigste fit, slank en gezond te blijven. Het boek is gelardeerd met recepten van chefkoks, wellicht om te laten zien hoe stylish slanke gerechten kunnen zijn. Dat is ook wat het boek aantrekkelijk maakt en luchtig houdt.

Het boek is onderverdeeld in een aantal hoofdstukken:

Aandoeningen

Het eerste hoofdstuk van het boek gaat over op de loer liggende aandoeningen voor vrouwen in de overgang:
  • Hart- en vaatziekten
  • Diabetes en schildklieraandoeningen
  • Osteoporose

Op latere leeftijd zijn vrouwen vatbaar voor bepaalde aandoeningen, die je met een aangepaste lifestyle en goede voeding kunt voorkomen. In het boek wordt aandacht besteed aan het ontstaan van de aandoening, de behandeling ervan en het voorkomen ervan. Slecht nieuws, maar toch ook goed nieuws. Er is wat aan te doen! Hoe aardig is het dat het hoofdstuk wordt afgesloten met een (gezond!) recept van Gazpacho (koude tomatensoep) uit het top-restaurant De Librije te Zwolle. Met andere woorden: een hele opkikker, gezond eten is geen straf!

Winter, Lente, Zomer, Herfst

Het tweede hoofdstuk bestaat uit een viertal herkenbare verhalen van vrouwen met fysieke of psychische klachten die alle iets te maken hebben met de overgang. Juist als je denkt: tjonge, jonge, wat staat me allemaal te wachten, besluit dit hoofdstuk met een mooi recept van TV Kok Caspar Burgi. En als je dan zo´n lekker krokant buideltje van geitenkaas met tomaatjes, spinazie, basilicum en pitten klaarmaakt en verorbert, ziet de wereld er weer een tikje beter uit.

Voeding, Gewicht en Overgewicht

Dat zijn de onderwerpen die in de twee volgende hoofdstukken worden behandeld. Wat heb je echt nodig en waar kun je best wat minder van nemen; welke voedingsmiddelen moet je laten staan om af te vallen en wat moet je vooral niet weglaten. Het antwoord op deze en andere vragen is terug te vinden in het Hoofdstuk Voeding.

Het Hoofdstuk Gewicht en Overgewicht gaat in op het feit dat veel vrouwen hun lichaam tijdens de overgangsjaren en zeker na de menopauze zien veranderen. De vermindering van de hoeveelheid oestrogenen is er onder andere de oorzaak van dat de vet- en suikerstofwisseling verandert, dat de stofwisseling trager wordt en dat de vetverdeling anders wordt; het vet gaat zich met name ophopen rond de taille. Er wordt ingegaan op de risico´s van overgewicht. En ook hier hetzelfde liedje: er moet een goede balans gevonden worden tussen eten en bewegen om overgewicht te voorkomen.

Bewegen en je lichaam koesteren

In het Hoofdstuk Lichaamsbeweging en Sport wordt de conclusie getrokken dat verstandig sporten gezonder is dan bewegen. Laag intensieve bewegingsvormen zoals wandelen en fietsen noemt Drs. Remco Verkaik liever bewegen. En alle aktiviteiten waarbij de hartslag flink omhoog gaat en je echt je best moet doen, noemt hij sporten. Hij geeft wel toe dat sporten leuk moet zijn. Dus als een fitnesscentrum niets voor jou is, dan is lekker wandelen of fietsen toch de beste keus. Op het echte sporten wordt verder ingegaan met allerlei adviezen.

In de holistische visie worden lichaam en geest van de mens als één geheel beschouwd. Als je je prettig en relaxed voelt, heeft dat meteen zijn weerslag op je hele lijf. Er zijn veel manieren van ontspannen, maar welke vorm van ontspanning je ook kiest maakt eigenlijk niets uit - of het nu om meditatie, acupunctuur of hot stone massage gaat - het gaat erom dat je tijd neemt voor jezelf.

Het kleurendieet en de recepten

Het "kies een kleur dieet" is gebaseerd op de voorwaarden waaraan een goed dieet moet voldoen. De calorie-inname is zo samengesteld dat het gewicht bij normale lichaamsbeweging geleidelijk afneemt. Het is gemakkelijk want het is geen hongerdieet; je hoeft geen punten te tellen, je hoeft alleen maar dagelijks een keuze te maken. Ja, het is toch moeilijk: de recepten zien er zo lekker uit! Wat zal ik nu eens eten om lekker af te vallen!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boek Menoproof: Gezond, fit en slank na je veertigste"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 11-11-2010
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!