InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Damon System Braces: beugel zonder extracties

Damon System Braces: beugel zonder extracties

Damon System Braces: beugel zonder extracties ‘Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden’, zegt de orthodontist nadat hij een paar tanden heeft verwijderd. Een mooi gebit betekent vaak het verlies van een aantal (gezonde) tanden. Een beugel moet die gaten dichten om zo een mooi en even gebit te creëeren. Met de Damon System Braces kan dit anders. In dit artikel wordt uitgelegd wat Damon System Braces precies zijn door een vergelijking te maken met de ‘klassieke’ beugel.

Een ‘klassieke’ beugel

De behandeling

Een beugel betekent dat men het gebit wil corrigeren. Corrigeren kan alleen als de tanden daartoe worden bewogen. De ‘klassieke’ beugel vereist (vaak) het weghalen van een aantal tanden (extracties) zodat er ruimte wordt gecreëerd in het gebit. Met metalen slotjes en draden worden de tanden met elkaar verbonden en worden de tanden naar een bepaalde positie getrokken. Het kan voorkomen dat er veren worden gebruikt die de tand naar een bepaalde richting moeten leiden.

De nadelen

Verschillende nadelen van deze methode kunnen worden genoemd. Op de eerste plaats kan er worden gewezen op de extracties: gezonde tanden worden weggehaald om ruimte te maken. Deze gezonde tanden gaan verloren. Daar komt eens bij dat het gat zich goed en natuurlijk-lijkend mogelijk moet sluiten. Een gevolg van dit is dat het tijd kost:, een periode van 2 tot 3 jaar. Een lange behandeling brengt op zijn beurt weer hogere kosten met zich mee, zoals het tarief dat de orthodontist in rekening brengt voor de afspraken: minder afspraken, zijn minder kosten. Daarnaast zijn de risico’s bij deze vorm hoger dan bij Damon System Brackets, vanwege het materiaal en techniek dat er gebruikt wordt.

De Damon System Brackets

De behandeling

De Damon System Brackets is ook een beugel en oogt ook als een beugel, maar verschilt van de ‘klassieke’ beugel in aantal opzichten.
De behandeling wordt op maat gemaakt door gebruik te maken van een computer-simulatie. Er worden speciaal Damon System Brackets-slotjes op de tanden gevestigd. Om de tanden met elkaar te verbinden, wordt er gebruik gemaakt van een elastisch draadje dat flexibel werkt.

De voor- en nadelen

Het belangrijkste verschil is dat bij Damon System Brackets, in beginsel, geen tanden worden weggehaald. Dit scheelt in de duur van de behandeling, maar het heeft ook invloed op het uiteindelijke resultaat, in de zin dat er geen gat ‘gedicht’ hoeft te worden. Uit onderzoek is daarnaast gebleken dat het gebruik van Damon System Brackets minder pijnlijk is dan de ‘klassieke’ beugel. Ook op het gebied van hygiëne is deze methode geadvanceerder. Afhankelijk van het soort gebit, wordt deze methode aangeraden als het meest snelle methode.

De kosten

Afhankelijk van de behandeling, die jouw orthodontist weet, is te bepalen wat de kosten uiteindelijk zullen zijn. De kosten zijn opgemaakt uit drie componenten: het materiaal, de techniek en de behandelingstarief. Het laatste bedrag is afhankelijk van wat de orthodontist in rekening brengt en over welke periode: duurt de behandeling langer, dan betaal je ook vaker de behandelingstarief. Voor een totaal pakket kan men in de richting van € 1800 – € 2000 te denken.

Hoe kom ik aan Damon System Brackets?

Of jouw gebit in aanmerking komt voor deze methode, is een vraag die alleen de orthodontist kan beantwoorden. In beginsel is bijna ieder gebit ‘een kandidaat’ voor de methode en, in beginsel, vinden er geen extracties plaats. Dat neemt niet weg, dat in bepaalde gevallen het beste resultaat alleen bereikt kan worden door wel een extractie te doen en/of een andere methode te kiezen.
Zie voor een andere methode om het gebit te corrigeren: Invisalign.

Ga jij Damon System Brackets gebruiken? Wil jij je ervaringen delen met anderen (en een dagboek bijhouden)? Geef je dan hieronder op.
© 2011 - 2019 Servanda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lumineers: perfecte (witte) tanden zonder beugel krijgen?Je wil rechte tanden, maar echt geen beugel dragen? Met Lumineers is dat een mogelijkheid. In dit artikel beschrijf ik w…
Snap-on smile: de uitneembare glimlachEen mooie glimlach, maar geen beugel? Misschien is de snap-on smile wat: een uitneembare bitje waarmee je kan eten en dr…
Geschiedenis van de OrthodontieGeschiedenis van de OrthodontieOrthodontie vroeger en nu: hoe is de beugel ontstaan en wie was de grondlegger van de huidige orthodontie? We zoeken het…
Epilar permanente ontharing - Ervaringen en resultatenEpilar System is een pijnloze manier om ongewenste haargroei permanent te verwijderen. Epilar is aangewezen voor persone…
Playstation 3 resetten (FAT model)Playstation 3 resetten (FAT model)De playstation 3 is een duur apparaat en het is erg vervelend als het apparaat het niet meer naar behoren functioneert.…

Reageer op het artikel "Damon System Braces: beugel zonder extracties"

Reactie

I. Wilson, 17-02-2017 10:35 #1
Goedemorgen, mijn nichtje maakt gebruik van damonbraces in Amerika. Nu zijn wij op zoek naar een orthodontist in de buurt van Hendrik Ido Ambacht die hier ook mee werken. Kunt u mij verder helpen?
Mvg, Irma Wilson

Infoteur: Servanda
Laatste update: 15-07-2011
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!