InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Lumineers: perfecte (witte) tanden zonder beugel krijgen?

Lumineers: perfecte (witte) tanden zonder beugel krijgen?

Je wil rechte tanden, maar echt geen beugel dragen? Met Lumineers is dat een mogelijkheid. In dit artikel beschrijf ik wat Lumineers voor jou zou kunnen betekenen.

Wat is Lumineers?

Lumineers is een methode van porseleine facings/veneers (Lumineers genaamd) ontwikkelt door Den-Mat. Een facing is een namaak platte tand dat doorgaans op de geslepen tand wordt geplaatst: het is dus een laagje, een ‘sticker”, dat over de eigen tand gaat.
Lumineers werken anders doordat het minimale ingreep door de tandarts of orthodontist vergt. In beginsel worden de tanden niet geslepen. De porseleine facings van Lumineers zijn heel dun, tussen de 0,5 en 0,3 milimeters (net zo dun als een contactlens). Aangezien Lumineers een facings-methode is, krijgt de patiënt ook wittere tanden (door de wittere facings). Het is klinisch bewezen dat Lumineers twintig jaar mee kan gaan.

De behandeling

Het voordeel van Lumineers is dat een relatief korte behandelingsduur nodig is. Twee tot drie afspraken bij de tandarts of orthodontist zijn nodig. Bij de eerste afspraak kijkt de tandarts of orthodontist of Lumineers de gewenste resultaat voor de patiënt kan meebrengen. Er wordt een afdruk van het gebit afgenomen en alle informatie dat nodig is voor het maken van de Lumineers wordt opgestuurd naar de fabrikant.
Bij een tweede afspraak zijn de Lumineers reeds vervaardigd en zal de tandarts of orthodontist kijken of deze passen. Indien nodig zullen een of meer tanden worden bijgeslepen. Voor het bijslepen is geen verdoving nodig. De Lumineers worden met behulp van bonding en een Sapphire-lamp op de tanden geplaatst. Het kan gebeuren dat de tandarts of de orthodontist er voor kiest om de Lumineers pas bij een derde afspraak te plaatsen.

De kosten

De prijs van de Lumineers bestaat uit twee onderdelen:
  • De kosten voor het vervaardigen van de Lumineers
  • De kosten die tandarts of de orthodontist in rekening brengt
Het is van te voren niet aan te geven hoeveel deze behandeling mag kosten, omdat dit afhankelijk is van het aantal Lumineers dat gebruikt zal worden en de behandelingskosten van de tandarts of orthodontist. De patiënt moet in iedere geval in de richting van twee nullen kijken voor enkele Lumineers.

De voor- en nadelen

Lumineers bieden voor sommige personen een goede uitkomst, maar voor andere kan het weer zonde van de inverstering zijn. Bekijk de voor en na resultaten op de website van Lumineers.
De voordelen van Lumineers zijn:
  • De tanden worden niet geslepen, dus de Lumineers kunnen worden verwijderd zonder dat de patiënt kleine puntige geslepen tanden heeft (en voor een andere oplossing moet zorgen)
  • Aangezien de tanden (als beginpunt) niet worden geslepen, is de behandeling vrijwel pijnloos
  • Lumineers is geschikt voor personen met gevoelige tanden, doordat er zo min mogelijk aan de tand wordt gezeten
  • Lumineers zijn heel dun
  • Lumineers zijn een goede oplossing op het bleken van tanden, nu Lumineers een langere resultaat behoudt dan het bleken van de tanden
  • Verkleurde tanden, afgebroken puntjes, een spleet kunnen worden verstopt met Lumineers.

De nadelen van Lumineers zijn:
  • De behandeling is prijzig vanwege de techniek die erbij komt kijken
  • Lumineers kunnen niet de gewenste eindresultaat hebben voor de patiënt als het gebit van de patiënt op de eerste plaats al anders gevormd is: immers Lumineers zijn een dun porseleine velletje dat over de tanden gaat
  • Lumineers zijn wat langer waardoor de tanden langer lijken (om zo het een en ander te verstoppen)
  • Als de tanden niet worden geslepen dan kunnen de tanden door de Lumineers wat dikker overkomen en de mond voelt de tanden anders aan
  • De tanden kunnen 'nep' overkomen.

Andere methoden?

Naast Lumineers zou men ook het volgende kunnen overwegen:

Heb je ervaring met de Lumineers of heb je het voornemen om deze te gebruiken, deel het dan door een reactie te plaatsen.
© 2011 - 2019 Servanda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verkleurde of scheve tanden? Overweeg eens facings!Verkleurde of scheve tanden? Overweeg eens facings!Veel mensen willen het liefst een perfecte glimlach. Helaas maakt een verkleurde of afgebroken tand dan ook vaak onzeker…
Facings voor de tandenFacings voor de tandenIedereen wil wel een mooi en stralend gebit. Sommigen hebben dit echter niet van nature. Facings voor de tanden kunnen h…
Snap-on smile: de uitneembare glimlachEen mooie glimlach, maar geen beugel? Misschien is de snap-on smile wat: een uitneembare bitje waarmee je kan eten en dr…
Mooie en witte tanden: Schildjes of facings van porseleinDe hype om tanden zelf te bleken of te laten bleken is enorm. Met porseleinen facings of schildjes kan de tandarts je pr…
Mooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeMooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeCosmetische of esthetische tandheelkunde is een echte trend. Iedereen wil een gezond en een mooi regelmatig gebit. En da…
Bronnen en referenties
  • http://www.lumineers.com/

Reageer op het artikel "Lumineers: perfecte (witte) tanden zonder beugel krijgen?"

Infoteur: Servanda
Gepubliceerd: 24-07-2011
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!