InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Wie geen televisie kijkt, leeft langer

Wie geen televisie kijkt, leeft langer

Wie geen televisie kijkt, leeft langer Elk uur dat je voor de televisie doorbrengt, verkort je leven met 22 minuten. Wie gemiddeld 6 uur per dag voor de televisie zit, vermindert derhalve zijn levensverwachting met bijna 5 jaar.

Veel televisie kijken, verkort je leven

Tot die conclusie voert een onder leiding van Dr. Lennert Veerman uitgevoerd onderzoek in Australië, waarbij meer dan 11.000 mensen betrokken waren.

Negatieve invloed televisie geen dankbaar nieuwsitem

Hoewel de onderzoekers geen concrete redenen voor een vroegtijdige dood als gevolg van veel televisie kijken aanvoerden, ligt de oorzaak natuurlijk in een gebrek aan lichaamsbeweging. Televisie- en reclamebedrijven zullen met deze nieuwe ontdekking waarschijnlijk niet erg gelukkig zijn. Om die reden blijft de berichtgeving daarover uiteraard binnen de perken.

Dat zware rokers hun verwachte levensduur met ongeveer vier jaar verkorten, is geen geheim. Elke nieuwe ontdekking over de negatieve effecten van nicotine op de gezondheid wordt uiteraard bliksemsnel door alle kanalen “gebracht”. En de tijdgeest indachtig, worden dergelijke berichten ook door een groot deel van de bevolking meteen opgewonden opgenomen.

Televisie-gedrag van meer dan 11.000 personen onderzocht

Het Australische onderzoeksteam onder leiding van Dr. Veerman van de Universiteit van Queensland beschikte over het kijkgedrag van in totaal 11.247 personen uit de periode 1999-2000. Aangezien een aanzienlijk aantal van de “proefpersonen” ten tijde van het onderzoek overleden was, lukte het de onderzoekers om een betrouwbare extrapolatie uit te voeren.

Daarbij bleek dat de meest actieve televisiekijkers, die dagelijks zes uren voor de buis doorbrachten, gemiddeld 4,8 jaar jonger het leven lieten dan degenen die geen TV keken. Door het vergelijken van alle beschikbare cijfers liet zich berekenen dat elk uur televisie-amusement het leven met gemiddeld 21,8 minuten verkort.

De studie, gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine, zegt overigens niets over de oorzaken van de verkorte levensduur door tv-kijken. Kranten die verslag uitbrachten over deze sensationele en ook wel schokkende ontdekking, speculeerden over een samenhang met een gebrek aan lichaamsbeweging.

Moet televisie kijken in de ban?

  • Mag men aannemen dat in de nabije toekomst, ook andere universiteiten en gezondheidsinstituten aandacht aan dit probleem zullen besteden?
  • Is het wellicht denkbaar dat de World Health Organisation (WHO) zich op het toneel zal begeven?
  • Zullen verantwoordelijke ministeries waarschuwingen verlangen?

Zou het bijvoorbeeld denkbaar zijn dat televisieprogramma’s op gezette tijden worden onderbroken voor waarschuwende teksten zoals:

  • "Televisie kan dodelijk zijn!"
  • "De volgende film duurt 2 uur en verkort je levensverwachting dus met 43,6 minuten!"

Nee, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zullen al deze acties uitblijven. Mensen overmatig kijkplezier bederven zou de volksgezondheid en waarschijnlijk ook het algemene kennisniveau weliswaar ten goede komen, maar anderzijds heeft zich tot dusver nog geen enkel ander medium zo treffend bewezen als instrument voor meningsvorming dan de televisie.

Bovendien zou een toenemende vergrijzing en stijging van de gemiddelde levensverwachting geen gunstig effect hebben op de toch al noodlijdende pensioenfondsen. We hoeven ons dus nauwelijks zorgen te maken dat televisie-verslaafde leeftijdsgenoten worden aangemoedigd zich een gezonder tijdverdrijf te zoeken.
Gerelateerde artikelen
Tien redenen om de televisie de deur uit te doenTien redenen om de televisie de deur uit te doenWat is het toch dat mensen hebben met televisie kijken? Kijk jij naar alles op de televisie, als het maar beweegt? Is al…
Gratis Online Televisie (TV) kijken op je PC (Live)Gratis Online Televisie (TV) kijken op je PC (Live)Hoe geweldig is dat: gratis online televisie kijken op je PC via internet! Het kan nu zelfs live of praktisch live. Je k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Wie geen televisie kijkt, leeft langer"

Reactie

Anoniem, 16-02-2012 13:17 #1
Dit is flauwekul, net zoals 'hoe hoger je diploma, hoe langer je leeft'. Ik geloof deze onzin niet! Reactie infoteur, 16-02-2012
En toch werd het bewijs onomstotelijk geleverd door de universiteit van Queensland, niet de Universiteit van Tilburg dus. En er was ook geen Diederik Stapel bij het onderzoek betrokken.

Maar om het serieus te houden. Ik ben met u eens dat de titel wellicht beter had kunnen luiden: "Wie voldoende beweging heeft, leeft langer".

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 16-02-2012
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!