Dermal Anchor Piercing

Sinds kort is er een nieuwe trend op piercinggebied, nl. de Dermal Anchor Piercing, ook wel micro dermal piercing genoemd. Dit mini implantaat is een unieke lichaamsversiering, die zowel op zichzelf staand als in combinatie met een tattoo kan worden geplaatst.

Dermal Anchor Piercing

De dermal anchor piercing is een prima alternatief voor de sneller uitgroeiende surface piercing. Het juweeltje bestaat uit een titanium plaatje met een opstaand staafje waarop je een swarovskisteentje of ander juweeltje kan schroeven, dat zal zichtbaar zijn op de huid. Het plaatje bevat een aantal gaatjes zodat hierdoor littekenweefsel kan groeien, zo voor extra verankering zorgend.

Procedure

Met behulp van een naaldje wordt het plaatje van twee mm breed en zeven mm lang in de lederhuid wordt aangebracht. De naald wordt ietwat schuin ingestoken zodat er een ruimte wordt gemaakt voor het plaatje. Door de opening wordt het plaatje met het lange stuk eerst onder de huid geschoven. Door in één vloeiende beweging het gaatje wat op te rekken en tegelijkertijd het kort stuk naar beneden te drukken, komt het plaatje onder de huid te zitten zodat enkel het staafje nog zichtbaar is.

Een tweede, minder populaire techniek, maakt gebruik van een bioptie sponsje van 1,5mm. Met dit sponsje wordt een kleine cilinder huid uitgeponst. De piercing wordt daarna ingebracht zoals hierboven beschreven.

Verzorging

Na het zetten van de dermal anchor piercing kan de huid rondom rood worden en gaan opzwellen. De genezingstijd van een microdermal, tussen zes en acht weken, hangt af van verschilende factoren, die je grotendeels zelf in handen hebt. Het gaatje dat gemaakt wordt om je piercing te zetten, moet beschouwd en behandeld worden als een wond. Daarvoor moet je enkele regels volgen:

  • Vermijd contact tussen je handen en de microdermal zo veel mogelijk.
  • Was de plek rond je nieuwe piercing twee maal per dag met een milde, ongeparfumeerde zeep totdat de wond geheel genezen is. Dep daarna de plek droog met een schone handdoek of tissue en houdt de microdermal zoveel mogelijk droog.
  • Smeer geen zalf op de wond en gebruik eveneens geen wonddesinfectiemiddelen.
  • Dek de microdermal voor het slapengaan of sporten af met een gaasje, maar dek de microdermal verder niet af.
  • Draag geen strakke of vervuilde kleding in de buurt van de dermal anchor piercing.
  • Vermijd tijdens het genezingsproces zwembaden, sauna's, stoombaden en zonnebanken.
  • Verwijder nooit zelf het sieraad, om te voorkomen dat de piercing dichtgroeit. Neem bij twijfel contact op met je piercer of huisarts.

De eerste dagen zal een dermal anchor piercing gevoelig zijn of wat pijn doen. Daarna moet de pijn verdwenen zijn en kan je optimaal genieten van je microdermal.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Rebelyell cries out Marillion

Reageer op het artikel "Dermal Anchor Piercing"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 03-12-2007
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!