InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > De mode voor de lente/zomer van 2014

De mode voor de lente/zomer van 2014

De mode voor de lente/zomer van 2014 Ieder jaar verandert het modebeeld een beetje. Soms wordt er teruggegrepen naar voorliggende modebeelden en soms probeert mode vernieuwend te zijn. Wat kan je nog bewaren van voorgaande jaren en wat kan echt niet meer? Welke kleuren overheersen in de zomer en het voorjaar van 2014 het modebeeld en wat is nieuw?

Bloemen in het modebeeld

In 2013 zagen we de bloemen al verschijnen in het modebeeld en dit wordt in de lente en in de zomer van 2014 nog meer. Bloemenprints worden het helemaal. Grote bloemen en kleine bloemen of een combinatie hiervan. Als we de couturiers moeten geloven, gaan we in 2014 volledig voor bloemen. Niet alleen bloemenprints voor onze kleding, maar ook ons interieur moet er aan geloven. Kussens en banken met bloemendesigns en ook behang met bloemenprintje duiken in iedere winkel op.

Printen en patronen

Naast de bloemen zien we nog veel meer printen en patronen op de kledingstoffen verschijnen. Popart, jungle mix en exotisch Azië zie je terug in de kleding. Ook Versace komt met een popart tas en popart jurken op de markt. Dit modemerk en Lady Gaga zijn sinds november 2013 aan elkaar verbonden. Sindsdien is de zangeres al verschillende keren gesignaleerd in een kleurige popart jurk van Versace.

Voor degene onder ons die het kunnen hebben, is ook de blote buik weer in de mode.

De jaren 60 en 70 herleven

Naast de bloemetjesjurken uit de jaren zestig, zien we ook invloeden uit de jaren zeventig in het modebeeld terug. Dit blijkt ook al uit de eerder genoemde popart patronen. We zien de wijde broeken met de hoge taille terugkomen. De broeken zijn vaak voorzien van een opvallende bies aan de zijkant. Ook de strakke broek met de wijde blouse uit de jaren zeventig is weer terug van weggeweest. De hoge taille zien we niet alleen bij broeken, ook van de rokjes wordt de taille hoger. Ook glanzende stoffen mogen weer, in het modebeeld van de zomer van 2014 zien we een mix van glanzende en matte stoffen.

Verder zien we ook weer meer wijde kleding. Zou dit al een voorproefje zijn voor de zomer van 2015? Hoe groot is de kans dat de oversized kleding van de jaren tachtig weer terugkomt in het modebeeld.

Kleuren

Qua kleur kan heel veel deze zomer. Je hebt de pastelkleuren, naast de aarde-kleuren en natuurkleuren. Vooral woestijnkleuren zijn in, alle bruintinten, oranje, rood en geel. Ook blauw kan in alle schakeringen. Qua kleur kan je dus redelijk los gaan deze lente en zomer, want geen kleur wordt geschuwd.

Hoofddeksels

Gesignaleerd op de catwalk in New York, de baseball cap. Houd je van een sportieve look dan kan je deze lente je haar tegen de zon beschermen door het dragen van een baseball cap.

Alles mag

Vroeger was mode allesbepalend. Iedereen liep er op een bepaalde manier bij. Tegenwoordig draagt iedereen kleding naar persoonlijke smaak en zoekt uit de beschikbare kleding in de winkels datgene wat makkelijk zit en aanspreekt. Kleding wordt ieder jaar minder bepalend en ondergeschikt aan de beschikbare beurs en het steeds belangrijker wordende individu.

In de lente/zomer 2014 zien we dit ook in de mode. Strak en wijd wordt gecombineerd en ook qua roklengte mag alles. Zowel ultrakort, als net over de knie en lang. We zien alles terugkomen.
Gerelateerde artikelen
Huishoudbeurs 2014Huishoudbeurs 2014De eerste Huishoudbeurs vond plaats in 1950 en werd georganiseerd in Den Haag. Sinds 1955 is de huishoudbeurs jaarlijks…
Moslimvrouwen, hoofddoeken en modeMoslimvrouwen en hoofddoeken, het is iets waarbij de meeste mensen geen positief beeld hebben. Maar net als de meeste vr…
Sale bij Zara: datum begin uitverkoopSale bij Zara: datum begin uitverkoopEen van de populairste modeketens in Nederland is de Zara. Menig modebewuste mannen en vrouwen rekenen de Zara tot hun m…
Senioren: kleding en modetipsAls senior kleedt u zich waarschijnlijk anders dan wanneer u nog een tiener was. Helaas bestaat er over kleding en schoe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Patrice Audet, Pixabay
  • http://www.trendystyle.net/fashion/trends/lente-zomer-2014/abc-modetrends-2014/

Reageer op het artikel "De mode voor de lente/zomer van 2014"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 16-09-2016
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!