InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Hoe anders is anders?
mijn kijk op

Hoe anders is anders?

Wellicht een vreemde vraag, maar hoe anders is anders… als we het hebben over het uiterlijk. Wat de een als “mooi” ervaart, kan voor de ander lelijk zijn. Over smaak van niet te twisten. Als je dan bekijkt hoe vaak er kritiek wordt geuit op mensen die zich buiten het regerende modebeeld plaatsen, dan lijkt het toch alsof je je binnen het modebeeld moet begeven. Gelukkig is het grootste gedeelte van de groep niet echt gevoelig voor deze kritiek, of althans niet meer. Wijsheid komt met de jaren, alleen niet bij iedereen.

Ander uiterlijk

Je kunt je afvragen in hoeverre het een verschil is of iemand zonder eigen toedoen er anders uitziet of dat iemand er bewust voor kiest. Natuurlijk is het een verschil, want de een kiest er voor en de ander niet. Toch is het ook zo dat je, zeker als je vanaf jonge leeftijd “anders dan anders” bent, vaak immuun wordt voor kritiek. Je creëert als het ware een olifantenhuid en het raakt je niet meer. Wat nog steeds niet wegneemt dat het afschuwelijk is wat sommige mensen doen of zeggen, alleen omdat je een ander uiterlijk heb.

Degene die er bewust voor kiest wil er of gewoon zo uitzien met kleding en make-up waar hij of zij zich prettig bij voelt óf hij of zij wil een statement maken via die weg. Je weet dan op voorhand dat de kans groot is dat er kritiek komt en daar wapen je je in feite ook voor. Blijft ook in deze situatie dat het op zijn minst vreemd is, waarom anderen denken daar kritiek op te moeten uiten.

Waarom kritiek?

Voor een aanzienlijke groep is het de aandacht verleggen, want als je een ander “omlaag haalt” kom je zelf omhoog. Dit zegt natuurlijk alles over de persoon in kwestie, maar wordt meestal niet als zodanig ervaren. Voor andere mensen is het gewoon iets te zeggen te hebben als conversatie stilvalt of het ongevraagd kritiek uiten zit je in het bloed. Toch heeft dit laatste geval ook nogal eens met de persoon te maken. Het kan over de eigen onzekerheid gaan en soms is het ook gewoon een vorm van jaloezie. Het lef wat iemand toont, is immers niet niets.

Het is wat het is … of uitdagen

Als je er bewust voor kiest om met uiterlijk buiten de gebaande paden te lopen, weet je dat er ook kritiek over je uitgestrooid wordt. Het maakt niet uit of je bewust uit wilt dagen, juist om iets los te krijgen of omdat je van ander iets ander houdt … de kritiek krijg je sowieso over je heen. Jammer alleen dat degene die slechts een andere smaak heeft dan het heersende modebeeld, weer iets over zich heen gestrooid krijgt, waar niet om gevraagd is.

Anders is anders is oké

Het proces dat mensen ieder in de waarde laat is het beste, maar mogelijk ook een utopie. Want, onzekerheid, jaloezie of wat de onderliggende reden dan ook is, dit haal je niet zo eenvoudig uit de mens. Wat niet wegneemt dat degene die het al dan niet noodgedwongen ondergaat, zich wel steeds sterker zal gaan voelen. Anders dan anders zijn is gewoon oké … een mooi proces.

Lees verder

© 2014 - 2019 Dressedbyfaisel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe anders is anders?"

Infoteur: Dressedbyfaisel
Gepubliceerd: 30-01-2014
Subrubriek: Mode
Special: Beauty
Schrijf mee!