InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Uitbundige patronen

Uitbundige patronen

De lente staat er om bekend dat er veel meer kan en mag en wat misschien nog wel belangrijker is, we willen ook meer. We krijgen van de toenemende zonuren meer energie, de langere dagen geven ons meer het gevoel dat we leven en we staan allemaal net iets vrolijker in het leven. Allemaal zaken die we herkennen en uit willen dragen. Je eigen uiterlijk is daarbij een perfect “uithangbord” om je gevoel weer te geven. Hoe werkt dat dan?

Hoe voel ik me?

Het zou op zich niet verkeerd zijn om je met de vraag in de koptekst sowieso wat meer bezig te houden, maar als het voorjaar er aan komt en we ons wat beter voelen, durven we het ook gemakkelijker aan onszelf te vragen. We weten immers al een beetje in welke richting het antwoord zal gaan (controlefreaks die we zijn!).

De vrolijker mens wil zijn/haar vrolijkheid weer uitdragen, althans dit geldt voor veel mensen en waar de een het huis onder handen neemt, doet de ander dit met zichzelf. Alles kan en mag, dus leef je vrolijkheid maar uit.

Restricties

Als je aan de slag wil om je gevoel in je uiterlijk tot uiting te laten komen, dan lopen we vrij snel tegen allerlei restricties aan. Dit om de simpele reden dat we lang niet al die uitbundigheid in de winkels vinden en we óf zelf achter de naaimachine moeten kruipen, wat we weer niet allemaal kunnen, óf we moeten ons er bij neerleggen. Helaas doen veel mensen dat, want of het nu gemakzucht is of toch niet het belang inzien van “de binnenkant aan de buitenkant laten zien” we hullen ons dan toch maar in de heersende mode qua kleding en accessoires.

Als je echter net iets creatiever bent, kan je ook je uitbundigheid zelf creëren in je uiterlijk. Soms moet je net iets vindingrijker dan gemiddeld zijn en vooral goed zoeken, is dan meestal het devies. In dat geval combineer je de buitenkant met de binnenkant meer dan prima. Blijkbaar vond je het zo belangrijk dat je er ook moeite voor heb willen doen.

Als de mode meedoet

Soms heb je van die seizoenen dat de mode “meedoet” en je in allerlei winkels heerlijk uitbundige patronen tegenkomt. Het typische is dan ook wel dat op dat moment eigenlijk alles kan en je van noppen naar strepen gaat om vervolgens bij bloemen uit te komen … en dat is er nu net aan de gang.

Alleen moet je het met enig beleid toepassen en daar is niet iedereen even goed in. Het spreekt voor zich dat als je je uitbundig voelt, je dit ook uit mag dragen. Echter, dit neemt niet weg dat je dit wel in combinatie met wat je staat en niet staat moet doen.

Tips voor de vrouw

  • Begin bij de basiskleur, welke kleuren staan je en welke niet. Sluit alle basiskleuren die niets voor je doen alvast uit.
  • Kijk vervolgens om welke kledingstukken het gaat.
  • Dan pak je de prints bij de kop. Bijvoorbeeld een lengtestreep wijde rok met een noppen blouse kan prima samen. Maar kijk uiteraard eerst naar het model en dan naar de kleuren. Bijvoorbeeld een zelfde basiskleur en een goed combi van opdruk, gaat prima samen. Of met andere woorden, het hoeft niet weer “veilig” te zijn, zolang je maar ziet dat al die uitbundigheid goed samengaat en beslis zelf of je het net wel of net niet “over de top” wordt.
  • Wil je meer de nadruk op een lichaamsdeel leggen, benadruk dit dan met het gewenste patroon en zorg dat je de rest rustig houdt.
  • Let vervolgens op de schoenen. De kleur van de print is een iets veiliger keuze dan bijvoorbeeld een contrasterende kleur. Maar waarom geen witte basis met donkerblauwe noppen of streep en hardgele schoenen? Durf dus!
  • Probeer je tas te matchen met je schoenen en als dat niet kan, dan een van de kleuren in je kleding.
  • Kies je accessoires bij dergelijke kleding voorzichtig. Veel en groot is meestal nooit mooi, maar allemaal klein bij bijvoorbeeld grote noppen staat ook niet. Bij een grof patroon neem je bijvoorbeeld een groots gebaar met een sieraad. Een grote grove armband, oorbellen of ring en meer niet.
  • Tenslotte maak je het af met een sprekende make-up, eventueel met een kleurtje wat ook ergens in je outfit terugkomt op de ogen. Maar even zo goed ligt de nadruk op je outfit en maak je je naturel op.
  • Voor je haar geldt hetzelfde of je maakt er iets uitbundigs van of je houdt het juist heel sober en brengt kort haar met gel glad langs het hoofd of bij lang haar steek je het op.

Is het zo anders bij mannen?
Het antwoord op de koptekst is ja en nee. Het ligt het maar helemaal aan. Weinig mannen zullen in grote noppen broeken lopen, maar een streep zie je weer wel meer. De blouse mag wel uitbundiger, alleen zal je weinig mannen in met bloemen bedrukt shirt zien lopen. Op en of andere manier denken we dat dat alleen op Hawaii kan. Wil je alleen een klein accent leggen, kijk dan voor een hippe sneaker. Ook die zijn er in allerlei print te koop of draag een uitbundige gilet op een effen gekleurd shirt.

Tot slot

Wat je ook doet, het begint allemaal bij je gevoel, want alles wat je daarna in dezelfde stemming aantrekt wordt versterkt door je uitstraling. Een perfecte manier om de warme maanden tegemoet te treden!

Lees verder

© 2014 - 2019 Dressedbyfaisel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Design je eigen loombandLoombands maken is een enorme rage. De loombands waren in 2013 al een enorme hit in Amerika. Met de loombands maak je de…
De rozen van MezökövesdBorduurwerk uit Mezökövesd is wereldberoemd. Met een platsteek worden vlakken opgevuld in een patroon, dat eerst op de s…
Amigurumi boekjes van Nederlandse bodemHaken is in. Dat mag duidelijk zijn. Er komen steeds meer boekjes van Nederlandse bodem met leuke amigurumipatronen. Chr…
De kracht van het bewustzijnBewustzijn kan zowel helen als vernietigen. De manier waarop we denken, reageren, overtuigingen hebben en bepaalde houdi…
De mode voor de lente/zomer van 2014De mode voor de lente/zomer van 2014Ieder jaar verandert het modebeeld een beetje. Soms wordt er teruggegrepen naar voorliggende modebeelden en soms probeer…

Reageer op het artikel "Uitbundige patronen"

Infoteur: Dressedbyfaisel
Gepubliceerd: 17-04-2014
Subrubriek: Mode
Special: Kleding
Schrijf mee!