InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Leren jassen - het mooie fashion item

Leren jassen - het mooie fashion item

Leren jassen - het mooie fashion item Leren jasjes zijn niet meer weg te denken uit het modebeeld. Vele toonaangevende personen worden regelmatig gespot in een leren jack. Er bestaan verschillende type jassen. Zo bestaat er een bomberjack, bikerjack en bijvoorbeeld een Chanel-style leren jasje. Een veel voorkomende kleur is vooral een zwart leren jasje. In Nederland zijn er enkele bedrijven die gespecialiseerd zijn in de productie van lederen kleding.

Niet meer weg te denken uit het modebeeld

Leren jassen zijn niet meer weg te denken uit het modebeeld. In de media worden regelmatig celebrities gespot, wanneer ze over straat lopen, naar een feestje gaan, of een leren jasje aan doen voor een fotoshoot. Leer wordt niet alleen gedragen vanwege de stoere uitstraling. Men draagt over het algemeen ook een leren jack, omdat leer een fijn materiaal is om te dragen. Voor vele mensen voelt leer aan als een tweede huid.

Diverse modellen van leren jasjes

De populairste kleur voor een leren jasje is over het algemeen de kleur zwart. Er bestaan diverse modellen jassen, bijvoorbeeld:
  • Bikerjack
  • Bomberjack
  • Chanel-style

De bikerjacks worden door vele chique en stoere dames gedragen. Het is mogelijk om het jack open of dicht te dragen. Vanaf 2014 worden er steeds meer bomberjacks gesignaleerd in collecties van bekende merken. Een bomberjack is een fashion item dat in de jaren '90 erg populair was. We zien de terugkeer van het bomberjack niet meer als een trend, maar als een jas die opnieuw teruggekeerd is (voor een langere periode). Daarnaast dragen ook vele mensen het Chanel-style jasje. Dit type jasje wordt ook wel gezien als een klassieker. De kenmerken van dit jasje zijn de kleine zakjes en chique biesjes.

Trends van leren jasjes in 2015

Een leren jasje is een typisch kledingstuk dat niet meer weg te denken is uit de garderobe van een modeliefhebber. De populairste kleur is zwart, maar wordt per seizoen afgewisseld door andere kleuren. Roze, rood, geel en zwart zijn vooral de bepalende kleuren in de zomermaanden. Deze kleuren zorgen ervoor dat er een vrouwelijke touch ontstaat. Daarnaast wordt er vooral soepel leer gebruikt in de zomercollecties van merken. Op de volgende website staan voorbeelden van enkele leren jasjes die trendgevoelig zijn, zoals de kleur roze in de zomer. Bij merken als Fendi ziet men vooral de muisgrijze kleur in de jasjes en bij Jil Sande een roodbruine kleur. Op deze website vind je meer informatie over de trends van leren jasjes voor 2015.

Bekende leder merken in Nederland

Goosecraft
Goosecraft is in 2006 opgericht en staat bekend om zijn specialisatie in de leermode. Zij besteden veel aandacht aan kwaliteit. Goosecraft maakt meerdere keren per jaar nieuwe collecties. Deze collecties zijn zowel voor mannen als vrouwen. Het bedrijf onderscheid zich van andere merken door extra aandacht te geven aan de collectie tijdens de productie. Goosecraft is te vinden in bekende winkelketens als de Bijenkorf, in de webwinkel van Zalando en in de eigen webshop van het merk zelf.

Bluegold
Bluegold is opgericht in 2013 en is gespecialiseerd in het ontwerpen van lederen collecties voor mannen en vrouwen. Het bedrijf onderscheidt zich van de rest vanwege de pasvorm en de hoge kwaliteit leer, die zij in hun collecties verwerken. Dit merk wordt in een eigen webwinkel aangeboden en via Spartoo. De collectie bestaat uit onder andere jassen, tassen en riemen.

Arma leder
Arma Leder is opgericht in 1985. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van lederen kleding. De lederen jassen van dit merk zijn bij vele modeliefhebbers bekend. Arma hanteert diverse merknamen, waaronder zij hun collecties uitbrengen. Het bedrijf brengt zijn collecties uit onder de namen: Arma, Mays&Rose en Studio AR. De collectie bestaat uit onder andere jassen, broeken en rokken.

Het onderhouden van een leren jas

Een leren jas kan jarenlang meegaan. Het is van belang dat het jack op een degelijke manier onderhouden wordt. De basis wordt gelegd na de aankoop van een lederen artikel. Men adviseert over het algemeen om een leren jas in te spuiten met een waterafstotende lederspray. Dit houdt het leer soepel en mooi. Daarnaast wordt het afgeraden om een jas in een plastic zak te bewaren. Ook is het niet verstandig om gebruik te maken van chemische middelen om een leren jas te reinigen. Het is verstandig om de jas te laten drogen bij kamertemperatuur, indien deze nat is geworden door bijvoorbeeld regen. Op deze website vind je nog meer hulpmiddelen om een jas te onderhouden.
© 2015 - 2019 Simplylife, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Leren jassen - het mooie fashion item"

Infoteur: Simplylife
Gepubliceerd: 25-03-2015
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!