InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Sneakers kopen: locatie van winkels in Amsterdam en omgeving

Sneakers kopen: locatie van winkels in Amsterdam en omgeving

Sneakers kopen: locatie van winkels in Amsterdam en omgeving Sneakers zijn al jaren dé trend op het gebied van schoenen. Deze sportschoenen lenen zich uitstekend om als casual schoen te dragen, maar zijn ook erg handig in de sportschool. Waar het rond het jaar 2000 nog niet geaccepteerd was om sneakers te dragen op straat, is dat inmiddels geen enkel probleem. Van de meer casual Vans en All-Stars tot de futuristische modellen van onder andere Nike en Adidas. Het kan soms lastig te zijn om in een stad te weten waar je voor de beste sneakers moet zijn. Daarom is een overzicht van de beste sneakerwinkels in Noord-Holland, met website, locatie en een korte collectie-omschrijving, zeer bruikbaar. Het is immers altijd handig om te weten waar een goede sneakershop zit.

Inhoudsopgave

Korte geschiedenis van de sneakers

Het woord 'sneaker' is waarschijnlijk bedacht door Henry Nelson McKinney die als adverteerder bedacht om een schoen met rubbere zool op deze manier aan te duiden, vanwege het geluidsloze karakter van de schoenen. Het Engelse woord 'to sneak' (sluipen) werd hiervoor gebruikt. Rond 1887 waren er al berichten in de krant over 'sneakers', de naam die jongens aan tennis schoenen gaven. De sneaker was van origine dus een echte gym, of atletiekschoen. Pas veel later is de schoen in het modebeeld geïntegreerd. Rond de jaren 20 van de vorige eeuw kwamen de eerste grote spelers van de huidige sneakerwereld op: Converse en Adidas. Pas 30 jaar later volgde Puma (uit onenigheid binnen Adidas) en rond eind jaren 60 werd de huidige marktleider (in 2015) Nike opgericht.

Sneaker winkels in Noord-Holland

Hieronder staat voor de provincie Noord-Holland aangegeven waar de sneakerwinkels in het exclusievere segment zich bevinden. Naast de algemene informatie van iedere winkel, staat ook beschreven welke collectie de winkels hebben en of zij ook gelimiteerde uitgaves van sneakers in de collectie hebben. De steden Alkmaar, Amsterdam en Haarlem kennen wat exclusievere sneakerwinkels en worden daarom als enige in dit artikel genoemd. Voor minder exclusieve sneakers is het verstandig om via Google de hoofdwinkelstraat van een bepaalde stad op te zoeken: hier is vrijwel altijd een sneakerzaak als 'Sneakers' of 'Footlocker' te vinden. Ook kan het helpen te zoeken via Google met een bepaalde zoekterm zoals: 'Plaatsnaam', 'Sneakerwinkel'.

Sneakers kopen in Alkmaar

Ilovesneakerz.nl / Unknown

Ilovesneakerz.nl komt uit Alkmaar. Oorspronkelijk heette deze sneakerwinkel Unknown en is uitgegroeid tot een succesvolle winkel en webshop voor de iets exclusievere sneaker. Bij IloveSneakerz.nl kan men ook terecht voor verschillende Quick Strike releases, die niet in de concerns van de footlocker liggen.

Ilovesneakerz.nl is ook continu bezig om de collectie te vernieuwen op basis van de huidige trends. Het inkoop- en verkoopteam staat dus altijd klaar om advies te geven conform de huidige trends in de sneakerwereld. Bij Ilovesneakerz is men veel meer gericht op het adviseren en meedenken met de klant, dan bij een gewone sneakerzaak zoals de Footlocker. Ilovesneakerz.nl heeft een grote collectie aan Adidas sneakers, Air Jordan, Asics, New Balance, Nike (Huarache, Air Max en Nike Roshe Run), Tiger en Reebok.

Openingstijden
  • Maandag: 13:00 - 18:00 uur
  • Dinsdag: 10:00 - 18:00 uur
  • Woensdag: 10:00 - 18:00 uur
  • Donderdag: 10:00 - 21:00 uur
  • Vrijdag: 10:00 - 18:00 uur
  • Zaterdag: 10:00 - 17:00 uur
  • Zondag: 12:00 - 17:00 uur

Contactinformatie
  • Locatie: Magdalenenstraat 22
  • Postcode en plaats: 1811 JR Alkmaar
  • Telefoonnummer: +31 (0)72 - 520 61 43
  • Website: http://www.ilovesneakerz.nl/

Sneakers kopen in Amsterdam

Patta

Patta is in 2004 opgericht en is de meest bekende sneakerwinkel in Amsterdam en Nederland en een zeer bekende sneakerwinkel wereldwijd. Patta kent veel exclusieve releases waarvoor sneakerliefhebbers dagenlang in de rij staan. Ook de gewone releases zijn vaak de speciale modellen van Nike en Adidas, waar niet iedereen mee loopt. Naast een groot aanbod aan sneakers heeft Patta ook een eigen kledinglijn.

Patta heeft een aantal van de meest iconische schoenen gemaakt op het gebied van sneakers. 'De Air Max 1 Patta Parra' staat bekend als één van de meest gezochte sneakers en staat voor duizenden euro's te koop op Ebay.
Ook de samenwerking tussen Patta en Asics (de Patta x ASICS GEL Saga) behoort tot één van de bekendste ASICS sneakers ooit gemaakt.

Veel opzien baarde Patta ook met de Patta x Nike Air Max 1 'Amsterdam' sneaker. Deze schoen, uitgebracht in 2005 wordt jaarlijks nog steeds verkozen als één van de hotste sneakers aller tijden. Patta is één van de weinige sneakerwinkels in Nederland die al zo lang meedraait in de internationale sneakerwereld en keer op keer weet te verassen met samenwerkingen die men niet snel zou verwachten (een voorbeeld is de samenwerking met Reebok waar een imitatie konijnenvacht werd gebruikt voor de sneaker).

Patta heeft ook pop-up stores gehad die tijdelijk gevestigd waren in New York City (Verenigde Staten) en Londen (Verenigd Koninkrijk). Deze pop-up stores verkochten exclusieve kleding uit de Patta collectie en liepen gedurende hun opening storm. Daarnaast is Patta op de grote sneakerevents in de wereld te vinden en doen zij veel aan samenwerkingen met andere grote sneakerwinkels uit bijvoorbeeld Azië. Ook op het gebied van muziek is Patta actief, veel Hip-Hop artiesten (en tevens sneakerliefhebbers) hebben een EP uitgebracht samen met Patta. Patta is dus actief op veel artistieke vlakken!

De collectie bestaat uit veel Nike modellen (Air Max 1, Air Max 90, Huarache, Nike Roshe Run), Adidas, Asics, New Balance en nog veel meer. Ook bepaalde Dead Stock is bij Patta te vinden: dit zijn hele oude modellen (soms van voor 2008) die vrijwel nergens meer verkrijgbaar zijn.

Openingstijden
  • Maandag: 12.00-19.00
  • Dinsdag: 12.00-19.00
  • Woensdag: 12.00-19.00
  • Donderdag: 12.00 - 21.00
  • Vrijdag: 12.00 - 21.00
  • Zaterdag: 11.00 - 19.00
  • Zondag: 13.00- 18.00

Contactinformatie
  • Locatie: Zeedijk 67
  • Postcode en plaats: 1012 AS Amsterdam
  • Telefoonnummer: +31 20 331 8571
  • Website: http://www.patta.nl/

Concrete

Concrete kent 3 sneakerwinkels waarvan 1 in Amsterdam. Concrete richt zich voornamelijk op streetwear en ready to wear kleding, maar heeft ook veel sneakers. Alle grote sneakermerken zijn vertegenwoordigd in de collectie van Concrete. Verschillende limited editie sneakers worden via een gelimiteerde verkoop bij Concrete verkocht. Hier geldt vaak een 1 paar per persoon regel, wat te begrijpen is omdat er vaak maar enkele modellen voor de Nederlandse consument beschikbaar zijn. Concrete neemt bij dit soort verkopen contact op met klanten die zich registreren, waardoor iedereen zich kan voorbereiden op de verkoop en met een gewild paar naar huis kan.

Openingstijden
  • Maandag: 12.00 - 19.00
  • Dinsdag: 12.00 - 19.00
  • Woensdag: 12.00 - 19.00
  • Donderdag: 12.00 - 21.00
  • Vrijdag: 12.00 - 19.00
  • Zaterdag: 12.00 - 19.00
  • Zondag: 13.00 - 18.00

Contactinformatie
  • Locatie: Spuistraat 250
  • Postcode en plaats: 1012 VW Amsterdam
  • Website: http://concrete.nl/

290 SQM

290 SQM (290 vierkante meter) is een winkel in Amsterdam, gespecificeerd in luxere kleding van designer labels en exclusieve sneakers. De winkel bestond eerst uit 90 vierkante meter en is later verplaatst naar een andere locatie die een stuk groter is. De winkel is lastig te vinden en toevallige passanten zal men ook niet snel tegenkomen. De winkel heeft een hoge reputatie onder sneakerliefhebbers en kunstenaars. Nike heeft in de winkel van 90 vierkante meter zelfs de première gehouden voor hun NIKE ID concept (Je eigen schoen ontwerpen en personaliseren via het internet). Hiermee is 290 SQM dus een grote speler in de kledingscene en sneakerscene.
De prijzen bij 290 SQM liggen vaak wat hoger dan bij de gemiddelde streetwear kledingzaak of sneakerwinkel. 290 SQM verkoopt immers exclusieve kleding en sneakers, waar meer kwaliteit mee gemoeid is.

Daarnaast is 290 SQM één van de weinige winkels in Nederland die een grote collectie van het Franse label A.P.C. verkoopt. A.P.C. heeft onder andere samengewerkt met Kanye West en Nike (onder andere de Air Max 1). 290 SQM kent dus meerdere exclusieve designer labels! Naast de winkel in Amsterdam zijn er nu ook locaties in Istanbul en Zürich geopend.

Openingstijden
  • Maandag: 13.00-18.00
  • Dinsdag: 11.00 - 18.00
  • Woensdag 11.00 - 18.00
  • Donderdag: 11.00 - 18.00
  • Vrijdag: 11.00 - 18.00
  • Zaterdag: 11.00 - 18.00

Contactinformatie
  • Locatie: Houtkopersdwarsstraat 3
  • Postcode en plaats: 1011 NK Amsterdam
  • Telefoonnummer: +31(0)20 419 25 25
  • Website: 290sqm.com

Tom's Skateshop

Tom's Skateshop is zoals de naam al impliceert een skateshop. Verwacht hier dus weinig Air Max en Adidas, maar meer Vans, Janoski's, Nike SB enzovoorts. Ook zijn hier exclusievere releases van skateboard sneakers te vinden. Tom's Skateshop heeft ook veel samenwerkingen gedaan met skateboarders en andere skateshops. Indien je dus een fan bent van de Nike SB schoen, kan je hier veel sneakers vinden. Naast een groot assortiment skateboards (ook in het duurdere segment) en de sneakers, is er achterin ook veel kleding van onder andere Vans te vinden.

Openingstijden
  • Maandag: 10.00 - 18.00
  • Dinsdag: 10.00 - 18.00
  • Woensdag: 10.00 - 18.00
  • Donderdag: 10.00 - 21.00
  • Vrijdag: 11.00 - 19.00
  • Zaterdag: 10.00 - 18.00
  • Zondag: 12.00 - 18.00

Contactinformatie
  • Locatie: Damstraat 32
  • Postcode en plaats: 1012 JM Amsterdam
  • Telefoonnummer: +31(0)20-6242099
  • Website: http://www.tomsskateshop.nl/

Sneaker District

Sneaker District is een sneaker store in het centrum van Amsterdam. Onder andere Nike, New Balance, Adidas, Stripes, Beastin 2008 zitten in de collectie. Sneaker District kent een erg groot aanbod en vrij lage prijzen. Echter valt het qua exclusiviteit van de sneakers wat tegen. Daartegenover staat een erg grote webshop en veel acties via social media, waarmee je korting of zelfs gratis sneakers kan winnen! Sneaker District is mede door deze acties één van de bekendste webshops (meer dan 500.000 likes op Facebook medio juni 2015) op het gebied van sneakers geworden.

Openingstijden
  • Maandag: 13:00 - 19.00
  • Dinsdag: 11:30 -19.00
  • Woensdag: 11.30 - 19.00
  • Donderdag: 11.30- 19.00
  • Vrijdag: 11.30- 19.00
  • Zaterdag: 10.30 - 17.30
  • Zondag: 12.00 - 17.00

Contactinformatie
  • Adres: Rozengracht 21
  • Postcode en plaats: 1016 LR Amsterdam
  • Website: https://sneakerdistrict.nl/

SeventyFive

SeventyFive is één van de eerste echte sneakershops in Nederland (opening in 1999) en kenmerkt zich door het exclusieve aanbod aan sneakers van de bekende merken. Het 'imperium' begon in de Hoogstraat in Amsterdam, inmiddels zijn er drie zaken in Amsterdam en één in Rotterdam. De formule van SeventyFive is dat zij zich richten op sneakers voor iedereen en dat is erg aangeslagen! De meeste filialen van SeventyFive zijn erg rustig en de werknemers laten de klant vaak eerst rustig de sneakers observeren alvorens ze te storen. Bij SevenyFive vinden geregeld limited sales plaats, waar vaste klanten snel op geattendeerd worden. Als je interesse hebt in een limited paar sneakers, is het aan te raden op tijd (vroeg) naar de winkel te gaan om een paar in de juiste maat te bemachtigen!

Nieuwe Hoogstraat 24
Openingstijden
  • Maandag: 12.00 - 18.00
  • Dinsdag: 10.00 - 18.00
  • Woensdag: 10.00 - 18.00
  • Donderdag: 10.00 - 18.00
  • Vrijdag: 10.00 - 18.00
  • Zaterdag: 10.00 - 18.00
  • Zondag: 12.00 - 18.00

Contactinformatie
  • Adres: Nieuwe Hoogstraat 24
  • Postcode en plaats: 1011 HG Amsterdam
  • Telefoonnummer: +31 (0)88-773 64 33
  • Website: http://www.seventyfive.com/

Van Woustraat 14
Openingstijden
  • Maandag: 12.00 - 18.00
  • Dinsdag: 10.00 - 18.00
  • Woensdag: 10.00 - 18.00
  • Donderdag: 10.00 - 18.00
  • Vrijdag: 10.00 - 18.00
  • Zaterdag: 10.00 - 17.00
  • Zondag Gesloten

Contactinformatie
  • Adres: Van Woustraat 14
  • Postcode en plaats: 1073 LL Amsterdam
  • Telefoonnummer: +31 (0)88-773 64 32
  • Website: http://www.seventyfive.com/

Haarlemmerdijk 55C
Openingstijden
  • Maandag: 12.00 - 18.00
  • Dinsdag: 10.00 - 18.00
  • Woensdag: 10.00 - 18.00
  • Donderdag: 10.00 - 18.00
  • Vrijdag: 10.00 - 17.30
  • Zaterdag: 12.00 - 17.00
  • Zondag Gesloten

Contactinformatie
  • Adres: Haarlemmerdijk 55C
  • Postcode en plaats: 1013 KB Amsterdam
  • Telefoonnummer: +31 (0)88-773 64 34
  • Website: http://www.seventyfive.com/

Sneakers kopen in Haarlem

Revert 95

Revert 95 is begonnen in het jaar 1995 in de Kleine Houtstraat in Haarlem. Binnen enkele jaren verhuisden zij naar een ander adres in dezelfde straat waar zij nog steeds zitten. In 2008 kwam de webshop online en kunnen klanten over de hele wereld schoenen en snowboards bestellen. Verwacht hier minder Nike Air Max en dergelijke, meer Nike SB, Vans en dergelijke sneakers. De winkel heeft een groot assortiment snowboards, ook erg leuk voor de verandering. Revert 95 is dus een vrij complete winkel qua streetwear en sneaker assortiment en biedt daarnaast dus ook alles om te skateboarden en snowboarden. De inrichting van de winkel is hoofdzakelijk blauw, net als het logo van de winkel.

Openingstijden
  • Maandag: 12:00 - 18:00
  • Dinsdag: 10:00 - 18:00
  • Woensdag: 10:00 - 18:00
  • Donderdag: 10:00 - 21:00
  • Vrijdag: 10:00 - 18:00
  • Zaterdag: 10:00 - 18:00
  • Zondag: 12:00 - 17:00

Contactinformatie
  • Adres: Kleine Houtstraat 30 (Winkel voor klanten)
  • Postocde en plaats: 2011 DM Haarlem
  • Telefoonnummer: +31 (0)23 5327763 keuze 1
  • Website: https://www.revert95.nl/

Number Nine

Number Nine is in 2004 opgericht in Haarlem. De winkel heeft veel casual / high end sneakers van de bekende merken. Naast een uitgebreide collectie sneakers beschikken zij ook over een grote collectie kleding. Number Nine is inmiddels ook in andere steden in Nederland te vinden, maar Haarlem is de stad waar zij begonnen zijn. De inrichting van de winkel is vrij minimalistisch, met veel oog voor detail. Sneakers en kleding zijn op fraaie wijze geëtaleerd in de zaak.

Openingstijden
  • Maandag: 11.00-18.00
  • Dinsdag: 10.00 - 18.00
  • Woensdag: 10.00 - 18.00
  • Donderdag: 10.00- 21.00
  • Vrijdag: 10.00 - 18.00
  • Zaterdag: 9.30 - 17.30
  • Zondag: 12.00 - 17.00

Contactinformatie
  • Locatie Kleine Houtstraat 9
  • Postcode en plaats: 2011 DD Haarlem
  • Telefoonnummer: 023-5344093
  • Website: www.numbernine.nl
© 2015 - 2019 Frerdinand, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Exclusieve sneakers kopen in AmsterdamSneakers zijn erg populaire schoenen die te vinden zijn in vrijwel alle schoenenwinkels. Maar waar koop je nou die bijzo…
Merk: Vans SchoenenVans is een Amerikaans merk dat zijn oorsprong vindt in Californië. De collectie bestaat uit canvas,leren en suède sneak…
Nike online store: voordelige Nike kleding en sneakersHet sportmerk Nike is één van de bekendste merken ter wereld. Nike verkoopt middels een eigen webshop haar producten onl…
De geschiedenis van de sneakerDe geschiedenis van de sneakerDe sneaker is uit ons hedendaagse modebeeld bijna niet meer weg te denken. En er komen er steeds meer! Waar we tot enkel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sneakers kopen: locatie van winkels in Amsterdam en omgeving"

Infoteur: Frerdinand
Laatste update: 04-11-2016
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!