InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Modetrends najaar/winter 2016/2017

Modetrends najaar/winter 2016/2017

Modetrends najaar/winter 2016/2017 De modecollecties zijn dit najaar niet echt vernieuwend. Veel trends die we de afgelopen seizoenen zagen blijven nog even. Bruintinten gaan we steeds meer zien, vaak in combinatie met grijstinten. Bloemmotieven maken langzaam maar zeker plaats voor ruiten. De col is dit seizoen helemaal terug! Truien en jurkjes zijn voorzien van een lekkere, warme col. Maar de grote, witte kraag gaan we ook veel tegenkomen. Broeken en rokken zijn wijdvallend, met een lengte tot op de enkel. En natuurlijk is je outfit niet compleet zonder bijpassende accessoires. Accessoires en dan vooral ceinturen zijn dit najaar belangrijke mode-items.

Damesmode

De nieuwe trends

De zomercollecties straalden vrouwelijkheid uit door het gebruik van soepele, transparante stoffen. Dat is dit najaar niet meer het geval. Oversized blazers en mannelijke silhouetten geven de kleding een mannelijke uitstraling. De oversized trend zien we al jaren in het modebeeld. Grote tweed jassen en lange wijde overhemden kunnen ook dit seizoen nog mee.

Rokken en jurken zijn er in verschillende lengtes, van midi tot op de enkel. Rokken en broeken zijn wijdvallend en hebben, zowel bij de dames als bij de heren, een lengte tot op de enkel. Schoenen worden hierdoor duidelijk zichtbaar. De witte sneaker, die we ook in de zomercollecties veelvuldig zagen, wordt dit najaar gewoon gecombineerd met een winterse outfit. Bij een casual outfit draag je sneakers, een chique outfit vraagt om pumps.

Jurkjes met een col en coltruien zijn comfortabel, lekker warm en heel modieus. Naast collen zijn er ook veel kragen. Deze kragen zijn wit, groot en stevig. Bij de active wear is inspiratie gehaald uit dekens. Dit is zichtbaar aan de motieven, stiksels en de gebruikte stoffen. Active wear wordt in lagen gedragen.

Dessins en kleuren

De afgelopen seizoenen stonden in het teken van bloemenprints. Kleine bloemen, grote bloemen, exotische bloemenprints, romantische bloemenprints, we hebben ze allemaal voorbij zien komen. Dit najaar zijn de bloemenprints wat fijner en hebben ze een ouderwetse uitstraling. Langzaam maar zeker gaan ze plaats maken voor iets nieuws. Ruitmotieven komen in de plaats van bloemenprints.

Bruin is lang weggeweest uit het modebeeld maar de kleur is bezig aan een comeback. Bruin en grijs worden met elkaar gecombineerd om ons langzaam aan deze kleur te laten wennen. Andere trendkleuren zijn: vrolijke blauwtinten, warm taupe, wit, rood, groen, geeltinten en paarstinten.

Schoenen

Schoenen zijn minimalistisch en wit is de nieuwe modekleur. Witte schoenen en laarzen zijn voorzien van zwarte details en transparante stukken. Daarnaast is er veel ruimte voor dessin. Laarzen zijn afgewerkt met glanzende, geborduurde, satijnen stoffen.

Herenmode

Wijdvallende, lange pantalons en pantalons met een lengte tot op de enkel bepalen dit seizoen het modebeeld. Onder deze kortere pantalons zijn de schoenen goed zichtbaar. Je draagt hier witte sportschoenen, veterschoenen of instappers bij. De instappers zijn opvallend door het dessin, of door details zoals kettinkjes of grote gespen.

Colberts zijn afgewerkt met biesjes in contrasterende kleuren. De trenchcoat blijft populair. Naast de lange XL trenchcoat is er ook een kortere variant. De jassen hebben een brede schouderpartij en zijn veelal voorzien van details in de vorm van extra knopen of ritsen. Is de trenchcoat niets voor jou? Kies dan voor één van de lange, gewatteerde jassen. Lekker warm en sportief! Bijpassende accessoires zijn: lange gebreide sjaals en mutsen, versierd met pompoenen en voorzien van een klep.

Kleuren en dessins

Mannen dragen de kleuren: bruin, wit, donkerrood, zwart en beige. De bloemdessins en ruitmotieven zien we ook in de herencollecties terug.

Sieraden en accessoires voor dames en heren

Dames en heren dragen veel dezelfde sieraden. Sieraden zijn groot en opvallend. Ringen worden aan beide handen gedragen om meerdere vingers. Kettingen hebben grote, gekleurde hangers met bloemmotieven of vlinders. De broche, ook met een bloemmotief wordt gedragen op de revers van een colbert.

We zien brillen met dikke, voornamelijk bruine of zwarte monturen en de aviator. De aviator (pilotenbril) is er ook met geel gekleurde glazen. De tassen zijn groot dit seizoen. Ze zijn voorzien van motieven en borduursels in vrolijke kleuren. De it bag blijft een populaire rugzak.

Kinderkleding

De kinderkleding heeft het bos als thema. Op truien staan bosdieren afgebeeld. De kleding en schoenen zijn stoer. Bij dit thema passen stoere bergschoenen, die lekker warm zijn door de voering van schapenvacht. Ook zien we invloeden uit de jaren 70. Suède rokken, katoenen jurken en schoenen gevoerd met schapenvacht. Herfsttinten zoals roestbruin, lichtbruin, rood en blauw zijn veel gebruikte kleuren.
Gerelateerde artikelen
De modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2017De modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2017De voorjaar- en zomercollecties van 2017 bestaan uit een mengeling van kleuren en dessins. Een bont geheel, alles kan en…
Dé modetrents voor zomer / voorjaar 2012Dé modetrents voor zomer / voorjaar 2012Het is nog verschrikkelijk koud buiten, maar ondertussen zijn de modetrends voor dit voorjaar en deze zomer alweer beken…
Geschiedenis van de modeHet is onmogelijk om precies de toekomst van de mode te voorspellen. Rages volgen elkaar snel op en elk jaar zijn er nie…
Mode in de jaren 20Mode in de jaren 20Veel mensen hebben een voorkeur voor retromode en vintage mode. Vintage mode is mode afkomstig uit de jaren 20 tot en me…
Zwart in de mode, universeel of een statement?Zwart in de mode, universeel of een statement?Zwart is zon modekleur of eigenlijk is het helemaal geen kleur die altijd terugkomt. Vaak in de winter als een van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LYNESTYLEMAKEOVER / Pixabay
  • https://fashionunited.nl/nieuws/mode/belangrijke-schoenentrends-vanaf-de-herfst-winter-2016-17-catwalks/2016030225731
  • https://fashionunited.nl/nieuws/mode/belangrijke-kindermodetrends-vanuit-de-herfst-winter-2016-17-modebeurzen/2016033025944
  • https://fashionunited.nl/nieuws/mode/negen-tips-voor-winter-2016-van-lidewij-edelkoort/2015052723680
  • http://www.fashionelsta.be/trends-voor-het-winterseizoen-2016-2017/
  • http://trendbubbles.nl/top-10-modekleuren-herfst-winter-2016-2017/
  • https://www.oosterommode.nl/blog/Wintertrends/
  • You Tube mode najaar/winter 2016/2017

Reageer op het artikel "Modetrends najaar/winter 2016/2017"

Reactie

Jeannine Verweij, 17-09-2016 23:42 #1
Is het waar dat stropdassen een hot item worden winter 2016? Reactie infoteur, 20-09-2016
Hallo Jeannine,
Ik heb ze niet gezien.
Groeten Liza

Infoteur: Liza
Gepubliceerd: 01-06-2016
Subrubriek: Mode
Reacties: 1
Schrijf mee!