Badmode vrouwen: badpak of juiste broekjes en topjes kopen

Badmode vrouwen: badpak of juiste broekjes en topjes kopen Niets lijkt zo moeilijk voor een vrouw als het uitkiezen van de juiste badmode. Bijna elke vrouw heeft haar eigen verhaal over miskopen en verkeerde keuzes wat een bikini of badpak betreft. Daarnaast zijn er soms prangende vragen over badmode die aandacht verdienen, bijvoorbeeld over het verhullen van zichtbare littekens of een buikje. Hoe kan iemand badmode vinden waarbij de beste attributen worden benadrukt en probleemgebieden en andere kwesties worden verdoezelt? Je komt met enige kennis van zaken en een checklist heel ver. De vraag welke bikini of welk badpak het beste bij een bepaald figuur past wordt eens en voor altijd beantwoord. Zwemkleding heeft letterlijk weinig om het lijf en onzekerheid tijdens het dragen kan daardoor weleens toeslaan. Wat dat betreft zijn vrouwen vaak hun grootste criticus. Veel vrouwen huiveren om onder het kille licht van een pashokje de uitgekozen badmode te passen. Allerlei vragen schieten door het hoofd. Staat het mij wel of niet? Kan ik afgaan op de opmerkingen en het advies van de verkoopster? Waarom staat die mooie bikini mijn vriendin wel en ontbreekt er iets wanneer ik zelf in de spiegel kijk, 'iets' waar ik de vinger niet op kan leggen? Thuis voor de spiegel is het meestal ook geen feest bij het passen, want op het model van de webshop staat het toch anders. Met enkele tips en trucs bij de aanschaf kan veel onnodig leed worden voorkomen.

Verdoezelen en accentueren in bikini of badpak

Gelukkig is het mogelijk om met behulp van een checklist badmode voor dames uit te zoeken, die de minpuntjes van het figuur verdoezelen en de betere punten juist accentueren, zodat het geheel visueel in balans is. Sommige minpuntjes zijn andermans droomlijf. Dat is helaas een kleine troost voor de persoon met een tegenovergestelde silhouet. Hoe weet ik welke stijl het beste bij mijn lichaamstype past? Het is een kwestie van de juiste verhoudingen vinden en de eigen lichaamsvormen kennen. Daarnaast is het zaak om de goede eigenschappen te accentueren en de minder goede eigenschappen te verdoezelen met de snit, kleur en stijl van gekozen badmode.

Checklist bij de aanschaf van badmode voor vrouwen

Vrouwenlichamen bestaan in allerlei soorten en maten. Wanneer een kledingstuk uit een klein lapje stof bestaat - zoals nu eenmaal met badkleding het geval is - is het uitermate belangrijk dat het lichaam zich van zijn beste kant laat zien. De aangeboden tips en trucs zijn omgekeerd van toepassing op de complementaire groepen. Neem bijvoorbeeld vrouwen met volle billen en vrouwen met platte billen. Vrouwen met platte billen kunnen bijvoorbeeld het beste kiezen voor ruches en franjes op een broekje. Zij geven extra volume aan de bilpartij. Vrouwen met grote billen dienen ruches en franjes daarom het beste vermijden. Zij willen juist de bilpartij minimaliseren.

Welke badpakken, bikinibroekjes of topjes zijn de beste keus? Een checklist

FiguurOplossingen
Een kleine cupmaatFelle kleuren en drukke prints zijn perfect. Kies een balconettemodel met push-up of een
haltertopje, dat strak in de nek gestrikt kan worden. Ruches rondom een topje geven meer volume.
Een grote cupmaat Badmode met lingeriematen, beugels, dunne vullingen en brede banden zijn een goede keus. Kies donkere topjes, een 'tankini'-bikini of bustier met beugels. Vermijd liever triangeltopjes en dikke vullingen.
Platte billen Sierstroken, ruches en franjes op het broekje geven volume. Felle kleuren en drukke prints leiden af. 'Scrunched', 'cheeky' en strings zijn goede opties qua broekje. Het is beter om donkere broekjes te vermijden.
Volle billenKies donkere, (bil)bedekkende broekjes. Vermijd liever strings en hoog opgesneden broekjes. 'Hipboxers' en klassieke broekjes zijn een beter alternatief, omdat zij de billen geheel bedekken.
Korte benenKies hoog opgesneden badmode ('high rise' of 'super high rise'). Laat zoveel mogelijk van de bovenbenen zien, zoals met een 'cheeky', triangelbroekje of string.
Brede schoudersSpeel met panelen, uitsnijdingen en kleur om rondingen te suggereren. Kies asymmetrische topjes, die de aandacht verleggen van de schouders naar het sleutelbeen.
Een recht atletisch, jongenslijf.Vermijd mannelijk aandoende of sportieve (functionele) stijlen met shorts of een donker zwempak bijvoorbeeld. Creëer optische welvingen met strikjes op de heupen (triangel), ruches, franjes en aangebrachte accessoires. Kies topjes met ingebouwde cups, vullingen en badmode in felle kleuren of vrouwelijke prints.
Een kort bovenlijfMaak de torso optisch langer door een laag broekje ('low rise') te dragen.
Vrouwen met grote bovenbenenKies badmode, die de dijen bedekt zoals broekjes met rokjes of (surf)shorts in drukke, felle prints.

Vrouwen met een kleine cupmaat

De meeste bikinimodellen staan deze vrouwen uitstekend. De bandjes over de schouders of om de nek houden topjes in principe gewoon op hun plaats, zoals bij een bandeautopje of een topje zonder beugels het geval is. Zij bieden geen extra ondersteuning. De bandjes zijn eerder voor de sier en stijl van de bikini. Wie meer borstomvang wil zien, kan een bikinitopje kiezen met vullingen of beugels (balconettemodel). Een strakker getrokken haltertopje geeft ook meer decolleté, maar dat kan op den duur niet prettig aanvoelen. Een topje met ruches, franje-achtige versieringen, bijzondere stijlen zoals een 'keyhole', gedraaide bandeau of een subtiele print, geven de illusie van een grotere buste of leiden af. Een ring of andere accessoire zoals een strik of kralen tussen de cups trekt de aandacht naar het versiersel, waardoor het gebrek aan borstomvang wegvalt. Knallende kleuren en bijzonder topjes (zoals een badpak met een diepe insnijdingen tussen de borsten of met een lage decolleté) doen het erg goed bij deze groep. Verschuifbare (triangel)cups kunnen de borsten optisch vergroten of verkleinen. Felle drukke prints zijn ook een goede afleidingsmanoeuvre. Donkere topjes zijn het beste te vermijden, omdat zij de borsten optisch gezien wegdrukken. Het dragen van een bikini met een shortsbroekje is af te raden, omdat dit bij vrouwen met een kleine cupmaat kan vermannelijken.

Vrouwen met een grote cupmaat

Tegenwoordig gebruiken veel fabrikanten van goede badmode dezelfde cupmaattabellen, zoals bij lingerie het geval is. Deze modellen zijn wel duurder, maar zeker de uitgave waard. Bovenstukken met beugels, ingebouwde cups en brede schouderbanden ondersteunen beter en houden alles op zijn plaats. Zij passen beter (iets dat niet onderschat mag worden bij grotere cupmaten) en geven de draagster meer comfort. Hoe kleiner de schouderbandjes, hoe minder de borsten ondersteund worden. Dunne bandjes kunnen op den duur in de schouders gaan snijden. Blokkleuren verhullen de borstomvang. Platgedrukte borsten kunnen het beste vermeden worden, omdat dit erg lelijk staat. Meshstof op de zij- en rugpanden geeft de bovenkant extra stevigheid. Vermijd triangeltopjes, omdat die te weinig steun bieden. Dikke vullingen vergroten de borstomvang en zijn daarom niet aan te raden. Een bustier met beugels of een 'tankini'-bikini zijn mooie opties.

Vrouwen met platte billen

Sierstroken, ruches en franjes geven de illusie dat platte billen meer volume hebben dan zij in werkelijkheid bezitten. Dat komt door het 3D-effect met zulke verfraaiingen. Broekjes in felle kleuren en drukke prints zijn ook een geslaagde afleidingstactiek. Een broekje dat de billen niet helemaal bedekt, is eveneens een manier om de illusie te wekken dat er meer bilweefsel is (zoals met de 'cheeky' of string). De 'scrunched'-bikini is speciaal gemaakt om de billen er ronder te laten uitzien. Het heeft een aaneengeregen naad op het achterpand, dat langs de bilnaad loopt. Daardoor bolt de stof aan weerszijden wat op.

Vrouwen met volle billen

Deze groep kan het beste kleine, weinig verhullende broekjes zoals een 'cheeky', string of hoog uitgesneden broekjes vermijden. De billen hebben gewoon meer steun en stof nodig om comfortabel te zijn en om te voorkomen dat de stof niet steeds in de bilnaad kruipt. Broekjes in blokkleuren gecombineerd met een topje met een patroon zorgen voor balans. Een broekje in een donkere kleur verdoezelt de omvang van de billen. Broekjes die de gehele bilpartij ('classic briefs' of 'hipboxer') letterlijk omsluiten zijn beter voor deze lichaamsvorm. Het voordeel van 'hipboxers' is de extra ondersteuning. Verder zijn er corrigerende broekjes te koop waarvan gezegd wordt dat ze de billen liften. Zogeheten 'hipsters' staan vrouwen met een peerfiguur erg goed en bedekken de bilpartij.

Vrouwen met korte benen

Hoog opgesneden broekjes ('high leg' of 'super high rise') van een bikini of zwempak verlengen als het ware de benen, omdat meer blote huid te zien is. Een broekje dat ook de billen vrijlaat ('cheeky'-model of triangelmodel bijvoorbeeld), wekt de indruk dat iemand langere benen heeft. Hoe dunner daarom de zijkanten van het broekje zijn, des te beter.

Vrouwen met brede schouders

Dit lichaamstype staat ook bekend als de omgekeerde driehoek. Vrouwen met brede schouders dienen horizontale lijnen (zoals een bandeau) te vermijden, omdat zij de rechthoekige lichaamsvorm benadrukken. Een badpak in een blokkleur maar met zijpanelen met een print of uitsnijdingen ('cut outs') wekt de illusie dat er meer rondingen zijn. Dit kan de rechthoekige, sportieve vorm van het bovenlijf doorbreken. Een asymmetrische bovenkant ('one shoulder') trekt de aandacht weg van de schouders en verplaatst het naar het sleutelbeen.

Vrouwen met een atletische jongensfiguur

Om dit op te heffen dienen vrouwen met een recht, jongensfiguur de illusie te wekken dat zij meer welvingen hebben dan zij in feite bezitten. Platte borsten kunnen groter lijken met behulp van felgekleurde topjes, extra details op het bovenstuk, ruches enzovoort. Bandeautopjes en shorts zullen een recht, sportief figuur eerder benadrukken dan verdoezelen. Broekjes met strikken aan de zijkanten ('tie-side') wekken de illusie dat de heupen breder zijn. De driehoeksvorm van een 'tie-side'-broekje doorbreekt de rechthoekige uitstraling. Shorts of een functioneel (saai) zwempak kan het beste vermeden worden. Badpakken met een topje of broekje in een afwijkende kleur of patroon geven optisch gezien meer taille.

Vrouwen met een kort bovenlijf

Vrouwen met een kort bovenlijf kunnen de illusie wekken dat zij een langere torso hebben door lage broekjes te dragen ('low rise'). Wie dit combineert met een haltertopje trekt het oog naar de nek en schouders, dat ook voor een verlengend effect zorgt.

Vrouwen met grote bovenbenen

Wie grote bovenbenen heeft, doet er goed aan te kiezen voor broekjes die de bovenbenen bedekken, zoals broekjes in de vorm van (surf)shorts. Broekjes met een rokje ('skirtini') maskeren de bovenbenen. In combinatie met shorts of broekjes met een rokje leidt een drukke, felle print de aandacht af. Een topje zoals een 'racerback' zorgt optisch voor meer balans tussen de (smallere) schouders en de bredere dijen. Vermijd 'hipsters' en broeken met brede zijkanten, zij accentueren de bovenbenen meer dan wenselijk is.

Overige aandachtspunten bij de aanschaf van badkleding

Er zijn andere aandachtspunten die bij de aanschaf van badmode een rol kunnen spelen. Sommige aandachtspunten zijn tijdelijk van aard zoals bij een zwangerschap en andere zijn weer permanent zoals bij zichtbare littekens. Ook deze punten kunnen met wat tips en advies aangepakt worden.

Overige aandachtspunten bij het kopen van badmode. Een checklist

AandachtspuntAdvies
Een buikje Kies badmode met plissé (gerimpelde stof) over de buikstreek, broekjes met een peplum, riempjes of taille-accenten en broekjes die de navel bedekken ('high waist'). Topjes met een decolleté leiden af van de buikstreek.
Vet rondom de taille ('love handles') Hoge broekjes tot over de navel kunnen overhangend vet rond de taille ('muffin top') voorkomen.
Extra rugvetKies badmode met hoge rugpanelen en brede schouderbanden, omdat zij niet in het vet knijpen.
ZwangerKies voor een tankini.
Zichtbare littekensBadmode met uitsparingen ('monokini'), tankini's, zwemjurken en 'high neck' topjes met bedekkende meshstofpanelen zijn goede keuzes. 'Rash guards' (surfkleding) bedekken de armen.
CelluliteKies een 'tankini' of zwemjurk
BorstprotheseKies voor speciaal ontworpen badmode.

Een buikje

Dit probleem maakt veel vrouwen onzeker en kwetsbaar. Er zijn diverse manieren om een buikje te verhullen of om de aandacht af te leiden. Badmode met ruches (plissé) over de buikstreek kan de indruk wekken dat niet een buikje, maar de gerimpelde stof voor de bollingen zorgt. Een peplum (strook stof vanaf de taille) bedekt de buik en accentueert de taille. Een riem rond de taille geeft meer rondingen en trekt de aandacht weg van de buik. Een geslaagde tactiek is om de bovenkant te accentueren. Een diepe decolleté bijvoorbeeld trekt de aandacht weg van een buikje. Broekjes die de navel bedekken (retro of vintage bijvoorbeeld) zijn een goede optie. Sommige broekjes corrigeren een aanwezige buik enigszins.

Vrouwen met vet rondom de taille

Broekjes met een hoge taille tot over de navel voorkomen dat het vet rondom de taille naar boven wordt gedrukt en over de broekrand wordt geperst.

Rugvet

Vrouwen die last hebben van teveel rugvet zien dat hun rugvet op de schouderbladen ter hoogte van de bovenarmen door bepaalde bandjes en kleding naar buiten wordt gedrukt. Zwemkleding met hogere rugpanelen en bredere bandjes (rug en schouders) kunnen helpen dit te verminderen. Dunne bandjes maken de boel alleen maar erger (knijpen) en dienen vermeden te worden.

Zwangere vrouwen

Een 'tankini is een charmante oplossing die niet teveel op de buikstreek drukt. Een 'tankini' is prettiger'(en gemakkelijker) bij toiletbezoek dan een badpak.

Cellulite

Een 'tankini' of zwemjurk kan vrouwen die zich aan hun cellulite storen, helpen om dit euvel te maskeren. Een zwemjurk klinkt wat oubollig, maar sinds de opkomst van dit model zijn er veel meer aansprekende, moderne modellen op de markt gekomen.

Littekens

Uiteraard wordt de keuze bepaald door de locatie van het litteken. Badmode met uitsparingen ('cut outs') kunnen een optie zijn. Een 'high neck' topje met meshstof kan littekens op de borst, bovenkant van de rug en op de schouders maskeren. Een peplum 'tankini' is een leuk alternatief voor littekens op de torso. 'Long sleeve'-badkleding die eigenlijk ontwikkeld is voor surfers kan helpen om de armen te bedekken ('rash guard')

Een borstprothese

Er is speciaal ontworpen badkleding voor vrouwen die een borstoperatie hebben ondergaan. Gewone badkleding is niet gemaakt om vrouwen met een prothese goed te kunnen helpen. Beugels en voorgevormde cups kunnen ongemakken veroorzaken. Er zijn speciaal ontworpen badpakken, 'tankini's' en bikini's waarin een borstprothese geplaatst kan worden. Zij zijn verkrijgbaar in mooie kleuren en prints.

Lees verder

© 2018 - 2020 Meus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Badmode toen en nuBadmode is iets wat je elke dag tegenkomt, in het zwembad of op het strand. We kunnen er bijna niet meer omheen. Designe…
Badmode vroeger en nu: van naakt bij de Romeinen tot badpakBadmode vroeger en nu: van naakt bij de Romeinen tot badpakIn de tijd van de Romeinen was het gebruikelijk dat er naakt werd gezwommen en dit duurde tot de vijftiende eeuw. Vanaf…
Bikini's voor grote en kleine borstenEen nieuwe bikini kopen is natuurlijk heel erg leuk, maar voor sommige vrouwen is dit niet zo plezierig als het zou moet…
De meest populaire bikini'sBikini's zijn er al jaren en ze blijven hip en trendy. Toch komen er steeds meer modellen bij en heb je ook steeds meer…

Hoe vind je jouw perfecte herencolbert of -jasje?Hoe vind je jouw perfecte herencolbert of -jasje?Een herencolbert of -jasje kopen is meestal geen dagelijkse bezigheid. Onwennigheid en onbekendheid kunnen daarom weleen…
Welke armlengte moet de mouw van een herenhemd hebben?Welke armlengte moet de mouw van een herenhemd hebben?Een vaak vergeten aspect bij het aankopen van een hemd is de armlengte van de mouwen. Doorgaans kopen mannen hemden met…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ArtsyBee, Pixabay
  • https://www.libelle.nl/mensen/actueel/nieuws/de-beste-badkleding-voor-elk-figuur/
  • https://www.legacylooks.com/blogs/news/124891267-selecting-the-best-swimsuit-for-your-body-type
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Bikini
  • https://www.libelle.nl/mensen/actueel/nieuws/soorten-bikinibroekjes/
  • https://azula.nl/bikini-broekje-pasvorm
  • https://www.huffingtonpost.com/2014/05/21/swimsuit-shopping-guide-body-type_n_5353018.html
  • http://www.dailymail.co.uk/home/you/article-1023891/Gok-8217-s-bare-essentials-How-look-great-bikini.html
  • https://www.womenshealthmag.com/style/best-swimsuits-for-big-busts
  • https://www.sosensational.co.uk/style-tips-fuller-bust/
  • https://www.brazilianbikinishop.com/nl/ (bijzondere modellen)
  • https://www.fashionchick.nl/styleguide/lichaamsvormen/bikini-kleine-borsten/35/
  • http://www.thefashionspot.com/style-trends/174333-figure-flattering-swimsuit-tips/#/slide/1
  • https://beautyblackbook.com/perfect-swimsuit-for-every-body-type/ (veel modellen)
  • https://www.breastcancercare.org.uk/information-support/facing-breast-cancer/living-beyond-breast-cancer/your-body/breast-prostheses/clothing-swimwear

Reageer op het artikel "Badmode vrouwen: badpak of juiste broekjes en topjes kopen"

Infoteur: Meus
Laatste update: 03-01-2020
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!