InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Herencolbert of -jasje: hoe vind je één die perfect staat?

Herencolbert of -jasje: hoe vind je één die perfect staat?

Herencolbert of -jasje: hoe vind je één die perfect staat? Een colbert of jasje kopen is meestal geen dagelijkse bezigheid. Onwennigheid en onbekendheid kunnen daarom weleens voor wat hoofdbrekens zorgen. Mensen laten zich vaak makkelijk leiden door de kleur of stof of trends in plaats van het model en de eigen lichaamsvorm. Er zijn modellen te kust en te keur, maar waar moet iemand op letten om er top uit te zien? Hoe spelen de zakken, revers en een eventuele split een rol en wat voor invloed hebben zij op de gewenste look? Een herencolbert of -jasje vinden dat perfect staat, is makkelijk als je weet waar je op moet letten.

De elementen van een herencolbert

Welk jasje moet iemand kiezen uit de rijen herencolberts, die op de herenafdeling wachten op een nieuwe eigenaar? Veelal gaat de aspirant koper af op een specifieke kleur, stofsoort of bepaalde prijsstelling. Dat is niet de beste manier om een jasje uit te kiezen. Uiteraard zijn de kleur, de stof en de prijs van belang, maar die zijn niet leidend bij het vinden van de perfecte pasvorm. Het is belangrijker om aandacht te schenken aan diverse onderdelen van een colbert en daarmee te spelen om de beste look te creëren.

Een colbert of jasje is naast de mouwen, voor- en achterpanden opgebouwd uit een aantal andere onderdelen, te weten de revers, de knopen en een eventuele split of splitten aan de achterkant. Al deze onderdelen kunnen grote invloed hebben. Wie rekening houdt met een aantal basisprincipes, zal niet gauw misgrijpen bij de aanschaf van een jasje en het perfecte colbert scoren.

De revers van een jasje

Revers zijn de teruggeslagen stofdelen rondom de hals en kraag van een jasje. Revers zijn breed of smal en kunnen - als accent - in andere materialen uitgevoerd zijn dan de rest van het jasje, bijvoorbeeld in satijn of fluweel. Er zijn een drietal uitvoeringen bekend:
  • 'notched' revers: De zogeheten 'notch' is waar de kraag en revers samenkomen in de vorm van een inkeping. Dit type komt bij jasjes het vaakst voor. Het is van belang om de breedte van de inkeping af te stemmen op de lichaamsbouw (zie afbeelding a);
  • 'peaked' revers; Een deel van de inkeping wijst omhoog. 'Peaked' revers hebben een klassieke uitstraling (zie afbeelding b);
  • 'shawl'- of sjaalrevers; Sjaalrevers hebben geen inkepingen. De kraag en revers lopen door (zie afbeelding c)

'notched' revers: afbeelding a / Bron: Zedlander, Wikimedia Commons (GFDL)'notched' revers: afbeelding a / Bron: Zedlander, Wikimedia Commons (GFDL)
'peaked' revers: afbeelding b / Bron: Zedlander, Wikimedia Commons (GFDL)'peaked' revers: afbeelding b / Bron: Zedlander, Wikimedia Commons (GFDL)
'shawl' revers: afbeelding c / Bron: Notch lapel.svg: Zedlander derivative work: Themightyquill, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)'shawl' revers: afbeelding c / Bron: Notch lapel.svg: Zedlander derivative work: Themightyquill, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
'

Rijen met knopen

Colberts kennen qua sluiting twee uitvoeringen:
  • de enkele rij knopen. In het Engels wordt dit 'single-breasted' genoemd;
  • de dubbele rij knopen. In het Engels wordt dit 'double-breasted' genoemd.

De hoeveelheid knopen per rij is trendgevoelig.

Vorm van de split

Tot slot hebben sommige colberts een split aan de achterkant. Dit wordt onderverdeeld in drie stijlen:
  • Italiaanse stijl: geen split; De Italiaanse stijl past het beste bij een kleine lichaamsbouw.
  • Amerikaanse stijl: De Amerikaanse stijl heeft één split middenachter;
  • Engelse stijl: De Engelse stijl heeft een dubbele split. Dit kleedt het mooiste af. Een dubbele split creëert ook meer taille als ook de plaatsing van schuine zakken op de voorpanden.

Het mannenfiguur kan onderverdeeld worden in diverse, eenvoudige lichaamsvormen. Wie bewust is van zijn eigen lichaamsbouw, kan spelen met diverse elementen en zodoende de perfecte colbert vinden. De meeste mensen zijn qua bovenlichaam in te delen in de volgende vormen:
  • trapezium;
  • omgekeerde driehoek;
  • rechthoek;
  • driehoek;
  • ovaal

Trapezium

Een gelijkbenige trapezium is een meetkundig figuur. Een persoon met deze lichaamsvorm is slank en heeft brede schouders en een brede borst. De heupen en taille zijn naar verhouding smal(ler) dan de borst en schouders. Het figuur van iemand met een trapeziumvorm ziet er atletisch uit en zijn lichaam is mooi in balans (goed geproportioneerd). Het is een lichaamsvorm die sommige mannen ambiëren en dat als schoonheidsideaal in de westerse wereld geldt. Wie een trapeziumvorm bezit, is een echte geluksvogel te noemen, omdat de meeste kledingstijlen hem goed staan, mits het balans tussen het boven- en onderlijf niet wordt doorbroken.

De omgekeerde driehoek

Een man met een omgekeerde driehoek heeft brede schouders. een brede borst en flink ontwikkelde armen. In tegenstelling tot de trapeziumvorm zijn de heupen van de omgekeerde driehoek naar verhouding nóg smaller. Het wordt ook een sportschoolfiguur genoemd vanwege de V vorm van het bovenlichaam. De bovenste helft en onderste helft van het lichaam zijn niet in balans. De focus bij het uitkiezen van een jasje is om een betere balans te vinden. Dit kan door het accent te leggen op de heupen en door de breedte van de schouders te verdoezelen. Er kan meer balans worden gecreëerd tussen het boven- en onderlijf door brede revers en schoudervullingen te vermijden. Dit maakt namelijk optisch breder. Zo voorkom je ook het uiterlijk van een uitsmijter. Een te strakke colbert rondom de schouders is geen goede look. Het kan lastig zijn om een passende stijl te vinden. Een optie is om met behulp van een kleermaker een colbert aan de wensen aan te passen.

De rechthoekige vorm

Bij een man met een rechthoekige figuur zijn de schouders even breed als de taille en de heupen dat zijn. Om optisch meer de vorm van een trapezium te creëren, dienen de schouders optisch gezien breder te worden gemaakt en de taille en heupen smaller. Jasjes met schoudervullingen en taps toelopende mouwen helpen.Ook hier kan een kleermaker bij van dienst zijn, omdat taps toelopende mouwen niet voor het oprapen liggen. Vermijd een dubbele rij knopen ('double-breasted') en stoffen met grote ruiten, omdat ze de rechthoekige vorm extra accentueren.

De driehoek

De man met een driehoekige vorm heeft smalle schouders en borst vergeleken bij zijn taille en heupen. De schouders lijken vaak af te hangen. Hoofddoel bij de driehoeksvorm is om de taille en heupen breder te doen lijken. Enkele rij knopen ('single-breasted') en jasjes met schoudervullingen zijn een goede keus. Jasjes in donkere kleuren kunnen het gebrek aan schouderbreedte iets verdoezelen. Pas op met brede strepen in de stof, vooral strepen die over de buikstreek gaan. Verticale strepen of dunne krijtstrepen zijn een betere optie.

De ovaal

Bij een man met een ovale vorm ligt het accent van nature op de buikstreek. De schouders (en de benen) zijn smaller. Een tactiek om de ovale vorm te doorbreken is om het torso te verlengen en de schouders te verbreden. Breder ogende schouders zorgen voor een meer vierkantige vorm. Verticale strepen, kleine ruiten en smalle krijtstrepen verlengen alle drie optisch gezien en donkere stoffen kleden meer af. Vermijd met name stoffen met horizontale strepen en jasjes met een dubbele rij knopen. Wanneer 'peaked' revers op het sleutelbeen eindigen, wordt het torso verlengd.

Lees verder

© 2018 Meus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wedstrijdkleding voor de paardensport (springen)Hoewel je bij het springen geen punten krijgt voor de verzorging van de combinatie, dient de kleding wel aan een aantal…
Wedstrijdkleding voor de paardensport (dressuur)Wanneer je met je paard wedstrijden wilt gaan rijden, hoort daar een wedstrijdoutfit bij. De wedstrijdkleding behoort aa…
Passende kledingWelke kleding past het best bij mij? Waar moet ik op letten? Wat zijn de goede oplossingen om er elegant, aantrekkelijk…
Stijltips kledij: dik achterwerk, geen taille, brede heupenStijltips kledij: dik achterwerk, geen taille, brede heupenNiets leuker dan solden! We kopen dan een stapel kleren en plaatsen ons maar al te graag in de nieuwe outfit maar vaak b…
Een trouwjurk voor ieder figuurOp je eigen bruiloft wil je er natuurlijk oogverblindend uitzien. Bij het kopen van een bruidsjurk is het belangrijk om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Willpower, Unsplash (bewerkt)
  • http://www.prokerala.com/health/beauty/rhomboid-body-shape-dressing-tips-for-men.htm
  • http://menstyle1.com/post/152336572615/brought-to-you-by-superdry-finding-the-perfect
  • https://theidleman.com/manual/advice/style-coat-suits-best/
  • https://www.manners.nl/zo-kies-je-de-juiste-revers/
  • https://www.manify.nl/details-van-een-jasje/
  • http://www.fashionbeans.com/2017/how-to-pick-the-right-suit-for-your-body-shape/
  • Afbeelding bron 1: Zedlander, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 3: Notch lapel.svg: Zedlander derivative work: Themightyquill, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Herencolbert of -jasje: hoe vind je één die perfect staat?"

Infoteur: Meus
Gepubliceerd: 13-03-2018
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!