InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Een herenkostuum of pak kiezen dat je minpunten verdoezelt

Een herenkostuum of pak kiezen dat je minpunten verdoezelt

Een herenkostuum of pak kiezen dat je minpunten verdoezelt Een herenkostuum of pak uitkiezen doe je niet elke dag. Daarom maakt een lange rij kostuums in een kledingzaak soms onzeker en doet de moed in de schoenen zakken: hoe weet je namelijk welk pak jou op je voordeligst uit laat komen? Het is handig om te weten waar je bij de aanschaf van een pak op moet letten, vooral omdat het juiste kostuum bepaalde minder wenselijke eigenschappen kan verdoezelen en de drager meer zelfverzekerd kan maken. Een herenkostuum of pak kiezen dat minpunten optisch kan onderdrukken, hoe doe je dat? Een herenkostuum of pak kiezen dat de minpunten verdoezelt is makkelijker dan je denkt, wanneer je weet waarop je moet letten. Het uitkiezen en kopen van een herenkostuum of pak is geen dagelijkse bezigheid. Een pak is een kledingstuk om vooral op het werk te dragen of bij bruiloften en bijzondere gelegenheden. Daarnaast blijft het meestal in de kledingkast hangen. Er zijn kostuums en pakken te kust en te keur, van klassiek tot heel trendy. Een klassiek pak kan letterlijk jaren mee. Sinds de komst van 'casual Friday' de dag waarop je sportiever gekleed naar je werkomgeving mag en kan gaan zijn de ongeschreven kledingregels op de werkvloer meer ontspannen geworden. Ook in bedrijfstakken waar het herenkostuum (en voor de dames het mantelpakje) tot het standaarduniform zijn gaan behoren, blijft het pak soms achterwege. Een overhemd en broekcombinatie van de betere merken, een bijzonder horloge, een smaakvolle gilet met pochet, ook zij maken de man.

Hoe hoort een kostuum te zitten?

Een kostuum bestaat altijd uit een jas en een broek en soms wordt een gilet ('waistcoat') bijgeleverd. Een pak is duur in aanschaf en moet ongeacht het lichaamstype gewoon goed passen. Er zijn een aantal standaard aandachtspunten die bij de aanschaf de revue dienen te passeren, ongeacht iemands lengte of bouw. Welke aandachtspunten zijn dat?

Aandachtspunten jasje

De naad van de schouder en de mouw dienen op de schouder te vallen. Wanneer de schouders van het jasje verder dan de eigen schouder uitsteken, dan is het jasje te ruim. Doe de leuntest tegen een wand. Wanneer bij het leunen het jasje de wand eerder raakt dan de eigen schouder, dan is het jasje te groot. Wanneer de armsgaten te laag zijn aangebracht, trekken ze bij iedere armbeweging het jasje mee. Jasjes die vierkantig van ontwerp zijn, kunnen hieraan lijden. Mogelijk past een vierkantig ontwerp niet bij jouw lichaamstype. Ga deze stijl uit de weg en zoek jasjes waarvan de armsgaten hoger zijn aangebracht. Wanneer de armen naast het lichaam hangen moeten de uiteinden van de mouwen niet voorbij de aanzet van de duimen te vallen. De manchetten van de overhemd moeten namelijk wel zichtbaar kunnen zijn.

Een gesloten jasje vormt een platte 'V' ter hoogte van de borst. Het jasje is niet te wijd of te strak bij die 'V'. Wanneer het jasje dicht is geknoopt en zogeheten 'snorrenharen' aan de voorkant ontstaan omdat de stof gaat trekken, dan is het jasje te klein. Wanneer de afstand tussen de borst en de plaats waar het gesloten jasje een 'V' vormt meer dan 5 centimeter wijkt (controleren dit door de 'V' naar voren te trekken en een vuist tussen het borstbeen en het jasje te zetten) dan is het jasje te groot.

In principe valt de onderkant van het jasje wanneer je met gestrekte armen langs het lichaam staat in de omgekrulde vingers van de handen. Controleer dat het jasje niet voorbij de knokkels van de handen valt. Het jasje bedekt merendeels de rits van de gulp en de gehele bilpartij en valt recht. Een te korte jas dat net boven de bilpartij valt, zal door de curve van de onderrug opwippen. Dit komt omdat het door de kromming van de rug boven de billen omhoog wordt gedrukt.

Aandachtspunten broek

De broekspijpen van kostuums die in de winkel hangen, worden met opzet langer gelaten dan nodig is. Zo kan later de lengte van de broek precies op maat van de klant worden gemaakt. Let bij de lengte van de broekspijp op de vouw op de schoen ('break'). Deze vouw is ook modegevoelig. Veel 'break' op de schoenen kan ouderwets aandoen. Sommige broekspijpen zijn kort en laten veel sok zien. Dat is uiteraard een modekeus. Let wel op hoe een broek oogt. Een te wijde broek bijvoorbeeld kan oubollig staan. De zakken van de broek moeten plat liggen en niet gapen of openstaan. Wanneer de zakken van de broek gapen, dan is de broek te strak. Een te strakke broek kan rimpels trekken in de stof onder de billen. De stof op de billen lijkt onder teveel spanning te staan. Een te wijde broek kan te losjes vallen rond de achterkant van de benen waar zichtbaar 'extra stof' samenbundelt.

Lichaamsbouw en het herenkostuum of pak

Een pak dragen doe je misschien ongemerkt om zelfverzekerdheid uit te stralen of om indruk te maken. Hoe dan ook, je wilt er altijd goed in uitzien. Een slecht zittend pak geeft niet die gewenste uitstraling, omdat het er slonzig uit kan zien. Een slecht gekozen kostuum kan zelfs bepaalde individuele kenmerken (zoals het hebben van een kleine gestalte) juist nadelig accentueren. Sommige mensen vinden de aanschaf van een herenkostuum- of pak best wel een uitdaging, maar een pak kiezen dat bij je lichaamsvorm of lengte past is niet moeilijk, wanneer je een aantal basisregels in acht neemt.

Kenmerken van het lichaam zoals de lengte of breedte kunnen leidend zijn bij het kiezen van een herenkostuum. Wie uitgaat van de hoofdkenmerken van zijn lichaamsbouw, is op de goede weg. De eerste stap die iemand zich moet stellen is daarom: wat is mijn lichaamsbouw? Vier hoofdindelingen zijn:
  • de man met weinig lengte;
  • de lange man;
  • de magere man;
  • de volslanke man

Advies voor de man met weinig lengte

De kleine Charlie Chaplin / Bron: Gellinger, PixabayDe kleine Charlie Chaplin / Bron: Gellinger, Pixabay
In ontwikkelde landen vallen mannen met een lichaamslengte van 166 centimeter of minder in de categorie klein of klein van stuk. Mannen die aan de korte kant zijn, kunnen met het juist gekozen pak optisch meer lichaamslengte creëren dan in feite aanwezig is. Wat gebeurt er anders bij het dragen van het verkeerde kledingstuk in dit geval? Een man met weinig lengte kan de indruk wekken te verzuipen in zijn kostuum. Dat is niet een goede look. Het is bij de man met weinig lengte vaak de wens om met zijn kleding de illusie te wekken, dat de drager langer is.

Mensen scannen dagelijks ontelbare keren met hun ogen personen af. Het doel is om deze scan zo min mogelijk te onderbreken en voor een niet onderbroken 'flow' te zorgen. Zo kunnen de ogen die over het lichaam alleen langs verticale lijnen glijden, gefopt worden en lijkt iemand langer dat hij is. De volgende simpele adviezen helpen goed op weg:
  • kies iets taps toelopende broeken met een tailleband boven de heup. De illusie ontstaat dat de drager langere benen heeft;.
  • kies een korter colbert of jasje dat net over de rondingen van de billen valt. De benen lijken zo langer;
  • kies patronen met een krijtstreep of een kleine ruitpatroon;
  • smalle 'peaked' revers maken optisch langer;
  • het tonen van meer manchet wekt de illusie dat de armen langer zijn (en daardoor de persoon langer);
  • kies een compleet kostuum, (broek en jas uitgevoerd in een identieke stof). Broeken en jassen die van elkaar verschillen onderbreken de 'flow';
  • kies bij een kostuum met krijtstreep een patroon waarvan de streep niet te breed is of te ver uit elkaar staat.
  • vermijd broeken met pijpen waarvan de uiteinden knikken op de voorkant de schoenen;
  • vermijd broeken met een laaghangend kruis;
  • vermijd te lange jasjes;
  • vermijd broekriemen. Zij onderbreken de 'flow'

Advies voor de lange man

Een man met veel lengte kan zijn lengte minder laten domineren door optisch met de lichaamsverhoudingen te spelen. Lengte valt op omdat het niet proportioneel aandoet. Het lichaam van de lange man kan meer in verhouding lijken te zijn door kostuums te dragen met extra details, zoals jasjes met meer knopen of meer splits aan de achterkant. Kleding mag niet te klein lijken. De verticale flow dient bij de lange man telkens onderbroken te worden. Ook hier weer is namelijk de 'flow' van de scan van belang. Hoe kan een lange man zijn lengte minder laten overheersen?
  • Kies een jasje met een kraag die wijder staat dan gebruikelijk. Meer overhemdstof onderbreekt de verticale 'flow';
  • Kies een jasje met drie knopen. Dit geeft een afleidende detail op een anders grote oppervlakte stof;
  • Een jasje dat iets langer valt is bij de lange man geen probleem;
  • Kies een brede, kleurrijke das in één kleur of met een patroon, Vermijd kleine patronen en verticale strepen;
  • Kies bij het kostuum een das die niet te kort is, omdat dit juist het lang zijn accentueert;
  • Kies bredere revers (das en revers uiteraard qua breedte afgestemd op elkaar);
  • Kies kostuumstoffen met ruitpatronen en kleurcontrasten;
  • Kies overhemden met een geweven look of met patronen om erbij te dragen;
  • Kies jasjes met zakken die grote zakkleppen hebben;
  • Kies een jasje met dubbele zakken boven elkaar aan één kant;
  • Kies een sprekende, contrasterende kleur of uitgesproken patroon voor de voering van het jasje;
  • Kies een broek met plooiband om de 'flow' te doorbreken;
  • Kies pijpen die iets wijder uitlopen;
  • Kies tijdens het dragen eens voor een pochet (uiteraard niet identiek aan de das)
  • Kies tijdens het dragen een riem met een patroon (dierenhuidlook bijvoorbeeld) en vermijd bretels. Bretels vormen namelijk verticale strepen voor het oog en accentueren daarmee de lengte nog eens extra;

Draag op casual Friday en in de vrije tijd jasjes, gilets, shirtjes, polo's en broeken die van elkaar afwijken in kleur of patroon.

Advies voor de magere man

De slanke man is het meest gebaat bij het advies voor de lange man. De magere man dient met name strak ('skinny') uit de weg te gaan, dat accentueert het mager zijn alleen maar nog meer. Waar dient de magere man verder op te letten?
  • Wie een getailleerd jasje kiest dient erop te letten dat het jasje niet te getailleerd is. Dat maakt dunner.
  • Vermijd 'skinnyfit'-broeken. De benen lijken te dun;
  • Kies kostuumstoffen met een druk patroon zoals stof met een ruiteffect, dat geeft visueel een extra laagje;
  • Kies bewerkte of dikke stoffen zoals wol en tweed. Dat geeft de illusie af van extra dikte;
  • Kies broeken met een plooiband, dat maakt de bovenbenen op het oog dikker;
  • Kies broeken met omslag;
  • Kies jasjes met schoudervulling omdat dat de schouders en borstkas breder maakt;
  • Kies revers die in verhouding staan tot het lichaam en het hoofd, pas vooral op voor te dunne revers;
  • Kies jasjes met dubbele knopenrijen, omdat dat breder maakt;

Advies voor de volslanke man

De volslanke man wil meestal dat zijn ovale torso slanker lijkt. Dat kan door gebruik te maken van diverse details in de kleding. Waar dient de volslanke man op te letten bij de aanschaf van een kostuum? Een jasje kan gebruikt te worden om 'af te kleden' en het lichaam minder breed te laten lijken door het torso optisch te verlengen. Verder dient de buikstreek zoveel mogelijk qua details vermeden te worden. Dit kan bijvoorbeeld door de toeschouwer zo weinig mogelijk bloot te stellen aan horizontale lijnen. Een aantal handvatten voor de volslanke man zijn:
  • Kies een jasje met 1 of 2 knopen. Draag het jasje dichtgeknoopt (behalve bij het zitten conform de etiquette);
  • Kies een jasje met dubbele knopenrijen van telkens drie knopen;
  • Een dubbele split geeft meer bewegingsruimte;
  • Kies een jasje met dunne revers die hoog op het voorpand van het jasje zijn geplaatst;
  • Kies een jasje met zakken zonder kleppen;
  • Kies een jasje dat slechts licht getailleerd is;
  • Kies kostuums in donkere, effen stofkleuren (in donkerblauw of houtskool grijs bijvoorbeeld);
  • Kies eens een strikdas en draag een brede das die altijd tot de broeksband komt;
  • Kies een broek met comfortabele broeksband rondom de taille die niet ingesnoerd lijkt;

Wie deze adviezen die afgestemd zijn op de individuele lichaamsbouw ter harte neemt, zal altijd goed kunnen slagen bij het kopen van een kostuum. Overigens zal een goede herenkledingafdeling of winkel een klant uitstekend kunnen adviseren. Ook zij baseren zich namelijk op zulke tips en adviezen. Je doet er altijd goed aan gebruik te maken van hun expertise.

Lees verder

© 2018 - 2019 Meus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De gids tot het kopen van een kostuumKleren maken de man. Vooral bij het dragen van een pak kunt u zich onderscheiden van de massa door een aantal punten na…
Maatpakken - Hoe Onderhoud Je Ze?Een Maatpak is een kledingstuk wat lang mee kan gaan. Dit omdat de kwaliteit van het gebruikte materiaal vaak vele malen…
Handige tips en outfits voor een regenachtige dagHandige tips en outfits voor een regenachtige dagTijdens de lente- en herfstmaanden regent het vaak. Het is dan lastig om kleding uit te kiezen. Suède schoenen en kledin…
OppoSuits maatpak. Pakken met gekke printsOppoSuits maatpak. Pakken met gekke printsIn 2015 zijn de pakken van OppoSuits een trend. Pakken met waanzinnig leuke print. Jasjes en broeken bedrukt met het log…
Dresscode voor mannen en vrouwenDresscode voor mannen en vrouwenWij maken een goede indruk door goede manieren en door er goed uit te zien. Er goed uitzien heeft natuurlijk met kleding…
Bronnen en referenties
  • https://www.artofmanliness.com/articles/good-fitted-suit-visual/
  • https://www.telegraph.co.uk/men/style/seven-shapes-men-suits-work-best/
  • https://theidleman.com/manual/advice/mens-suit-buying-guide/
  • https://www.realmenrealstyle.com/clothing/suits-sport-jackets/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Short_stature
  • https://www.fashionbeans.com/2017/how-to-pick-the-right-suit-for-your-body-shape/
  • Afbeelding bron 1: Gellinger, Pixabay

Reageer op het artikel "Een herenkostuum of pak kiezen dat je minpunten verdoezelt"

Infoteur: Meus
Laatste update: 16-03-2019
Subrubriek: Mode
Special: Herenkleding
Schrijf mee!