InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > De veelzijdige geklede herenschoen: de Derby of Derbies

De veelzijdige geklede herenschoen: de Derby of Derbies

De veelzijdige geklede herenschoen: de Derby of Derbies Er zijn nette herenschoenen in allerlei variaties. Wie zijn collectie schoenen wenst uit te breiden, wil uiteraard weten welke schoen bij welke gelegenheid aangetrokken dient te worden en bij iemands levensstijl past. Het is natuurlijk zonde om een groot bedrag uit te geven aan iets dat weinig gebruikt wordt. Wat basiskennis over een aantal onderdelen van een schoen - zoals het hielpand en het voorblad - komen bij de aanschaf en keuze in schoenen goed van pas. Wanneer draagt iemand een Derbyschoen? Wat is een open vetersluiting en wat is een Gibson? Hoe onderscheidt de Derby zich precies van andere nette herenschoenen en hoe is het eigenlijk ontstaan?

Een veelzijdige veterschoen kiezen

Een herenschoen kopen van goede kwaliteit is een dure aanschaf. Uiteraard gaat een kwaliteitsschoen letterlijk jaren mee. De gekozen schoen moet dan wel zijn investering waarmaken en niet in de kast blijven staan. Het dient aan te sluiten bij de levensstijl en werksetting. Een veelzijdige schoen die keer op keer goede diensten kan bewijzen, is de zogeheten Derbyschoen. De Derby doet het goed in een meer formele, zakelijke setting maar ook prima bij feestelijke aangelegenheden. Het misstaat niet in een zakelijke vergaderruimte of op een trouwfeest door zijn casualchiqueuitstraling.

Wanneer kies je voor 'Derbies'?

Deze veelzijdige schoenen worden ook wel 'Derbies' genoemd. Vanwege zijn veelzijdigheid kiezen veel mensen een Derby boven de meer formele Oxfordschoen. Een Derby kan een outfit een lift geven of juist de formele uitstraling van de kleding afzwakken. Te denken valt hierbij aan het dragen van een paar 'Derbies' bij een spijkerbroek in het eerste geval en onder een herenkostuum in het tweede voorbeeld. De juiste Derby ('chunky') kan uitermate geschikt zijn om in de vrije tijd te dragen in plaats van een sneaker.

Hoe is de Derbyherenschoen ontstaan?

Rondom de Derby heerst tweespalt wat zijn ontstaansgeschiedenis betreft. Sommigen zijn van oordeel dat de Derby ontstaan is uit de Oxfordschoen. De vetersluiting van de Derby zou aangepast zijn voor de 14e hertog van Derby, die de Oxfordschoen niet comfortabel genoeg vond tijdens het dragen. Anderen houden de Pruisische generaal Gebhard Leberecht von Blücher verantwoordelijk voor het ontwerp. Hij zou zich namelijk het lot van zijn manschappen hebben aangetrokken en de Derby als alternatief voor de lastig uit te trekken soldatenlaarzen hebben ontworpen. Om dit verhaal kracht bij te zetten wordt vaak vermeld dat 'Derbies' in de VS ook wel Bluchers genoemd worden. De Derby wordt ook wel een Gibson genoemd. Deze benaming heeft betrekking op de type vetersluiting.

Hielpand en voorblad

Nette schoenen zijn samengesteld uit allerlei onderdelen en zelfs verschillende lagen. De onzichtbare onderlagen van deze schoenen worden ter versteviging gebruikt. Om het grootste kenmerk van de Derby te begrijpen is het belangrijk om de termen te kennen van twee zichtbare hoofdonderdelen van de bovenschoen:
  • Voorblad. Dit is de voorkant van de bovenschoen. Het bedekt de wreef en de tenen.
  • Hielpand. Dit is de zijkant en achterzijde van de bovenschoen. Het hiel(pand) wikkelt zich rondom de achterkant en verbindt zich halverwege aan de zij- en bovenkant van de schoen met het voorblad.

Hoofdkenmerken Derbies

Derbyhielpand bovenop het voorblad / Bron: Rainer Ersfeld, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Derbyhielpand bovenop het voorblad / Bron: Rainer Ersfeld, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
Het grootste - meest herkenbare - onderscheid tussen nette herenschoenen is de manier waarop zij kunnen worden gesloten. Er zijn vetersluitingen of gespen bijvoorbeeld of zelfs niets. Nette herenschoenen die met behulp van veters worden gesloten zijn de Oxfordschoen en de Derby. Het onderscheid tussen de Derby en de Oxford is de manier waarop het hielpand (met de 'tabs' voor de ogen van de veters) aan het voorpand is vastgemaakt. Bij de Derby is het hielpand bovenop het voorblad gestikt. Dit is goed te zien op beide afbeeldingen. Door deze techniek toe te passen kunnen de 'tabs' met de veters wijd worden opengeslagen en kunnen de voeten makkelijker in en uit de schoenen stappen. De vetersluiting bij een Derby heet een open vetersluiting ('open lacing'). De tong of lip onder de tabs van de schoen is vaak zichtbaar. Door het hielpand bovenop het voorpand vast te maken worden de 'tabs' niet gehinderd om wijd te staan. De Derby is vooral fijn voor mensen met een hoge wreef.

Het verschil met Oxfordschoenen

Bij Oxfordschoenen is het hielpand onder het voorblad vastgemaakt. Bewegingen van de 'tabs' worden hierdoor beperkt. Zij kunnen veel minder wijd worden opengeslagen. De Oxfordschoen zit ook wat strakker om de voet. Zij zien er eleganter uit omdat het lijkt of de schoen uit minder onderdelen is opgebouwd dan een Derby. Oxfords zijn eigenlijk de formele, oudere broer van de Derby. In feite zijn 'Derbies' netjes, maar niet te netjes. Vooral de materiaalkeuze heeft daar invloed op. De Derby heeft geen hielstuk ('heelcap'). Het verwarrende is dat een Derbybrogue daarentegen meestal een 'heelcap' heeft, die vaak versierd is met perforaties en soms ook kartelrandjes heeft.

Diverse ontwerpen van deze schoen

De Derby kent een aantal ontwerpen:
  • Klassieke Derbyschoen. De meest eenvoudige uitvoering;
  • 'Chunky Derbies'. 'Chunkies' hebben extra dikke zolen;
  • De Derby in brogue uitvoering. Derbyschoen met perforaties ter decoratie en soms ook kartelrandjes.

'Chunky Derbies' kunnen de plaats innemen van de sneaker. Soms kan het dragen van sneakers in bepaalde situaties ongepast zijn. De leeftijd van de drager kan daarin bijvoorbeeld een rol spelen. Onder zulke omstandigheden doen 'chunky Derbies' prima dienst. Aangezien aan sneakers ook een pittig prijskaartje kan hangen, is het opteren voor een paar 'chunkies' een slimme zet, omdat zij vaker gedragen kunnen worden.

Uiteraard kan een Derby een brogue zijn. Een Derby is een schoentype en de benaming brogue verwijst simpelweg naar de decoratie met perforaties. Een Derbybrogue is niets meer of minder dan een Derbyschoen die gedecoreerd is met een perforatiepatroon en soms ook nog met kartelrandjes.

Derbyschoenen voor dames

Derbyschoenen zijn voor modieuze dames in allerlei materiaaluitvoeringen met een lage of hoge hak en met dikke of dunne zolen te koop. 'Derbies' voor vrouwen kunnen ook wel 'boyfriend-chic' genoemd worden. Zij zijn eerder een fashion statement dan het voldoen aan een geschreven of ongeschreven dresscode. Zij geven de kleding van vrouwen een heel andere uitstraling dan bij mannen het geval is.

Lees verder

© 2018 - 2019 Meus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De eerste schoenen voor je kind kopenDe eerste schoenen voor je kind kopenWanneer je kind begint met lopen is het belangrijk om goede schoenen aan te schaffen die de ontwikkeling van de voeten n…
De zelfstrikkende schoen van Nike: Hyperadapt 1.0De zelfstrikkende schoen van Nike: Hyperadapt 1.0De zelfstrikkende schoen is een feit geworden: de 'Hyperadapt 1.0' van Nike. De sportschoen die zichzelf strikt op het m…
Hoe kun je je voetbalschoenen het beste onderhouden?Hoe kun je je voetbalschoenen het beste onderhouden?Veel mensen weten niet hoe zij het beste hun voetbalschoenen schoon kunnen maken na een training of wedstrijd. Vaak pakt…
Bergschoenen kopenAls je aan outdoor sport doet, is goed schoeisel onmisbaar. Er zijn echter zo veel typen schoenen, en elke schoen heeft…
Converse All-Stars: de opmars van de basketbalschoenConverse All-Stars, ook bekend als Chuck Taylor All-Stars zijn sneakers die in eerste instantie gemaakt zijn van canvas…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rainer Ersfeld, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5/bewerkt)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Derby_shoe
  • http://www.fashionbeans.com/article/derby-shoes-guide/
  • https://thomasbirdshoes.com/blog/whats-the-difference-between-an-oxford-and-derby-shoes/
  • http://www.fossil.nl/wcsstore/FossilNL/html/nl_NL/sizeguide/shoes_w_anatomy.html
  • https://www.mrporter.com/daily/why-every-man-needs-a-pair-of-chunky-derby-shoes/2434
  • https://www.gentlemansgazette.com/derby-shoe-blucher-guide/
  • Afbeelding bron 1: Rainer Ersfeld, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "De veelzijdige geklede herenschoen: de Derby of Derbies"

Infoteur: Meus
Laatste update: 29-03-2018
Subrubriek: Mode
Special: Herenschoenen
Schrijf mee!