InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > De nette, meest klassieke herenschoenen: Oxfordschoenen

De nette, meest klassieke herenschoenen: Oxfordschoenen

De nette, meest klassieke herenschoenen: Oxfordschoenen Welke schoen is passend bij bijvoorbeeld een belangrijke zakelijke presentatie, een sollicitatiegesprek met een headhunter of een begrafenis van een dierbare vriend? Oxfordschoenen passen in principe bij iedere geklede setting en zijn ware klassiekers onder de groep nette herenschoenen. Alle traditionele Oxfords hebben een aantal hoofdkenmerken gemeen. Wat onderscheidt een Oxford precies van andere herenschoenen? Wat betekent de gesloten vetersluiting bij deze type herenschoen en hoe is de Oxfordschoen eigenlijk ontstaan?

De verschillende nette herenschoenen

Voor iedere gelegenheid is altijd een geschikte, nette schoen te vinden. Aangezien zulke schoenen opgebouwd zijn uit veel verschillende onderdelen, kan er veel gespeeld worden met het uiterlijk van de herenschoen. Die onderdelen kunnen bijvoorbeeld steeds anders aan elkaar vastgenaaid worden. Zij kunnen op een bepaalde manier versierd zijn (zoals met perforaties of gaatjes) of in wisselende kleuren worden uitgevoerd (zoals een bruine hak onder een zwarte schoen of opgebouwd uit twee verschillende kleuren leer). De mogelijkheden qua ontwerp kunnen steeds verder worden uitgebouwd.

Hoofdtypes nette herenschoenen

Geklede herenschoen kennen vier basistypes met ieder hun eigen vaste kenmerken. De volgende vier hoofdtypes doen zich voor:
  • Oxfordschoenen of Oxfords;
  • Derby ('Derbies') of Bluchers;
  • Gespschoenen (schoenen met minimaal één gesp oftewel in het Engels 'strap shoes');
  • Instappers (de zogeheten 'slip on')

Ontstaansgeschiedenis

Het onstaan van de Oxford is onzeker. Eén overlevering beweert, dat de Oxfordschoen ooit de 'Balmoral' werd genoemd naar zijn eerste, Schotse roots. Een andere overlevering beweert, dat Oxfords begonnen zijn om een type studentenlaars te vervangen. Het zou afgeleid zijn van de zogeheten 'Oxonian'. Dit is een laars met spleten aan de zijkanten. Die spleten evolueerden uiteindelijk naar het hielpand. Het hielpand met vetergaten aan de uiteinden werd onder het voorpand van de schoen verwerkt. Aan de uiteinden van de hielpanden kunnen de veters door ogen worden geregen. 'Oxonians' werden gedragen door studenten die de Engelse universiteit Oxford bezochten. De Oxfordschoen is in de loop der tijd verworden van een teken van rebellie tot de meest keurige herenschoen.

Andere namen voor deze type

De Oxford wordt in het buitenland soms anders genoemd. In de VS spreekt men van 'Balmorals' of 'Bal-type'-schoenen. In Frankrijk kan de benaming 'Richelieu' voorkomen en in Italië de naam 'Francesina'. In Engeland worden Oxfordschoenen zonder naden soms Balmorals genoemd. De traditionele term Oxfordschoen vervaagt steeds meer. Alle nette herenschoenen die met veters worden gesloten worden tegenwoordig vaak een Oxfordschoen genoemd (al is het technisch gezien een andere schoentype). Uiteraard kunnen vrouwen Oxfords dragen, maar bij vrouwenschoenen wisselt de hoogte van de hak en zijn de schoenen meestal Oxfords in een brogue-uitvoering (met geponste decoraties).

De hoofdkenmerken van Oxfords

De Oxford en de zogeheten Derby zijn de twee basisvormen van nette herenschoen. De verdere onderverdeling naar schoentype is gebaseerd op de manier waarop de schoenen worden gesloten. De Oxford en de Derby hebben op de wreef tegenover elkaar liggende stukken materiaal (de uiteinden van de hielpanden) met ogen voor de veters. Daaronder bevindt zich een dun stukje leer (tong of lip) om de wreef te beschermen tegen snijdende veters en om vuil te weren. Wanneer Oxfordschoenen ingelopen zijn, is slechts het uiteinde van de tong dan wel lip te zien. De uiteinden sluiten namelijk nauw tegen elkaar aan. De sluiting op de wreef ziet er uit als een streepje. Dit is goed zichtbaar op de inleidingsfoto.

Onderverdeling naar ontwerp

De Oxford kent een aantal ontwerpen:
  • de Oxford zonder teenstuk. Deze 'plain toe' is het meest formeel en uitermate geschikt bij avondkleding;
  • de Oxford met teenstuk. Deze 'cap toe' is de meest formele, zakelijke schoen;
  • de Oxford met versierde teenstuk, de veelzijdige 'wing tip' Oxford. Geschikt voor smart-casual gelegenheden (zakelijk of feestelijk)

Gesloten vetersluiting

Oxfords uit krokodillenleer met teenstuk / Bron: Arpingstone, Wikimedia Commons (Publiek domein)Oxfords uit krokodillenleer met teenstuk / Bron: Arpingstone, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Het voorblad van een schoen bedekt de tenen en de wreef van de voet. Bij de Oxford bestaat het voorblad uit één stuk materiaal. Het hielpand wikkelt zich om de achterkant heen en sluit aan op het voorblad. Het verschil tussen een Oxford en een Derby is de manier waarop dat vastmaken gebeurt. Bij de Oxfordschoenen wordt de hielpand onder het voorblad (zie Engelse diagram 'vamp') vastgemaakt. Op de afbeelding met Oxfords uit krokodillenleer en op de inleidingsfoto is de naad over het hielpand waar de veters beginnen goed te zien. Deze sluiting wordt een gesloten vetersluiting genoemd ('closed lacing'). Het geeft een nette, keurige uitstraling aan het uiterlijk van de schoen mee. De schoen zit namelijk wat strakker om de voet vast. Er is weinig speelruimte voor de voet om in de schoen te komen, omdat de opening beperkt wordt. Door de 'tabs' onder het voorblad te stikken, oogt de schoen eleganter, omdat het uit minder onderdelen lijkt te bestaan.

De gesloten vetersluiting kan het wel lastig maken voor personen met een hoge wreef, omdat de tabs niet heel wijd open te slaan zijn. Dit is het grootste onderscheiden met de Derby. De hielpanden bij Derbies worden bovenop het voorblad vastgezet. De 'tabs' kunnen daarom veel wijder worden opengeslagen om het instappen te vergemakkelijken. De neus van een Oxfordschoen is afgerond. Sommige ontwerpers proberen de botte neus te introduceren, maar een botte neus kan qua aanblik wat 'lomp' aandoen. Oxfords met een onbewerkte neus (geen perforaties) in dezelfde kleur als de pantalon verlengen als het ware de broek en maken optisch langer. De hakken van Oxfords zijn laag. Zij hebben in principe geen extra hielstuk ('heelcap') achter op de schoen. Aangezien brogues een Oxfordschoen kunnen zijn en vaak een hielstuk hebben, kan deze richtlijn nogal verwarrend zijn.

Wanneer draag je Oxfordschoenen?

wing tip Oxfordbrogues / Bron: Rainer Ersfeld, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)wing tip Oxfordbrogues / Bron: Rainer Ersfeld, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
Wie goed voor de dag wil komen, kan wat de Oxfordherenschoen betreft eigenlijk nooit misgrijpen. Het past uitstekend in een zakelijke setting, maar doet het ook het prima bij recepties en partijen die om een nette dresscode vragen. Dit schoentype is klassiek en elegant, maar kan door de kleur of materiaalkeus een andere uitstraling krijgen. Door allerlei trends is de basis-Oxford in allerlei uitvoeringen te vinden van klassiek en formeel tot trendy en casual. De Oxford is te vinden in allerlei materialen zoals (lak)leer, suède en canvas. Zijn kracht is juist zijn eenvoudige basisvorm en zijn veelzijdigheid in gebruik. Een klassieke Oxford leent zich uitstekend voor het dragen onder een herenkostuum of nette pantalon. Het is daarom een uitstekende eerste investeringsstuk voor de kledingkast. Oxfordschoenen die geheel uit lakleer zijn gemaakt zijn bij uitstek schoenen om onder een smoking te dragen. Het dragen van Oxfords hoeft niet te betekenen dat ingeboet wordt aan persoonlijke stijl. Er zijn Oxfords in allerlei prijsklassen verkrijgbaar voor elke smaak.

Lees verder

© 2018 - 2019 Meus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winkelen in LondenIn Londen kan je dagenlang rondlopen, niet alleen om de talrijke musea en bezienswaardigheden te bezoeken, maar ook om t…
Blackstone schoenen: de nieuwe trend?Blackstone schoenen: de nieuwe trend?Blackstone is een schoenenmerk dat je deze winter veel in het modebeeld zult zien. De leren gympen, schoenen en laarzen…
Schoenen kopen die echt goed passenSchoenen kopen die echt goed passenBij het kopen van schoenen gaat onze eerste aandacht vaak uit naar het model, de uitstraling en of de schoen past in het…
Welke soorten schaatsen?Welke schaatsen moet je kopen? Welke soort schaatsen is het meest geschikt? Dit artikel biedt een overzicht van de versc…
Schoenen in alle soorten en matenSchoenen in alle soorten en matenSchoenen zijn er in vele soorten en maten. Dat geldt voor zowel heren- als damesschoenen. Imelda Marcos, de vrouw van de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Photostockeditor, Unsplash
  • http://www.fashionbeans.com/article/oxford-shoes-guide/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Oxford_shoe
  • http://www.hisstylediary.com/2012/02/17/understanding-mens-dress-shoes/
  • https://www.realmenrealstyle.com/open-closed-laced-mens-dress-shoes/
  • https://poppybarley.com/magazine/shoeology-the-history-of-the-oxford-shoe/
  • https://www.mrporter.com/journal/the-knowledge/everything-you-always-wanted-to-know-about-dress-shoes-but-were-afraid-to-ask/62
  • https://www.patyrns.com/blogs/mens-fashion-blog/what-every-gentleman-should-know-about-shoes
  • https://www.gentlemansgazette.com/derby-shoe-blucher-guide/
  • Afbeelding bron 1: Arpingstone, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Rainer Ersfeld, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "De nette, meest klassieke herenschoenen: Oxfordschoenen"

Infoteur: Meus
Laatste update: 22-04-2019
Subrubriek: Mode
Special: Herenschoenen
Schrijf mee!