InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Onderhoud van schoenen: schoenspanner, schoenlepel en poets

Onderhoud van schoenen: schoenspanner, schoenlepel en poets

Onderhoud van schoenen: schoenspanner, schoenlepel en poets WIe in dure schoenen investeert, wil daar natuurlijk zo lang mogelijk van kunnen profiteren. Nette dames- en herenschoenen die goed verzorgd worden, kunnen in principe letterlijk jaren meegaan. Waar bestaat die verzorging precies uit? Schoengerei dat een onmisbare hulp vormt bij schoenonderhoud is de schoenspanner, de schoenlepel en speciale poets met bijbehoren. Wat maakt juist deze producten onmisbaar - waarom heb je die nodig - en wat is de beste koop of investering? Goede onderhoud van schoenen loont en beschermt ook je investering. Schoenen zijn de werkpaarden die in de kledingkast staan. Ze doen dagelijks dienst om mensen van A naar B te begeleiden, ze beschermen de voeten en kunnen zelfs de individuele persoonlijkheid tot uitdrukking laten komen. Kwaliteitsschoenen gaan lang(er) mee, zijn te beschouwen als een lange termijninvestering en hebben een hoge draagcomfort. Zij verdienen aandacht en een goede verzorging. Het is mogelijk om de levensduur van de schoen te verlengen met de inzet van een aantal schoenaccessoires en dagelijkse gewoontes. Wat zijn de onmisbare hulpen wat de kwaliteitsschoen betreft en waarom?

Schoenlepel

Waarschijnlijk heeft iedereen weleens te maken gehad met pijnlijke hielen en zelfs wondjes of blaren achter op de hielen bij nieuwe schoenen. Nieuwe schoenen zijn natuurlijk nog niet ingelopen en daardoor veel stugger. Het breekpunt bij het teenstuk is nog niet flexibel genoeg om de voeten soepel te laten afwikkelen. Aangezien de achterkant van de schoen (het hielstuk) verstevigd is met stug materiaal en die versteviging strak om de hiel sluit, gaat de (nog stramme) schoen daar wrijven en wringen.

De juiste benaming van het hielstuk achterop de schoen is contrefort (steunbeer of hakstuk). De rol van het contrefort is om de schoen recht te houden, de achtervoet te ondersteunen en om de hiel op zijn plaats te houden, zodat de voet niet steeds uit de schoen glipt. Het dilemma is dat het contrefort het in- en uitstappen bemoeilijkt. Nu is het mogelijk om de voet met kracht door te duwen om in de schoenen te komen of om met de duim het hielstuk zoveel mogelijk naar achteren te trekken om de voet te laten passeren. Beide methodes zijn slecht voor het contrefort. Het contrefort gaat kapot en werkt niet naar behoren.

Contrefort

Om het contrefort zoveel mogelijk te ontzien en in tact te laten, is de schoenlepel ontwikkeld. Er zijn schoenlepels is allerlei uitvoeringen en in allerlei prijsklassen. Zo zijn er schoenlepels die uit metaal zijn gemaakt, uit been, hout of plastic. Op veilingen zijn antieke schoenlepels te vinden. Er zijn schoenlepels met korte en lange stelen. Een lange steel is makkelijk wanneer bukken niet meer zo soepeltjes gaat. De functie blijft - onafhankelijk van de prijs - altijd hetzelfde. Het is aan de gebruiker hoeveel hji of zij er aan uit wil geven. Een dure schoenlepel doet hetzelfde werk als een schoenlepel van één euro. Voor wie zijn schoenen een lange levensduur gunt, is de schoenlepel een onmisbare accessoire. Het is vanwege zijn vele soorten en prijsklassen een uitstekende cadeauoptie voor de verzorgde man.

Schoenspanner

schoenspannersschoenspanners
Het is nu eenmaal een natuurlijk proces, dat de voeten elke dag zweten. Dit proces vindt plaats of schoenen worden gedragen of niet. Wanneer schoenen worden gedragen, nemen het leer en de voering van de schoenen het zweetvocht op. Schoenen dienen daarom in de gelegenheid te worden gesteld om na het dragen op te drogen. Een schoenspanner dient de schoen zoveel mogelijk te vullen om het meest effectief te zijn. Dit is de eerste rol van een schoenspanner. Op maat gemaakte schoenspanners worden in principe gemaakt uit één stuk hout.

De gemiddelde schoenspanner kent drie onderdelen:
  • hiel;
  • neus;
  • het middenstuk (het spanmechanisme). Dit dient ook als verbindingsstuk tussen de neus en de hiel.

Cederhout

De beste schoenspanners zijn gemaakt van ongelakte cederhout met een volledige hielpartij. Waarom? Ongelakte cederhout absorbeert het vocht in de schoen en de schoenspanner laat de schoen netjes opdrogen. Wanneer schoenen niet goed op kunnen drogen, heeft dit een nadelig effect op het leer en op de voering van de schoen. Op den duur zal het leer barsten, de voering rotten en de schoenen zullen uiteraard gaan stinken. Een schoen doet er ruim een dag (24 uur) over om op te drogen. Dit alleen al is reden genoeg om elke dag van schoen te wisselen.

Behoud van vorm

De schoenspanner heeft een tweede rol. Wanneer schoenen met de hand worden gemaakt, worden zij over een leest gespannen. Een schoenspanner doet de werking van een leest na. Het zorgt dat het leer van de schoen goed op spanning blijft. Een schoen kan in een schoenspanner zijn vorm niet verliezen. Een pas gedragen schoen is nog warm en flexibel en voegt zich naar de schoenspanner. Wacht daarom niet te lang om de schoenspanners na het dragen van de schoenen te gebruiken. Een goede stelregel is om de schoenspanners binnen 1 à 2 uur te gebruiken na het uittrekken van de schoenen. Het is onnodig om voor elk paar uit de gehele schoenencollectie schoenspanners te kopen. Evenals de schoenen, kunnen de schoenspanners ook telkens wisselen.

Bij exclusieve, handgemaakte schoenen worden meestal bijpassende schoenspanners bijgeleverd. Gezien het prijskaartje zijn handgemaakte schoenen ('bespoke') helaas niet voor iedereen weggelegd. Er zijn andere - betaalbare - schoenspanners in allerlei materialen, maar de ongelakte houten (cederhouten) schoenspanners zijn de beste investering. Cederhout staat bekend om zijn deodoriserende werking en het neemt goed vocht op. Er zijn schoenspanners in diverse maten te koop. Plastic schoenspanners nemen geen vocht op. Er zijn ook reisschoenspanners (in principe van plastic) voor personen onderweg. Zij zijn ook fijn vanwege hun gewicht. Dit in verband met gewichtsmaximum aan bagage. Een knop of ring bovenop een schoenspanner is handig bij het poetsen van de schoenen. Er zijn schoenspanners met een verstelbare neus (zoals van het merk Beecs). Ze kunnen in het voorvoet passend worden gemaakt.

Onmisbaar in het onderhoud van schoenen: poetsen

Ongepoetste schoenen zijn een gruwel om te zien. Een persoon kan er verder verzorgd uitzien en om door een ringetje te halen, maar ongepoetste schoenen zullen alle aandacht op zich vestigen. Schoenen poetsen is een kleine tijdsinvestering met een grote impact. Het regelmatig onderhouden van de schoenen door ze te poetsen, kan de levensduur aanzienlijk verlengen. Schoenpoetsgerei is niet duur in aanschaf en borstels gaan heel lang mee. Elke kleur schoenpoets gebruikt een eigen borstel natuurlijk.

Wat is zoal te vinden in de gemiddelde schoenpoetsdoos?

Poets is overal te koop en noodzakelijk om leer te verzorgen. Er is dan ook geen enkel excuus om hierop te bezuinigen. Er zijn diverse accessoires nodig om de poets op te brengen en uit te wrijven. Wat zijn de basisproducten?
  • diverse kleine schoenenborstels van paardenhaar om de poets op te brengen.Paardenhaar krast niet;
  • diverse grote schoenenborstels van paardenhaar om de poets uit te wrijven;
  • een messing borstel voor schoenen van suède;
  • katoenen poetsdoeken (na gebruik telkens wassen om restantenpoets te verwijderen). Een oude T-shirt doet het wat dit betreft ook prima;
  • latex handschoenen (Beschermen de handen en nagels tegen de poets. Ook de manchetten van de trui, jasje of overhemd/bloes blijven schoon)
  • diverse soorten schoenpoets in relevante kleuren. Schoenenwax geeft een mooie glans, maar sluit het leer af. Het leer kan dan niet meer goed ademen. Schoenpolish geeft een minder mooie glans, maar de schoenen gaan wellicht wel langer mee. Zij kunnen de kleur van de schoen beïnvloeden. Het is belangrijk om de schoenkleur zoveel mogelijk te benaderen of voor neutraal te kiezen;
  • een 'welt brush': Dit is een handig borsteltje om bij de schoenranden te komen. Te gebruiken om moeilijk bereikbare plaatsen bij de randen van de schoen zoals bij de zool te reinigen en daar poets op te brengen. Een oude tandenborstel is een alternatief.

Op internet staan allerlei tutorials hoe de schoenen te poetsen.

Lees verder

© 2018 - 2019 Meus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor onderhoud van uw schoenenSchoenen en laarzen zijn duur in aanschaf, je raakt er aan gehecht en hoopt er zo lang mogelijk plezier van te hebben. M…
Schoenen oprekken: leren schoenen en laarzen oprekkenSchoenen oprekken: leren schoenen en laarzen oprekkenSchoenen oprekken is iets wat je makkelijk zelf kunt doen. Het is namelijk goed mogelijk dat je bij de aanschaf van nieu…
Hoe kun je je voetbalschoenen het beste onderhouden?Hoe kun je je voetbalschoenen het beste onderhouden?Veel mensen weten niet hoe zij het beste hun voetbalschoenen schoon kunnen maken na een training of wedstrijd. Vaak pakt…
De eerste schoenen voor je kind kopenDe eerste schoenen voor je kind kopenWanneer je kind begint met lopen is het belangrijk om goede schoenen aan te schaffen die de ontwikkeling van de voeten n…
Schoenen kopen die echt goed passenSchoenen kopen die echt goed passenBij het kopen van schoenen gaat onze eerste aandacht vaak uit naar het model, de uitstraling en of de schoen past in het…
Bronnen en referenties
  • http://www.businessinsider.com/do-i-need-shoe-trees-2014-3?international=true&r=US&IR=T
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoenspanner
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Contrefort_(schoeisel)
  • https://www.youtube.com/watch?v=fdPBqJfDoK0
  • https://www.ties.com/blog/how-to-shine-shoes
  • https://www.schoenspanners.nl/cederhouten-schoenspanners.html
  • http://uk.businessinsider.com/take-care-of-leather-shoes-according-to-expert-2016-10?international=true&r=UK&IR=T

Reageer op het artikel "Onderhoud van schoenen: schoenspanner, schoenlepel en poets"

Infoteur: Meus
Laatste update: 31-12-2018
Subrubriek: Mode
Special: Herenschoenen
Schrijf mee!