InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Modetrends voor het najaar en de winter van 2018/2019

Modetrends voor het najaar en de winter van 2018/2019

Modetrends voor het najaar en de winter van 2018/2019 Wat zijn de trends voor het najaar en de winter van 2018/2019 op modegebied? Seizoenen vervagen en duurzaam geproduceerde kleding wordt steeds belangrijker. Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor kwalitatief goede kleding. Deze items gaan jaren mee, een tijdloze uitstraling is dus van essentieel belang. Verder is het vooral voortborduren op trends die al langer het modebeeld bepalen. Blijvende modetrends zijn bijvoorbeeld: de trenchcoat, het bikerjack, wijde broeken, een hoge taille en overknee laarzen. Zwart, bruin, grijs en wit zijn basiskleuren die je kunt combineren met rood, okergeel, groen, kobaltblauw en roze.

Seizoenen vervagen in 2018/2019

Kleding wordt steeds minder seizoensgebonden. De reislustige consument heeft behoefte aan mode die het hele jaar door draagbaar is. Ontwerpers voldoen aan deze behoefte door kleding te ontwerpen die je gemakkelijk aan kunt passen. Jassen met een verwisselbare voering, capuchons en mouwen die afneembaar zijn, gemaakt van ademend, wind- en waterdicht materiaal.

Warme jassen voor de koude winter

Op het gebied van jassen voert de trenchcoat de boventoon. Veel lange modellen met één, of een dubbele rij knopen als sluiting. Gemaakt van lekkere, warme tweed stoffen. De knopen en andere details zijn gemaakt van dezelfde stof als de jas. Naast de gewone trenchcoat zijn er ook exemplaren met klepzakken, pofmouwen of rushes. Ook het leren bikerjack is deze winter nog in de mode.

Wijde broeken, 7/8 jeans en lange rokken

Jarenlang was de skinny jeans populair, maar deze jeans wordt steeds meer verdrongen door de opkomst van de wijde broek en de flared jeans. De flared jeans zit strak om de bovenbenen en loopt wijd uit aan de onderkant. Hierdoor lijken de benen optisch slanker. Veel wijde broeken en jeans hebben een 7/8 lengte. Deze valt tot boven de enkel waardoor de aandacht naar de schoenen eronder gaat.

Rokken

Er zijn veel rokken met een 7/8 lengte dit najaar. Strakkere modellen zijn veelal voorzien van een hoge split. Maar de meeste modellen zijn wijd, of lopen wijd uit naar onderen toe. Verder zijn leren rokken, met een lengte tot op de knie, in de mode.

Neutrale kleding

Kleding is niet meer typisch vrouwelijk of mannelijk maar neutraal. Ronde vormen, vrolijke kleuren en het gebruik van fragiele stoffen voor de mannenkleding wordt steeds gebruikelijker.

De nadruk ligt op de taille

De hoge taille is een modetrend die al een paar seizoenen te zien is. De taille wordt nog eens extra benadrukt met een brede, strak sluitende riem. Is een brede riem te opvallend? Een smalle riem kan ook. Riemen zijn voorzien van een goud- of zilverkleurige gesp.

Schoenen, van laag tot hoog

De platte, comfortabele schoen is dit seizoen voorzien van een zool in een andere kleur dan de schoen. Vrouwen die graag schoenen met een hak dragen kunnen hun hart ophalen. Want die zijn er voldoende. Hakken zijn massief en stabiel, maar echte eyecatchers. Er zijn schoenen met transparante hakken van plastic of siliconen. Maar ook versierd met strass steentjes of metalen inzetstukken. Niet alleen de hakken zijn bijzonder, ook de schoenen zijn voorzien van inzetstukken in een andere kleur of een ander materiaal zoals lak, suède, velours of metaal. Laarzen zijn er van laag tot over de knie, met veters. Afgeleid van de gladiator sandaal.

Materialen, dessins en kleuren

De basiskleuren zijn zwart, bruin, wit en grijs. Basiskleuren kun je goed combineren met de trendkleuren van dit seizoen. Trendkleuren zijn: donkerrood, roze, kobaltblauw, groen, en okergeel. Ruitvormige dessins, bont en dikke tweed stoffen geven je een echt wintergevoel. Daarnaast is er ruimte voor kant, rijk gedecoreerde stoffen en fijne materialen. Er is veel goudkleurig borduursel.

Bijpassende accessoires

Ga je naar buiten? Dan mogen de handschoenen en een bijpassende hoed of pet niet ontbreken. Leren handschoenen, van kort tot lang, passend bij elke stijl. En ook in de winter mag de zonnebril niet ontbreken.

Slimme mode door het gebruik van techniek

De tijd dat kleding alleen maar functioneel was ligt achter ons. Slimme weefsels en sensoren in kleding verzamelen informatie over de drager en staan in verbinding met de digitale wereld. Zo is het mogelijk om de lichamelijke en psychische toestand in kaart te brengen. Tijdens het sporten kan een coach, op afstand, met deze informatie je prestaties verbeteren. Een ander voordeel van deze technologie is dat het kan worden gebruikt bij bijv. dementerende ouderen. Op het moment dat iemand wegloopt kan er een waarschuwing gaan naar de verzorgende.

Kiezen voor duurzaam geproduceerde kleding

Consumenten nemen verantwoordelijkheid en kiezen steeds vaker voor kleding die duurzaam geproduceerd wordt. Onder duurzaam wordt ook het kopen van tweedehands kleding verstaan. Minder kleding aanschaffen, ruilen en lenen zijn andere mogelijkheden om duurzaam te leven.

Wat is fast fashion?

Fast fashion is goedkope kleding die maar een korte tijd wordt gedragen. Door de slechte kwaliteit gaat de kleding snel kapot. Fast fashion werd populair toen men erin slaagde de laatste modetrends snel van de catwalk naar de consument te brengen. Internet heeft hier een belangrijke rol in gespeeld. Trends volgen elkaar steeds sneller op en de consument kan zich voor weinig geld kleden naar de laatste trends. Waren er in het verleden maar enkele kledingcollecties per jaar, tegenwoordig liggen er wekelijks nieuwe items in de winkel. Om dit mogelijk te maken worden nieuwe technologieën gebruikt die het proces versnellen. Dit gaat ten koste van het milieu, de arbeidsomstandigheden en veiligheid van de werknemers.

Wat is slow fashion?

Slow fashion is het tegengestelde van fast fashion. Duurzaamheid is belangrijk. Kleding moet langere tijd meegaan. Kledingstukken van goede kwaliteit met een tijdloze uitstraling passen binnen deze trend. Het betekent je eigen stijl volgen en niet de laatste trends.
© 2018 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fashion trends: tips om je look te updaten!De zomer is nu echt voorbij en de herfst maakt zijn intrede! Wat trek je aan deze herfst en winter 2014? Nu de nieuwe he…
Modetrends najaar/winter 2016/2017Modetrends najaar/winter 2016/2017De modecollecties zijn dit najaar niet echt vernieuwend. Veel trends die we de afgelopen seizoenen zagen blijven nog eve…
Dé modetrents voor zomer / voorjaar 2012Dé modetrents voor zomer / voorjaar 2012Het is nog verschrikkelijk koud buiten, maar ondertussen zijn de modetrends voor dit voorjaar en deze zomer alweer beken…
De modetrends voor herfst & winter 2013/2014Men zegt weleens dat niks zo veranderlijk is als het weer. Maar net zoals het weer iedere keer verandert, zo veranderen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Freestocks, Unsplash
  • https://www.youtube.com/watch?v=Nx9-jlqvUOQ&index=2&list=PLr8WPlsi7t2gFOFtRI8jebPoY7RqMEHt_
  • https://fashionunited.nl/nieuws/mode/hedendaags-damesthema-voor-herfst-winter-2018-19/2017052428811
  • https://www.nummerzestien.eu/magazine/257/modekleuren-winter-2018-2019.html
  • http://www.trendystyle.net/mode-herfst-winter-2018-2019-missoni/
  • https://fashionunited.nl/nieuws/mode/5-essentiele-lifestyle-trends-voor-2019/2018012930782
  • https://www.takeitslowfashion.nl/nl/blogs/slow-fashion-blog/opkomst-van-slow-fashion/
  • https://fashionunited.nl/v1/columns/slow-fashion-vs-fast-fashion/2013012513477

Reageer op het artikel "Modetrends voor het najaar en de winter van 2018/2019"

Infoteur: Liza
Gepubliceerd: 04-05-2018
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!