InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Scumbro: modetrend maakt slonzige kleding hip

Scumbro: modetrend maakt slonzige kleding hip

Scumbro: modetrend maakt slonzige kleding hip Wie er bij wil horen op mode-gebied kleedt zich als een scumbro, als we enkele toonaangevende Amerikaanse tijdschriften en trendwatchers moeten geloven althans. Een scumbro kleedt zich slonzig, vaak kleurrijk en ziet er uit als een ongewassen tiener. Maar als je het draagt met stijl dan hoor je er helemaal bij. De Wall Street Journal wist met onder meer Justin Bieber, Pete Davidson, Wiz Khalifa, Jonah Hill en Shia Lebeouf al een aardig rijtje scumbro's op te noemen. Het AD peilde de smaak van Nederland en kwam in 2018 tot de conclusie dat Nederland nog niet klaar is voor deze modetrend.

Scumbro: modetrend

Hipster maakt plaats voor de scumbro

Was het tot 2018 nog helemaal in om als hipster door het leven te gaan; in 2019 moet de hipster plaatsmaken voor de scumbro, zo voorspellen althans de trendwatchers. De zero's kenden heel wat modetrends die inmiddels verafschuwd worden: de zonnebril met gekleurde glazen, broekkettingen, netpanty's, kleurige fleecevesten, ze hebben allemaal hun tijd gehad. De jaren 10 van de 21ste eeuw waren het vooral de hipsters die het straatbeeld bepaalden. De stroming, die leent van de gelijknamige subcultuur uit de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw, kenmerkt zich door retrokleding, houthakkershemden, ouderwetse brillen en als man is het onmisbaar om je baard te laten staan. Veel hipsters dragen tevens tatoeages.

Kenmerken van de scumbro

Als we de trendwatchers eind 2018 moeten geloven wordt de scumbro een nieuwe modetrend. Maar wat is een scumbro? Het toonaangevende tijdschrift Vanity Fair wijdde er in juni 2018 een artikel aan. De scumbro is een man die goed op de hoogte is van de laatste mode en trends maar deze draagt 'met een knipoog'. Er zijn echter ook minder elegante definities van de scumbro te vinden. Zo werd deze door het Amerikaanse tijdschrift Esquire omschrijven als iemand met het uiterlijk van een teenager die zich dagen aaneen niet gewassen heeft en ergens in een donkere uithoek van de stad wiet gaat verkopen. Desalniettemin zijn er ook veel scrumbo's die zich hullen in de duurste luxemerken maar er toch ontzettend slonzig en inderdaad ongewassen uit kunnen zien. Waar de hipster-baard nog vaak netjes en kundig getrimd was, is de baard van de scumbro een stuk onverzorgder. De tattoo's blijven wel. Het komt erop neer dat de slechtst geklede mannen ineens de best geklede mannen worden.

Kledingstukken die vaak terug te zien zijn onder scumbro's zijn skater hoodies, oversized trainingspakken, afgetrapte sneakers, badslippers, vissershoedjes, van kleur verschoten petjes, truien en hemden met felgekleurde patronen en hier en daar wat glamrock-details zoals een beetje eyeliner of glimmende sieraden. Er worden kledingstukken met elkaar gecombineerd die door elke modekenner uit de voorgaande paar decennia verafschuwd zouden worden. Supreme, Palace en Stüssy zijn voorbeelden van streetwear-merken die wel varen bij de toenemende populariteit van de trend. In plaats van less is more geldt daarbij het adagium more is more.

Voorbeelden van scumbro's

Iets wordt tegenwoordig pas een trend als het wordt opgepikt door de groten der aarden in de wereld van de kunst, film en muziek. Zo kennen ook de scumbro's hun protagonisten. De Wall Street Journal compileerde een lijstje van sterren die de trend omarmd lijken te hebben. Het gaat onder meer om Pete Davidson, Wiz Khalifa, Jonah Hill, Shia Lebeouf en hoe kan het ook anders...Justin Bieber (bron: AD). Maar niet alleen mannen lijken te kunnen pochen met deze slonzige stijl: volgens Esquire moeten ook onder meer Kirsten Steward en Bella Thorne gerekend worden tot de adepten van deze stijl. Ook Eva Chen (fashion-editor van Instagram) heeft haar look ook weleens als zodanig omschreven toen ze de deur uitging in een combinatie van een Hawaï-hemd, sportbroekje, slippers, vissershoedje en zonnebril.

Nederlander duidelijk over trend

De Nederlander is overigens uitgesproken over de opkomende trend. Het Algemeen Dagblad hield onder zijn lezers een poll waarin werd gevraagd of de scumbro hot of not is. Hier hoefde de gemiddelde AD-lezer niet lang over na te denken: van de ruim 42.000 stemmen vond 94% het not.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FreeGraphicToday, Pixabay
  • https://www.ad.nl/lifestyle/vaarwel-hipster-mannen-willen-er-nu-uitzien-als-een-scumbro~a946e211/
  • https://www.mamamia.com.au/what-is-a-scumbro/
  • https://www.viva.nl/stijl-en-update/zeroes-mode/
  • https://www.vanityfair.com/style/2018/06/jonah-hill-shia-labeouf-pete-davidson-justin-bieber-scumbros/amp
  • https://www.esquire.com/style/mens-fashion/amp22701644/summer-of-sleaze-2018/

Reageer op het artikel "Scumbro: modetrend maakt slonzige kleding hip"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 18-09-2018
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!