InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Modetrends voor het najaar en de winter van 2019/2020

Modetrends voor het najaar en de winter van 2019/2020

Modetrends voor het najaar en de winter van 2019/2020 Oversized kleding was de afgelopen jaren een trend, die maar steeds terug bleef komen. Het werd steeds wijder, langer en volumineuzer. Langzaam maar zeker komt daar verandering in. De afgelopen seizoenen kwam de nadruk al meer op de verhoogde taille te liggen. Kleding wordt weer vrouwelijk, aansluitend en getailleerd. De mode is stijlvol, zowel voor dames als voor heren. Een simpele outfit voor de heren, voor dames met een hoog glamourgehalte. Er is gebruik gemaakt van mooie, luxe stoffen, kant, glitter en lak. Daarnaast zijn er invloeden uit eind jaren 70 begin jaren 80. Rebelse mode, punk, studs, neonkleuren en schoudervullingen. Een coole, vrijgevochten stijl.

Wat zijn de belangrijkste modetrends in de winter van 2019/2020?

Enkele trends springen eruit dit seizoen. De hoge taille, al dan niet benadrukt met een breed ceintuur, lange laarzen, zachte faux fur jassen en volumineuze mouwen. Mannen dragen pantalons, ook bij hen ligt de nadruk op de hoge taille. Daarop een blouse met pofmouwen. En het driedelig kostuum is terug. Het is niet gauw te veel deze winter, kleding wordt laag op laag gedragen. Zelfs sieraden worden in lagen gedragen. Kies dan bijv. voor kettingen in verschillende lengtes.

Laag op laag, hoe doe je dat?

Koud hoef je het deze winter niet te hebben met de laagjestrend. Alles kan en mag over elkaar. Ondermode wordt bovenmode en ook jassen trek je over elkaar aan. Om nog een beetje bewegingsvrijheid te houden, kun je beter wat dunnere jassen of jasjes nemen. Enkele mogelijkheden om verschillende kledingstukken te combineren zijn: Een blouse over een T-shirt, of een bustier over de blouse en daarover nog een colbert of jas. Heb je toch liever een trui aan? Dat kan ook! Draag de trui dan onder een jurk, of een blouse onder een trui.

Jassen en blazers

Er is veel te kiezen op het gebied van jassen en blazers. De trenchcoat is er nog, in verschillende lengtes. Van kort tot heel lang, aansluitend of ruimvallend. De lengte van de jas is dit seizoen lang, tot over de knie of nog iets langer. Ook voor de mannen. Ze dragen aansluitende modellen of juist oversized. Hier zie je ook meteen de stijlvolle trend terug, in de modellen maar ook in de kleuren en het materiaalgebruik. Jassen zijn van wol, nepbont, stugge (tweed) stoffen of van satijn. Satijn is nieuw, het heeft een luxe uitstraling. Omdat het wel gauw ‘too much’ is, combineer je dit met een rustige basis. Een satijnen jas is vooral geschikt als tussenjas.

De cape

Het is geen jas, maar wel een handig kledingstuk met een elegante uitstraling. Nonchalant om de schouders geslagen, laat het iets van je outfit zien terwijl het tegelijkertijd bescherming biedt tegen de kou. Je kunt de cape dus heel goed bij chique gelegenheden dragen. Ook bij een casual kledingstijl past de cape goed.

Faux fur jassen

Een heerlijke, dikke, zachte jas, wie wil dat nou niet? Faux fur jassen zijn gemaakt van nepbont, een synthetisch materiaal waar geen dier voor is gedood. Nepbont is makkelijk te verwerken, maar het is niet echt milieuvriendelijk. Een ander nadeel is dat de stof synthetisch is. Het neemt zweet niet goed op en ademt niet voldoende. Faux fur jassen zijn er deze winter in verschillende kleuren zoals geel, donkerrood, roze en beige.

De hoge taille

Sinds enkele seizoenen is de hoge taille een modetrend. Dat geldt zowel voor dames als voor heren. Zelfs bij zakelijke kleding is de taille verhoogd. Een grote strik of een brede riem benadrukt de taille nog eens extra.

De pantalon en het kostuum

Ook voor mannen is de kleding stijlvol. Er zijn veel pantalons, wijd en wat strakker. Wijde pantalons worden bij de enkels met elastiek vastgebonden. Daarnaast zijn er pantalons met een hoge taille. De blouse draag je dan in de pantalon. Ook mannen dragen kleding in lagen, het driedelige kostuum is daar een mooi voorbeeld van. De jasjes van het kostuum zijn lang en de nadruk ligt op de brede schouderpartij. De broeken vallen tot op de schoenen. Naast kostuums in effen kleuren, waarbij chic bruin eruit springt, zijn er ook ruit- en blokmotieven en natuurprints.

Rokken en jurken

De lengte van de rok varieert van kort tot lang en soms asymmetrisch. Rokken zijn wijd, gemaakt van soepel vallende stoffen, met hoge splitten. Onder de korte rokjes dragen de dames laarzen tot over de knie.

Opvallende schouders

Ontwerpers hebben hun inspiratie gehaald uit de jaren 70 en 80. Dat is o.a. te zien aan de schouderpartij. Die is net als in de jaren 80 groot en breed door de schoudervullingen. Mouwen zijn volumineus, vooral bovenaan. Ook blouses zijn voorzien van pofmouwen.

Blote schouders

Op een andere manier opvallend, de blote schouder. Veel off shoulder-topjes en asymmetrische topjes. Zijn de schouders wel bedekt? Dan is het decolleté laag, met een v-hals tot bijna op de navel.

Punk

De tegenhanger van stijlvolle mode is de rebelse mode. Een stijl die bij coole, vrijgevochten types past. Het is een roep om aandacht en reactie. Wat wil ik? Het dwingt mensen te reflecteren. Hier passen leren bikerjacks bij en studs.

Kleuren en dessins

De mode is kleurrijk. Winterse tinten worden afgewisseld met felle neonkleuren. Zwart en wit is een mooie combinatie. Je ziet het ook terug in ruitdessins. Er zijn veel ruit- en blokdessins. Dit wordt met elkaar gecombineerd, of met een ander dessin. Andere dessins die hierbij passen zijn strepen, wildprints en natuurprints. Bruintinten zijn chic dit najaar. Jassen, capes en blazers zijn camel kleurig, beige of bruin, wat er heel stijlvol uitziet. Grijs, lichtgroen, mosgroen, kobaltblauw, dieprood, donkerblauw, geel, paars en lila zijn kleuren die je ook veel ziet.

Materialen

De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit. Duurzaamheid is belangrijk. Mensen kopen steeds vaker kwalitatieve kleding die lang meegaat. Dat is beter voor het milieu. Soepel vallende stoffen, kant, glitter, lak, tule en taft zijn dit seizoen in de mode.

Accessoires

Handtassen zijn stijlvolle accessoires. Schoudermodellen worden nonchalant vastgehouden in de hand. De ronde modelletjes zijn er ook nog. Ze hebben dezelfde kleur als de outfit, of juist een contrasterende kleur. En er is veel goud wat er blinkt! Sluitingen en kettinkjes zijn goudkleurig, net als de knopen en gespen van kleding en riemen. En zelfs de gespen op schoenen zijn goudkleurig.
© 2019 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Modetrends voor het najaar en de winter van 2018/2019Modetrends voor het najaar en de winter van 2018/2019Wat zijn de trends voor het najaar en de winter van 2018/2019 op modegebied? Seizoenen vervagen en duurzaam geproduceerd…
Modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2018Modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2018Vrijwel alle kledingcollecties voor het voorjaar en de zomer van 2018 stralen vrolijkheid en positiviteit uit. Het draai…
Fashion trends: tips om je look te updaten!De zomer is nu echt voorbij en de herfst maakt zijn intrede! Wat trek je aan deze herfst en winter 2014? Nu de nieuwe he…
Welke figuren zijn er, en welke kleding staat daar bij?Mensen zijn er in alle soorten en maten, het is dan ook niet gek dat lang niet iedereen er top uitziet in elke willekeur…
Mooi gekleed gaan voor weinig geldMooi gekleed gaan voor weinig geldEr zijn kuddedieren die alle laatste modetrends volgen tegen elke prijs. Een modetrend is als een seizoen, wanneer het s…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Felixurestiv, Unsplash (bewerkt)
  • https://www.youtube.com/watch?v=IoHY-f_bh44
  • https://www.youtube.com/watch?v=Zt4o3efNfzY
  • https://www.youtube.com/watch?v=Pqkj_MUVbfE
  • http://www.trendystyle.net/fashion-trends/fashiontrends/
  • https://www.grandlife.nl/6-belangrijkste-fashion-trends-mannen-2019/
  • https://www.fashionchick.nl/fashionnews/laag-op-laag-zo-draag-je-de-laagjestrend/
  • https://www.jas.nl/blog/alles-over-faux-fur

Reageer op het artikel "Modetrends voor het najaar en de winter van 2019/2020"

Infoteur: Liza
Gepubliceerd: 30-04-2019
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!