Maakt biologisch katoen een verschil? Voor- en nadelen

Maakt biologisch katoen een verschil? Voor- en nadelen De meeste kleding die wij dragen is gemaakt van katoen. Dat terwijl katoen het meest vervuilende gewas ter wereld is. Steeds meer consumenten worden zich hiervan bewust en kiezen voor biologische kleding. En zelfs een groot keten als Hema koos in 2019 ervoor om al haar katoen duurzaam in te kopen. Maar wat zijn nou precies de voordelen van biologisch katoen ten opzichte van normaal katoen? En heeft een keuze voor biologisch katoen echt veel zin?

Katoen: het meest vervuilende gewas ter wereld

Er is geen plant waar meer pesticiden voor worden gebruikt dan voor katoenplanten. Dit chemische bestrijdingsmiddel wordt gebruikt om onkruid, ongedierte, algen en ziektes tegen te gaan. Hierdoor is de katoenproductie het meest vervuilende gewas ter wereld. Het gebruik van dit bestrijdingsmiddel heeft namelijk enorme gevolgen voor de bodem en voor de mensen die ermee werken. Naar schatting overlijden er jaarlijks 300.000 boeren met een vergiftiging door de bestrijdingsmiddelen die voor de katoenteelt gebruikt worden. Biologisch katoen probeert hierin een verschil in te maken.

Wat is biologisch katoen eigenlijk?

Bij de productie van biologisch katoen mogen er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Boeren die biologisch katoen produceren, moeten om deze reden ongedierte op een andere manier bestrijden. Ze zetten bijvoorbeeld natuurlijke vijanden van het ongedierte in om dit ongedierte tegen te gaan. Naast het gebruik van natuurlijke bestrijdingsmiddelen, doen de boeren aan wisselteelt. Dit houdt in dat ze per jaar laten variëren wat er op hun grond groeit. Hierdoor blijft de landbouwgrond een stuk vruchtbaarder én van hogere kwaliteit. Daarnaast mogen de zaden van biologisch katoen niet genetisch gemanipuleerd zijn.

De voordelen van biologisch katoen

Het feit dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt worden heeft vele positieve gevolgen. Maar er zijn meer grote voordelen aan biologisch katoen. Dit zijn ze op een rijtje:
  • Het is beter voor de landbouwgrond. In tegenstelling tot normale katoenproductie, maakt biologische katoen geen gebruik van pesticiden en hierdoor wordt de bodem minder uitgeput. Op lange termijn zorgt dit ervoor dat boeren hun gewassen beter kunnen blijven verbouwen.
  • Het is beter voor het drinkwater rondom de landbouwgrond. Met de productie van biologisch katoen zijn er geen pesticiden die voor giftige stoffen in drinkwater kunnen belanden. Hierdoor blijft het drinkwater van boeren en hun families veilig.
  • Een hogere biodiversiteit. Door de pesticiden worden niet alleen de schadelijke beesten gedood, maar worden ook veel onschadelijke insecten doodgemaakt. De biodiversiteit van biologische landbouwgrond is daardoor veel hoger.
  • Daarnaast is er minder CO₂-uitstoot. Bij het verbouwen van biologisch katoen komt gemiddeld 42% minder CO₂ vrij dan bij de productie van regulier katoen. Bijna de helft van de uitstoot van katoenproductie vindt plaats op het land.

De nadelen van biologisch katoen

Ook al is biologisch katoen wat betreft chemicaliën een grote stap in de juiste richting, toch zijn er ook nadelen aan de productie van biologisch katoen.
  • Er is meer landbouwgrond nodig. Gemiddeld is de opbrengst per vierkante meter lager bij biologisch katoen, doordat er geen bestrijdingsmiddelen gebruikt mogen worden. Hierdoor is er meer ruimte nodig om dezelfde opbrengst te behalen.
  • Een ander groot nadeel is het waterverbruik, maar dit geldt voor zowel normaal katoen als biologisch katoen. Vooral in landen waar de regenval beperkt is kan dit nadelige effecten voor de bodem hebben. Deze nadelige effecten zijn er echter alleen als er ook actief van irrigatie gebruikt wordt. Voor biologisch katoen wordt overigens minder water verbruikt in het productieproces, doordat er geen bestrijdingsmiddelen uit het katoen gewassen hoeven te worden. Hier staat echter tegenover dat er meer landbouwgrond nodig is om dezelfde hoeveelheid katoen te produceren. Hierdoor wordt op het land weer meer water verbruikt.

Een bewuste keuze maken voor biologische katoen

Hoe maak je als consument een keuze voor biologisch katoen? Aan het eindproduct kan jij namelijk niet afzien of er biologisch katoen of normaal katoen gebruikt is. Om hier onderscheid in te maken is certificering nodig. Externe certificeringsorganisaties verifiëren dat biologische producenten alleen methoden en materialen gebruiken die bij biologische productie zijn toegestaan.

GOTS-certificering

Het GOTS-certificaat is zon keurmerk en verreweg de grootste voor het controleren van biologische teelt. Het GOTS-label is in 2002 opgezet met als doel om een bepaalde standaard te ontwikkelen voor biologisch katoen. Met meer dan drie miljoen werknemers die onder de certificering vallen in januari 2020, is het uitgegroeid tot het grootste biologische keurmerk voor textiel. Naast katoen is het keurmerk ook te vinden op stoffen van biologisch linnen en wol.

Hoge eisen aan de productie van katoen

Bij GOTS-gecertificeerde kleding weet je zeker dat het hele productieproces echt duurzaam is. GOTS stelt namelijk hogere eisen aan de productie van katoen dan alleen het feit dat er geen bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn. Zo mogen bij het kleuren, drukken en verpakken geen schadelijke chemicaliën gebruikt worden en moeten boeren zich inspannen om hun watergebruik te verminderen. Ook worden er eisen gesteld aan de arbeidsomstandigheden. Bij een GOTS-gecertificeerd bedrijf mogen geen buitensporige werktijden zijn, moet de omgeving veilig en hygiënisch zijn en mag er geen gedwongen (kinder)arbeid zijn. Er zijn veel andere keurmerken op het gebied van kleding, maar GOTS is het enige keurmerk die focust op de duurzaamheid van het hele productieproces. Daarnaast is het verreweg het grootste betrouwbare keurmerk. Mocht jij dus echt bewuster jouw kleding uit willen kiezen, kies dan voor kleding met GOTS-certificering. Hiermee heeft een bewuste kledingkeuze sowieso zin.
© 2020 Nightliner, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Katoen van kwaliteit: pima katoenKatoen van kwaliteit: pima katoenZoals er van andere stoffen veel variaties zijn, zijn er ook veel variaties van katoen. Pima katoen is zon variatie. Pi…
Biologische kledingBiologische kleding wordt steeds populairder en dit is niet zonder reden. Er wordt gemiddeld 42 liter water verbruikt om…
Afwassen zonder afwasmachine, in teil, goed voor milieu!Afwassen zonder afwasmachine, in teil, goed voor milieu!Milieuvriendelijk afwassen in plaats van het gebruiken van een afwasmachine, als deel van milieuvriendelijk je huishoude…
Kleding gemaakt van hennepKleding gemaakt van hennepHennep werd al duizenden jaren gebruikt en ook de afgelopen eeuwen was het belang van dit gewas enorm voor de textielind…

Donatella Versace: gezicht achter het Italiaanse modemerkDonatella Versace: gezicht achter het Italiaanse modemerkDonatella Versace komt in 1955 ter wereld in Italië. Van jongs af aan heeft zij al een hechte band met haar broer Gianni…
Leer van paddenstoelen: milieu- en diervriendelijkLeer van paddenstoelen: milieu- en diervriendelijkEr bestaan diverse alternatieve leersoorten zoals: kunstleer, leer van kurk of leer van verschillende fruitsoorten ter v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Engin Akyurt, Pixabay
  • https://www.stricters.com/gots-certificering
  • https://www.global-standard.org/the-standard/general-description.html
  • https://www.organic-center.org/organic-cotton-it%E2%80%99s-better-environment-and-here%E2%80%99s-why
  • https://www.waterfootprint.org/media/downloads/Report18.pdf

Reageer op het artikel "Maakt biologisch katoen een verschil? Voor- en nadelen"

Infoteur: Nightliner
Gepubliceerd: 23-09-2020
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!