InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Het succes van Birkenstocks

Het succes van Birkenstocks

Birkenstock sandalen en teenslippers, nu helemaal hot onder het jonge publiek! Momenteel in de winkels niet aan te slepen.

Birkenstock

De Birkenstock sandaal is een gezondheidssandaal, die voorheen werd gedragen voor gezonde voeten. Tien jaar geleden wilde bijna niemand gezien worden met deze sandalen. Momenteel is er echter een hype ontstaan onder de jongeren, Birkenstock is helemaal hot!

De Birkenstock sandalen worden al sinds 1774 gemaakt. De basis van de schoen is een flexibel voetbed van kurk, dat gemaakt is in de vorm van een voetafdruk in het zand. Hierdoor lijkt het net alsof je op blote voeten loopt. De Birkenstocks worden gemaakt in twee wijdten, voor de smallere of bredere voet. De bovenkant van de schoen is gemaakt van rundleer.

Modellen

Er is inmiddels een zeer uitgebreid assortiment aan modellen verkrijgbaar. Vroeger werden de Birkenstocks als saai bestempeld, maar tegenwoordig is er voor ieders smaak een keus. Vooral sinds Birkenstock een lijn heeft gemaakt met Heidi Klum is er een run ontstaan op deze modellen. De teenslipper van Birkenstock is helemaal in op dit moment. Daarnaast is er het gewone sandaalmodel, en een klompmodel. Ook zijn er modellen in de vorm van een echte schoen. Ook de kinderen worden niet vergeten, voor hen zijn er leuke sandaal- en klompmodelletjes. Birkenstock heeft verschillende kleuren en stijlen, waardoor er een ruime keus is ontstaan. Op de website van Birkenstock kun je alle modellen bekijken.

Waarom ineens hot?

De belangrijkste reden dat de Birkenstock sandaal ineens helemaal in is, is het feit dat ze gedragen worden door dames zoals Heidi Klum, Sarah Jessica Parker en Kate Moss. Net zoals het met de Uggs gebeurde. Birkenstock lift mooi mee met het kopieergedrag van de jongeren in de maatschappij. Met name bepaalde modellen slippers zijn momenteel helemaal in onder jonge meiden.

Positief

Wat het positieve is aan de Birkenstock schoen is dat het een gezondheidsschoen is. De jonge meiden gooien hun hoge pumps in de kast en verruilen deze voor de comfortabele sandaal of teenslipper. Een dergelijk schoeisel is beter voor de voet dan een pump. We zagen de vorige twee jaar al de positieve trend om Crocs te dragen, veel mensen vonden ze foeilelijk, maar gezonder voor de voet zijn ze wel. Ook nu de Birkenstocks een hype zijn zie je dat er liefhebbers en haters zijn.

Hype of blijvertje?

Grote vraag is nu of hier sprake is van een hype of van een blijvertje. De Birkenstocks worden door veel mensen gewaardeerd om hun comfort. De meeste mensen die overgaan tot aanschaf van een paar Birkenstocks zijn tevreden over de pasvorm en het draagcomfort. Het zou dus kunnen dat de mensen de ze nu kopen ze zo comfortabel vinden dat ze ze blijven kopen. Echter zoals we hebben gezien bij vorige schoenenhypes zoals bij de Uggs en de Crocs, zal de hype waarschijnlijk voorbij gaan. Op dit moment echter zijn de Birkenstocks niet aan te slepen. Winkels maken overuren, en bestellen honderden paren tegelijk bij de leverancier. Soms zelfs is er sprake van rijen mensen voor de winkeldeur die komen om een paar Birkenstocks.
Gerelateerde artikelen
Plakkies, de trendy en duurzame teenslippersPlakkies zijn de nieuwe trend in teenslippers. De teenslippers zijn trendy en extra bijzonder doordat ze van autobanden…
Havaianas slippers, wat zijn dat voor flip flops?Havaianas slippers, wat zijn dat voor flip flops?Havaianas teenslippers zijn hippe flip flops slippers of sandalen, die in de zomer van 2010 zelfs hipper zijn dan de pop…
Teva sandalen en schoenen: voor alle wandelaarsTeva sandalen en schoenen: voor alle wandelaarsEen beetje backpacker verlaat zijn land niet zonder een Lonely Planet en een paar Teva's. Het merk is vooral bekend van…
Teenslippers en flipflops, populair maar ongezond!Teenslippers en flipflops, populair maar ongezond!In Nederland zijn we gewend om schoeisel aan onze voeten te hebben. Afhankelijk van de weersomstandigheden wordt er voor…
Birkenstock slippers online kopen Waar moet je opletten?Birkenstock slippers en schoenen geven veel steun aan je voeten door hun speciale voetenbed. Deze slippers zijn dus goed…

Reageer op het artikel "Het succes van Birkenstocks"

Reactie

Tamarah, 05-11-2009 09:26 #1
De hele zomer heb ik op Bickerstocks gelopen. Ik werk in de horeca, en dus veel lopen! Ik dacht, als die Birckenstock echt zo goed voor je voeten zijn, waarom niet? Dus ik, naar de winkel… en een paar Birckenstocks gekocht. In het begin vond ik ze echt kut lopen, maar iedereen zei dat je er even in moest lopen en dat ze dan heerlijk zouden lopen. Dit was ook zo. De hele zomer heb ik op die dingen gelopen en ze liepen heerlijk! Had zelfs minder last van mijn rug!

Tot nu toe dan… Vanmorgen naar de dokter gegaan omdat ik nu een paar maandan heel erg last van me voeten heb. Vooral het middenste gedeelte van mijn voet doet zeer. Niet alleen als ik loop, maar ook als ik net mijn bed uit kom, of als ik net gezeten heb en ik wil gaan lopen. Ik ga zowat door de grond van de pijn!

Wat blijkt: Birckenstock is NIET GOED voor je voet! Je voet word gedwongen in dezelfde houding te blijven zitten. Door deze houding gebruik je heel veel spieren in je voet niet meer, waardoor je spieren dus helemaal niet meer werken als je op andere schoenen loopt. Dat heb ik nu dus ook. Het enige dat helpt, is dat ik de komende paar weken op schoenen ga lopen met een kleine hak, zodat mijn spieren in mijn voet weer getraind worden en weer weten waarvoor ze eigenlijk zijn!

Dus… bij deze: Bedankt Birckenstock!

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 28-06-2008
Subrubriek: Mode
Reacties: 1
Schrijf mee!