InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Kleding: het merk Chanel

Kleding: het merk Chanel

Kleding: het merk Chanel Chanel is een Frans modehuis. Zij houdt zich vooral bezig met haute couture. Het is één van de meest exclusieve en daarom ook gewilde kledingmerken. Ze verkopen daarnaast ook veel accesoires, zoals parfum. Het bekendste merk is de zogeheten Chanel No. 5. Het modehuis is opgericht en vernoemd naar de ontwerpster Coco Chanel. Deze begon er in 1909 mee. Ook is er veel nepkleding van Chanel. Lees er alles over in dit artikel Chanel is een Frans modehuis dat zich vooral bezig houdt met haute couture. Dit is meest exclusieve tak van de mode. In de meeste gevallen wordt er van de kleding maar één of een paar exemplaren gemaakt. Vaak is de kleding ook extravagant. Het hoofdkwartier is gevestigd in de Franse hoofdstad Parijs. Het modehuis bestaat sinds 1909 en werd opgericht door de ontwerpster Coco Chanel. Zij begon een klein winkeltje voor dameshoeden en accessoires.

Chanel parfum

Chanel werd echter vooral beroemd door de comfortabele mantelpakjes die ze maakte. Deze waren vaak erg luxueus. Coco Chanel had uitgesproken ideeën over de mode. Zij paste zich niet aan het beeld van de mode in haar tijd. Zo weigerde zij gebruik te maken van korsetten, omdat dit ongemakkelijk was en leidde tot niet-realistische silhouetten. Ze maakte veel gebruik van de kleuren grijs, wit, geel en roze en stond erom bekend altijd parelkettingen te dragen. Daarbij wist ze te shockeren door echte parels te combineren met nepparels. Dit was niet gebruikelijk in die tijd. Ook viel ze op doordat Chanel als eerste modehuis een eigen parfum lanceerde, de beroemde Chanel No. 5. Daarmee werd het modehuis beroemd.

Kleding van Chanel

Na de lancering van de parfum in 1921 werd Chanel wereldwijd beroemd. Het merk werd gedragen in alle wereldsteden die bekend staan om hun mode-industrie, zoals Londen, New York en Rome. Zelf woonde Coco Chanel het grootste deel van haar leven in Hotel Ritz. Ze had daar een eigen suite. Deze is tot op de dag van vandaag te bezichtigen. Na de dood van Coco Chanel ging het een tijd lang slechter met het gelijknamige modehuis, maar de Duitse ontwerper Karl Lagerfield wist in 1983 het merk een tweede leven te geven. Sindsdien behoren de kleding en tassen van Chanel weer tot één van de meest gewilde modemerken.

Tassen Chanel

Het merk Chanel is nog altijd onafhankelijk. Daarmee is zij een uitzondering ten opzichte van veel andere gerenommeerde kledingmerken. Het logo van Chanel bestaat uit een C, met een omgekeerde C daarin. De kleding van Chanel wordt veel nagemaakt. Met name de handtassen zijn erg gewild en de waarde daarvan kan oplopen tot duizend euro per tas. De nepkleding is afkomstig uit landen als China, Thailand en Vietnam. De laatste jaren heeft Chanel fors ingezet op de bestrijding van deze nepkleding- en accessoires. Zo is zij met een voorstel gekomen om het tweedehands aanbieden van hun merkproducten op sites als Ebay en Marktplaats verboden zou moeten worden. Dit heeft begrijpelijk tot veel protest geleid. De Europese Commissie moet nog oordelen over de voorstellen van Chanel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kleding: het merk Chanel"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 07-10-2015
Subrubriek: Mode
Special: Modehuizen
Schrijf mee!