InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Vintage kleding: de hipste adresjes voor vintagekleding

Vintage kleding: de hipste adresjes voor vintagekleding

In dit 2e deel over vintage kleding vind je een beknopt overzicht waar je vintage kleding kunt kopen. Adressen van zowel vintage boetieks in Nederland als goede tweede hands markten. En natuurlijk ook een paar adressen van websites waar ze goede én betaalbare vintage kleding verkopen. De beste hotspots op een rij!

Vintage boetieks in Amsterdam.

Amsterdam is als vanouds het walhalla van hippe, 2e handse kleding. Sommige vintage boetieks zoals Laura Dolls bestaan al meer dan 25 jaar.

Laura Dols, Wolvenstraat 6 & 7
Schitterende tweede hands kleding boetiek , met recht dé vintagezaak van Amsterdam. Hier kun je helemaal wegdromen in wolken tule, zoveel sprookjesachtige jurken hangen hier. Laura Dols heeft echte vintage stukken vanaf de jaren 40 tot en met de jaren 80. Modebladen als Viva, de Elle maken regelmatig gebruik van kleding uit Laura Dols voor hun modespecials. Ook ruime keus in accessoires, zoals een grote collectie avondtasjes in alle kleuren en maten.

Zipper, Huidenstraat 7 & Nieuwe Hoogstraat 8
Een vrij grote winkel vol hippe, trendy vintage kleding. Ook veel accessoires zoals gekke hoedjes en zonnebrillen.

Lady Day, Hartenstraat 9
Mooie, tweede hands kwaliteits kleding vanaf de jaren 50.

Episode, Berenstraat 1, Waterlooplein
Een tweedehands kleding winkel op het Waterlooplein. Ook uit deze boetiek wordt veel kleding gebruikt voor modespecials in de modebladen. Veel kleding, maar ook vintage pumps en laarzen vanaf de jaren 60.

Ree-member, Reestraat 26
Een tweedehands winkel in de negen straatjes. Prijzen zijn net als bij de andere vintage boetieks niet echt goedkoop, maar wel veel leuke vintage kleding.

Vintage boetieks in Noord-Brabant

Second Floor, Hoogstraat 36 Eindhoven
Second Floor bestaat al meer dan 20 jaar en is een leuk klein boetiekje met zowel trendy nieuwe kleding als vintage kleding voor mannen en vrouwen. Ook veel hebbedingetjes uit Mexico, zoals fleurige plastic tassen en mooie sieraden.

Hilliebel, Hoogstraat 65, Eindhoven
Hilliebel is een ontzettend leuk vintage kleding winkeltje, waar je ook erg mooie brocante uit onder andere Frankrijk en België kunt vinden. Als je binnenkomt, waan je in een soort schatkamer, dat helemaal vol staat met spulletjes en meubels uit grootmoederstijd en rekken vol vintage kleding vanaf de jaren 60 tot nu. Ook veel accessoires zoals riemen, tasjes, sjaaltjes en ook hippe vintage schoenen.
Hilliebel is open van: ma 13.00-18.00, di-do 11.00 - 18.00, vr 11.00 - 19.00, zat 11.00 - 17.00

Doortje Originals, Smalle Haven 2/14, Eindhoven
Doortje Originals is een initiatief van drie zusjes, dat ontsproten is uit een uit de hand gelopen hobbie voor tweedehands kleding waarvoor ze wekelijks alle rommelmarkten afliepen. Doortje Originals bestond eerst alleen uit een vintage webshop, dat je nog steeds kunt vinden op doortje-originals.nl, maar wegens het grote succes is het uitgebreid met een winkel in het centrum van Eindhoven. Doortje heeft een zeer groot aanbod vintage kleding, accesoires, schoenen voor zowel mannen als vrouwen. Keus genoeg dus en je kunt er dus heerlijk lang snuffelen. Het leuke van deze winkel is dat de presentatie én de collectie zich richt op een combinatie van verschillende stijlen: van de jaren 50 tot de jaren 80. Doortje Originals is gelegen aan de Smalle Haven, waar restaurant en expositieruimte onder één dak zitten.
Doortje is open van: di 12.00-18.00, wo-do 12.00-19.00, vrij 12-21.00, zat 12.00-19.00. Zondag en maandag gesloten.

Sam Sam, Noordstraat 82, Tilburg
Rekken vol met alle mogelijke soorten vintage kleding zoals baljurken, jeans en laarzen.

Bont & Blauw, Tuinstraat 84, Tilburg
Veel hippe, tweedehands kleding voor lage prijzen. Nieuwe kleding, cadeau-artikelen en sieraden vullen het assortiment aan.

Tweedehands markten Amsterdam:

In Amsterdam vind je de beste markten voor vintage kleding. Natuurlijk kun je ook naar de tweede hands markten in je eigen stad of dorp gaan, maar met name het Waterlooplein en de Noordermarkt zijn echt gespecialiseerd in hippe tweedehands kleding vanaf de jaren 50 tot en met de jaren 80.

Waterlooplein markt

Te bereiken met de metro, tram 9 en 14. Voor diegenen die met de auto komen, er is betaald parkeren, maar de plaatsen zijn schaars, er is wel een parkeergarage onder het stadhuis. Vanuit het centrum (De Dam) is het 10 minuten lopen. Het Waterlooplein is met de auto het makkelijkst te bereiken via de IJtunnel of de Wibautstraat. Grote tweedehands markt vol kramen met vintage kleding, ook nieuwe kleding en curiosa.

De Noordermarkt (Jordaan)

Ligt aan de voet van de Noorderkerk in de Jordaan. Dit is een tweedehands markt waar je allerlei kleren heel goedkoop kan kopen (geweldige vintage jurkjes voor 5 euro, mooie leren laarzen voor 15 euro enzo).
Maar wees er vroeg bij want de Noordermarkt is alleen op maandagochtend, van 8.00 tot 13.00 uur. Het beste kan je natuurlijk heel vroeg gaan want dan is alles er nog, en later op de ochtend is het heel druk.
Te bereiken met tram 3 en uitstappen op de halte Nieuwe Willemsstraat.

Vlooienmarkten in de IJ-Hallen, voormalig N.D.S.M werf, Amsterdam Noord

In principe elk eerste weekend van de maand. Van 9.00 tot 16.30
Route: Afslag S 118 en S 116 volg Noord 1
Vanaf C.S. bus 35 en 94
adres: T.T. Neveritaweg 15, 1033 WB Amsterdam
Hier kun je veel vintage kleding inslaan voor weinig geld.

Vintage kleding websites

Behalve de vintage websites die hier genoemd worden, wordt er natuurlijk ook volop vintage kleding geboden op marktplaats.nl en E-bay. Zoek gewoon op ´vintage´en je zult plenty kleding vinden.

I Love Vintage.nl

Mooie verzorgde website met hippe vintage kleding in zeer goede staat. Vrijwel alle kleding wordt door modellen geshowd. Naast kleding ook ruime keus in vintage schoenen en accessoires, wordt er ook nieuwe retro kleding en accessoires verkocht. Prijzen zijn redelijk: een vintage riem vanaf 7,90 euro, een vintage jurk vanaf 24,90 euro. Leuk is dat ze ook een ‘’sale’’ rubriek hebben. Alle artikelen op de website kun je via een winkelwagenlogo bestellen.
I love vintage.nl

Vintage Forever

Leuke, trendy website met vintage kleding vanaf de jaren 50 tot en met de jaren 80 in goede staat. Kleding wordt door modellen geshowd. Alle artikelen op de website kun je via e-mail bestellen. Leuke prijzen: bijv. voor een polkadot rokje betaal je 12,49 en een nieuw sixties topje voor 7,50 euro.
Ze zijn net begonnen, maar hou het in de gaten.
Vintage forever.nl

Into Vintage

Stijlvol vormgegeven website met niet alleen vintage kleding, maar ook schoenen, accessoires zoals riemen, shawls en prachtige vintage muebels in zeer goede staat. Er is ook een ''sale''rubriek. Redelijke prijzen: vanaf 19,95 voor een paar vintage schoenen en vanaf 24,95 voor een jurk.
Into Vintage

Lees verder

© 2007 - 2017 Miki, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Er goedkoop mooi uitzien met vintage kledingEr goedkoop mooi uitzien met vintage kledingNiet veel geld te besteden, maar er toch graag goed gekleed uit willen zien? Dat kan met tweedehandswinkels ook wel met…
Vintage laarzen en kleding: waar moet je zijn?Vintage. De kleding en het schoeisel van toen is weer helemaal van nu! Lees hier wat vintage is, en vooral waar je moet…
Vintage Amsterdam: de beste vintage winkels in AmsterdamEen lijst van de beste vintage winkels in Amsterdam is een must have voor de liefhebber van vintage kleding en accessoir…
De hipste adressen van vintage kleding in het buitenlandDe hipste adressen van vintage kleding in het buitenlandIn dit derde deel over vintage kleding vind je een lijst van adressen van hippe tweedehands kleding winkels en of tweede…
Tweedehands kleding, waarom niet?Tweedehands kleding, waarom niet?In deze tijd moeten steeds meer mensen gaan bezuinigen. Steeds meer mensen hebben minder geld om aan leuke dingen te bes…

Reageer op het artikel "Vintage kleding: de hipste adresjes voor vintagekleding"

Reacties

Sanne, 06-06-2013 10:32 #17
Oei, nonna rosa in Rosmalen (NB) staat er nog niet bij en dat is een hele goeie tweede hands kledingwinkel!.

Tom, 08-08-2012 22:01 #16
Iemand een tip voor het vinden van vintage kleding voor lange/grote mannen? XXXL spul zeg maar. Deze lange/brede man kan geen merken vinden die verder gaan dan XXL

Affandi, 02-09-2009 03:58 #15
Weet iemand waar je zoot suit kan kopen?
ik kan het echt nergens vinden

Charlene, 31-03-2009 09:08 #14
Ik heb pas een erg mooie galajurk gekocht bij Mad Mix in Amsterdam Frans Halsstraat 35 ze hebben nieuwe en
erg mooie vintage jurken wel maar 4 middagen geopend van woensdag middag tot en met zaterdagmiddag

Bibi, 13-12-2008 10:52 #13
De Wereld van Felicia is inderdaad een hele mooie winkel. Ze hebben er veel mooie jurken. Ik kom feesten tekort om alles te kunnen dragen, hahaha. De prijzen lopen uitéén en zijn echt niet gek voor de kwaliteit die je ervoor krijgt. Het zijn allemaal uniek stukken van goede modemerken. In die winkels betaal je er een fortuin voor en hier kun je ze voor een paar tientjes van jou maken. Echt gaaf! De place to be voor studenten e.d. die iets moois en bijzonders zoeken voor het kerstgala!

Bianca, 12-08-2008 17:34 #12
De wereld van Felicia is leuk, maar niet goedkoop ;)

Rosa, 25-07-2008 10:54 #11
In Arnhem en Zwolle zit ook een geweldige vintagewinkel, de Superduper. Met mooie laarzen, jurken, leggings, zonnebrillen, enz. In Zwolle Luttekestraat 52 en in Arnhem Kortestraat 28. Echt de moeite waard! :-)

Ivon van Velse, 29-06-2008 22:50 #10
Er is een prachtige nieuwe winkel bijgekomen in hartje Amsterdam, met vintage jurken, romantische Sissie jurken en ander moois: De Wereld van Felicia, Dirk van Hasseltssteeg 4 (halverwege de Nieuwendijk) Zie ook www.dewereldvanfelicia.nl

Kimby Vrees, 10-03-2008 17:11 #9
Zo hier was ik naar opzoek hoor! Open over een paar weken mijn eigen vintage winkel en wilde echt wat meer info hierover en nu is dat gelukt! Reactie infoteur, 11-03-2008
Ha Kimby, dank je wel voor je fijne reactie en veel succes met je winkel! Laat je nog even weten waar je je winkel opent?

Saskia, 12-02-2008 23:28 #8
Net gevonden starter maar leuke dingen http://vintageandmore.onetoshop.nl leuk in het lijstje

Sticks (infoteur), 10-02-2008 20:56 #7
Hier hebben we nog eens iets aan voor in de toekomst :-) Reactie infoteur, 11-03-2008
Hey Dank je wel Sticks, voor de leuke reactie!

Bianca, 04-02-2008 22:19 #6
Nog een vintage webwinkel: www.tropicini.nl
Heeft ook wel gewone kleding.

Sam, 13-11-2007 19:06 #5
Ook ik heb nog een vintage webwinkel toe te voegen aan jullie lijstje. Het gaat om www.SugarSugar.nl.
Velen kennen de naam waarschijnlijk al van Marktplaats, waar ze al jaren vintage en retro verkoopt. Sinds een paar weken is de webwinkel online. Behalve vintage kleding, schoenen en accessoires worden er woningaccessoires uit de jaren 50 t/m 80 aangeboden.

Sandra, 19-10-2007 17:15 #4
Leuke tip:
www.atomicaffair.com gaat ermee ophouden. Ze houden laatste magazijnuitverkoop (tot 50%) op 2 en 3 november in Utrecht: werfkelder Oudegracht 10.

Nellie, 16-10-2007 21:51 #3
Hoi!

Ik heb ook nog een tip voor een vintage webwinkel: www.nelliedepellie.nl
Je kunt daar vintage kleding, schoenen en laarzen, tassen, accessoires en interieurproducten krijgen. Ze hebben ook spulletjes zelf ontworpen. Erg leuk! Reactie infoteur, 23-10-2007
Hoi Nelliedepellie, erg leuke en originele website. Prachtig vormgegeven ook. Bedankt voor de tip!

Miki (infoteur), 06-10-2007 23:28 #2
Dank je voor de tip! Heb ze door elkaar gehaald. Ik heb het gelijk veranderd.

Molier, 05-10-2007 21:29 #1
Bont en blauw zit in Den Bosch maar in Tilburg. In Den Bosch zit wel Blue aan de Postelstraat 14

Infoteur: Miki
Laatste update: 10-01-2010
Subrubriek: Mode
Special: Vintage kleding
Reacties: 17
Schrijf mee!