InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Desigual Nederland: originele en moderne patchwork kleding

Desigual Nederland: originele en moderne patchwork kleding

Desigual Nederland: originele en moderne patchwork kleding Het Spaanse modemerk Desigual is een van de meest herkenbare kledingmerken. Ze stralen optimisme uit en dat komt tot uiting in kleurrijke designs en weelderig patchwork. Desigual is in 1984 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot een niet meer weg te denken kledingmerk. Ook in Nederland veranderen ze het straatbeeld. In 2009 hadden ze hier te lande drie winkels, terwijl in 120 andere winkels een deel van hun collectie aan de kledingrekken hangt. Maar sinds 2009 is Desigual niet stil blijven staan. Desigual verovert langzaamaan Nederland en geeft kleur.

Desigual Nederland

De geschiedenis van Desigual in vogelvlucht

In het jaar 1984 trad Michael Jackson op in een commercial voor Pepsi-Cola, waarbij zijn haar vlam vatte tijdens de opnamen. 1984 is tevens het jaar van George Orwell's klassieker´Nineteen Eighty-Four´. Het was ook het jaar dat de Amerikaanse soulzanger Marvin Gaye op de dag vóór zijn verjaardag werd doodgeschoten door zijn eigen vader...

Lancering van Desigual

En het was het jaar dat de twintiger Thomas Meyer - die zich een toekomst voorstelde waarin aparte en bijzondere kleding betaalbaar zou zijn - het kledingmerk Desigual lanceerde. De Zwitser Thomas Meyer kwam een paar jaren daarvoor op het idee z´n eigen T-shirts te ontwerpen vanuit zijn tweedehands kledingwinkeltje op het Spaanse eiland Ibiza. Geleidelijk ontwikkelde hij een eigen stijl waar hij tot op de dag van vandaag succes mee heeft.

Kleding voor mannen, vrouwen en kinderen

Desigual creëert en distribueert kleurrijke, originele en creatieve kledingstukken voor mannen, vrouwen en kinderen. Het merk wordt verkocht in 4000 multibrand winkels en op 250 verkooplocaties in de grote warenhuizen wereldwijd, zoals Macy’s. Verder heeft Desigual meer dan 100 exclusive stores. Ook in Nederland rukt het kledingmerk op en zijn er steeds meer verkooppunten die de kleurrijke ontwerpen van Desigual aan de man en vrouw brengen.

Expansiedrift

Meyer staat anno 2009 aan het hoofd van het ontwerpteam, dat uit drie mensen. De algemeen directeur van Desigual is Manel Adell. Het hoofdkantoor bevindt zich in Barcelona, de stad van de onsterfelijke kunstenaar Antoni Gaudí. Het bedrijf heeft de omzet sinds 2003 vertienvoudigd en het verwacht in 2009 een groei van 50%, ondanks het slechte economische tij. Het kledingmerk zal de komende jaren fors blijven investeren in groei. Van alle bedrijven in de modesector heeft Desigual de afgelopen jaren de snelste groei doorgemaakt. Op het hoofdkantoor werken om en nabij tweehonderd mensen. In totaal zijn er ruim1700 in dienst bij de modegigant. De collecties van het Spaanse kledingmerk worden verkocht in vijftig landen.

Bedrijfsfilosofie

Desigual is gegroeid, maar ze zijn niet oud geworden. Het is een relatief klein bedrijf met grote ideeën. Ze blijven trouw aan hun oorspronkelijke filosofie die weerspiegeld wordt in hun allereerste slogan: "desigual is niet hetzelfde" - "Desigual is not the same". Desigual betekent 'a-typisch'. Het kledingmerk is eigenwijs en eigenzinnig, kleurrijk en origineel - ze maken kleding die in alle opzichten afwijkt van de rest, met flamboyante en opmerkelijke prints, cuts en patchwork. Desigual durft tegen de stroom in te zwemmen en dat is hun kracht.

Wat maakt Desigual succesvol?

Manell Adell vertelde aan het magazine FashionUnited dat er meerdere redenen zijn van hun succes:
  • ze onderscheiden zich van andere kledingmerken door een totaal ander product op de markt te brengen voor een toegankelijke prijs.
  • ze hebben niet alleen een goede prijs-kwaliteitverhouding, maar hun kracht ligt ook in wat ze vertegenwoordigen, een kleurrijke wereld met origineel patchwork en design.
  • verder rekruteren ze talent, het team is jong en internationaal en de mensen die ze in dienst hebben zijn in staat zich aan te passen aan veranderingen.

Vestigingen en winkels van Desigual in Nederland

Het merk wordt in Nederland anno 2009 bij ongeveer 120 winkels verkocht, waaronder warenhuis Vroom & Dreesman (V&D). De eerste Desigual winkel in Nederland was de vestiging in Amsterdam. Een bijzondere gebeurtenis, want dit Spaanse modemerk had destijds buiten Spanje maar vijf winkels op de hele wereld. De winkel in de residentiestad opende haar deuren in juni 2009. In oktober 2010 ging de winkel in Almere open.

Desigual Amsterdam
Kalverstraat 8,
1012 PC Amsterdam
Desigual Maastricht
Markt 56,
6211 CL Maastricht
Desigual Den Haag
Passage 54,
2511 AE Den Haag
Desigual Almere
De Diagonaal 12,
1315 XD Almere
Desigual Rotterdam
Stationsplein 6-B
3013 AJ Rotterdam

Desigual vestigingen

Legenda
A. Amsterdam
B. Maastricht
C. Den Haag
D. Almere
E. Rotterdam
Gerelateerde artikelen
Het nieuwe station Rotterdam Centraal aan het KruispleinHet nieuwe station Rotterdam Centraal aan het KruispleinIn het centrum van Rotterdam is vele jaren gebouwd aan het nieuwe centrale station: Rotterdam Centraal. Het nieuwe stati…
Quilten, een introductieDe vroegere Amish deden het al (en doen het nog steeds). En quilten wordt steeds weer populairder. Naast alle traditione…
Goedkope kledingwinkels voor betaalbare modeGoedkope kledingwinkels voor betaalbare modeMerkkleding is erg duur en aangezien niet iedereen een goed gevulde portemonnee heeft volgen hier enkele bekende winkelk…
Zelf patchwork makenZelf patchwork makenWil je weten wat je met patchwork kunt doen, dan moet je weten wat patchwork is. Patchwork, wat eigenlijk een handwerkte…
Sale bij Sting: datum begin uitverkoopSale bij Sting: datum begin uitverkoopEen zeer populaire winkelketen in Nederland is The Sting. Deze van origine Nederlandse winkelketen richt zich afzonderli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maveric2003, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://www.fashionunited.nl/nieuws/Leads/Desigual:_het_nieuwe_fenomeen_uit_Spanje_2009093026149/
  • http://www.drapersonline.com/news/young-fashion/brandwatch/desigual/5007406.article
  • Web: http://www.desigual.com
  • www.crooijmans-mannenmode.nl
  • www.strijbos-herenmode.nl

Reageer op het artikel "Desigual Nederland: originele en moderne patchwork kleding"

Reacties

Marcella, 24-11-2015 17:00 #2
Hallo ik mail u om een klacht afgehandeld te krijgen Ik heb in Lorett da mar een jas gekocht in september.
Tot mijn verbazing zag ik dat de jas op de naad helemaal afgescheurd was vervolgens ben ik naar den haag gegaan en heb de klacht daar voorgelegd.
Tot nu geen enkele reactie gekregen wat niet echt klantvriendelijk is zoals jullie omschrijven.
Graag zou ik z.s.m.een reactie van jullie kant willen tegemoet zien.

Gr Marcella Frijters van den Hout Reactie infoteur, 25-11-2015
Ik heb een artikel geschreven over Desigual, maar ik ben niet van Desigual.

Francy, 08-03-2010 18:59 #1
Goedenavond!
Sinds bijna 7 jaar woon ik in Italie waar ik nu graag een winkel zou beginnen en Desigual is dé stijl die me werkelijk aanspreekt met daarbij het gegeven dat mooie mode de italianen niet geheel onverschillig laat. Kunt u mij wat meer info geven omtrent het opstarten van een Desigual boutique? Ik dank u bij voorbaat heel hartelijk!
Vriendelijke groet,
Francy Hermans Reactie infoteur, 15-03-2010
Hallo Francy,

U kunt deze vraag het beste stellen aan Desigual te Barcelona.

http://www.desigual.com

Succes ermee!

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-03-2018
Subrubriek: Mode
Reacties: 2
Schrijf mee!