InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Er goedkoop mooi uitzien met vintage kleding

Er goedkoop mooi uitzien met vintage kleding

Er goedkoop mooi uitzien met vintage kleding Niet veel geld te besteden, maar er toch graag goed gekleed uit willen zien? Dat kan met tweedehandswinkels ook wel met vintage aangeduid. Vintage staat eigenlijk voor een eigen stijl. Maar tegenwoordig is alles wat tweedehands kleding is ook vintage.

Geld verdienen met tweedehands kleding

Bovendien is er ook nog geld te verdienen met de vintage handel. Mooie kledingstukken die er nog goed uitzien, kunnen namelijk worden ingebracht en een deel van de opbrengst is dan weer voor de persoon die ze uit de eigen kledingkast heeft gehaald.

Vintageshoppen - een absolute trend

Vintageshoppen is tegenwoordig echt een trend. Het aantal winkels in tweedehandskleren groeit enorme snel en dat maakt ook dat de keuze erg groot is. Veel vintagewinkels hebben een strikt beleid. Ze willen vaak alleen merkkleding of bijzondere kledingstukken. Een rondje vintage winkelen, levert dan ook vaak aparte en bijzondere mode op, waar anderen vaak niet in lopen. Ook kunnen mensen daardoor soms couture kopen, want ook dat wordt wel ingebracht.

Geen rotzooi in vintagewinkels

Mensen zijn vaak bang dat in tweedehands kledingzaken rotzooi hangt. Maar dat is vaak helemaal niet het geval. Vooral vrouwen doen regelmatig een miskoop die vervolgens jaren in de kast blijft hangen. Ongedragen, maar prachtig. Maar omdat dat kledingstuk niet bij de koopster daarvan past, kan het voor een ander wel ideaal zijn. Ook kopen mensen vaak iets te klein of te groot en bemerken ze thuis dat het toch niet zo goed zit. Is de omruilperiode voorbij of denken ze dat ze nog wel af gaan vallen dan blijft zo’n kledingstuk vaak liggen. De collecties van de meeste tweedehandswinkels bestaan dan ook uit mooie kledingstukken die op diverse redenen niet langer bij de koper horen. Het mooie van tweedehandskleding is bovendien de prijs. Voor slechts een deel van wat het ooit kostte, kan bij een vintagewinkel prachtige kleding worden gekocht. Overigens verkopen de meeste vintagewinkels ook accessoires en schoenen.

Vintage op het internet

Niet alleen in winkels waar kleding gepast kan worden, wordt veel tweedehandskleding aangeboden. Ook op het internet is vintage helemaal in. Belangrijke websites op dit gebied zijn:
  • eBay – www.ebay.nl
  • I love vintage – www.ilovevintage.nl
  • Zold – Zold
  • Designer vintage – Designer vintage
  • Sugar Sugar – www.sugarsugar.nl

Unieke kleding in tweedehands winkels

Veel van de vintagekleding is uniek, omdat het een bepaalde stijl vertegenwoordigt. Iemand die bijvoorbeeld graag in kleding uit de jaren ’20, ’30, ’40 of ’50 loopt kan dat in een normale winkel echt niet meer krijgen. In vintagewinkels lukt dat wel. Ook maken tweedehands aanbieders het mogelijk dat mensen iets kunnen kopen dat uit een collectie komt die iemand normaliter niet zou kunnen betalen. Bovendien kan alles wat gekocht is in een vintagewinkel of vintage website ook weer worden ingebracht als iemand het vervolgens zat is. Het kost dus eigenlijk heel weinig om er goed en mooi uit te zien op die manier.

Plaatsen waar ook veel vintage te vinden is

Veel markten bieden ook tweedehandskleding aan. Goede adressen om vintagekleding te vinden zijn
  • Noordermarkt
  • Waterloopplein
  • Kloos Vintage Amsterdam
  • Rommelmarkten
  • Algemene markten
  • Kringloopwinkels

Vintage om te dragen of om te verzamelen

Wel is er een verschil tussen mensen die er goedkoop goed uit willen zien met vintagekleding en mensen die bijzondere “oude” kleding of objecten zoeken. In het laatste geval moet er vaak dieper in de buidel worden getast en gaat het financiële voordeel niet meer op. Vaak gaat het dan ook om verzamelaars die stad en land aflopen om een bepaald item.
Gerelateerde artikelen
Vintage laarzen en kleding: waar moet je zijn?Vintage. De kleding en het schoeisel van toen is weer helemaal van nu! Lees hier wat vintage is, en vooral waar je moet…
Get the look: vintageDe vintage look is weer helemaal hip en happening. Celebraties worden gespot met vintage op de rode loper, de vintagewin…
Vintage bruiloft: een nieuwe trendVintage bruiloft: een nieuwe trendNaast de do-it-yourself bruiloft is ook de vintage bruiloft een opkomende trend in Nederland. In Amerika is de zogenoemd…
Vintage kleding: de hipste adresjes voor vintagekledingIn dit 2e deel over vintage kleding vind je een beknopt overzicht waar je vintage kleding kunt kopen. Adressen van zowel…
Frock me!, de hottest vintage markt in LondenFrock me!, de vintage markt in het Londense Chelsea is in korte tijd uitgegroeid tot een ware vintage event. Ben je op z…

Reageer op het artikel "Er goedkoop mooi uitzien met vintage kleding"

Reacties

Nix, 11-04-2013 22:44 #2
@ Beu Zoiets heet retro.

Beu, 02-02-2010 17:09 #1
Vintage is absoluut geen verzamelnaam voor alle soorten 2ehands kleding. Het betreft authentieke kleding uit de jaren 50-80 ofwel kleding die minimaal 30 jaar oud is en de kenmerken draagt van de mode uit die tijd.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 31-10-2010
Subrubriek: Mode
Reacties: 2
Schrijf mee!