InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > H&M: The Garden Collection en Sonia Rykiel

H&M: The Garden Collection en Sonia Rykiel

Winkelketen H&M is niet meer weg te denken uit de stad. Welke stad je ook bezoekt, een H&M zal er te vinden zijn. De kledingwinkel is razendpopulair omdat er de laatste mode te koop word aangeboden voor een zeer schappelijke prijs. Buiten het verkopen van de laatste mode is de H&M een aantal jaren geleden begonnen met het lanceren van speciale collecties. In dit artikel wil ik aandacht schenken aan twee collecties. Allereerst de collectie die de zeer beroemde ontwerpster Sonia Rykiel voor H&M produceerde en ten tweede de Garden Collection waar de consument deze lente van kan genieten.

Sonia Rykiel for H&M

Na onder andere Victor&Rolf en Mathew Williamson, brengt ook Sonia Rykiel haar gewaardeerde mode naar de H&M, zodat ook de minder rijke consument eens kan stralen in een heuze Rykiel.

Wie is Sonia Rykiel

De in 1930 geboren Sonia Rykiel is een Franse ontwerpster. Op 17 jarige leeftijd werd ze aangenomen in een winkel. Haar taak was het om de etalages mooi aan te kleden. Zes jaar later trouwde ze met Sam Rykiel, de eigenaar van een chique modezaak. Toen ze enkele jaren later zwanger was, kon ze geen geschikte trui vinden, dus maakte ze er zelf maar een. Ze maakte een gebreide trui, dit leverde haar later de naam ‘ queen of knits’ op. De trui bleek een succes te zijn, voortaan verkocht ze ze in de winkel van haar man. Van het een kwam het ander, Sonia werd een beroemdheid in de modewereld. Ze was de eerste die kleding maakte waarbij de naden aan de buitenkant zaten. De kleuren die het meeste te vinden zijn in haar werk zijn, beige, grijs, donker blauw en zwart.

Na jaren van arbeid besloten Sonia en dochter Nathalie, het merk Sonia Rykiel ook in New York te introduceren. Dit was in het jaar 2005. In 2009 volgde de samenwerking met H&M en in begin 2010 werd dit nog maals over gedaan.

De collectie

De collecties die Sonia voor H&M ontwierp bestonden voor het grootste deel uit setjes lingerie in de vrolijke strepen en gestreepte truitjes en jurkjes.

The Garden Collection

In het jaar 2010 wordt meer en meer aandacht besteed aan het verbeteren van het milieu. Door the Garden Collection te verkopen in hun grote hoeveelheid winkels, probeert H&M op deze manier mee te werken en in te spelen op deze trent. De gehele the Garden Collection is namelijk gemaakt van milieuvriendelijke materialen zoals gerecycled polyester, organische katoen en organische linnen. Zoals de H&M schrijft op haar website: door deze kleren te dragen, draag je bij aan een duurzamere wereld.

The Garden Collection bestaat uit 77 verschillende producten in de categorien kleding en accesoires. Zoals de naam van de collectie al doet vermoeden, is de bloem veelvuldig terug te vinden in de ontwerpen. De stukken hebben overwegend zomerse kleuren, wit komt erg vaak voor. Van zomerse jurkjes, tot strandtunieken, tot een lief jasje, shorts, gebloemde leggings en een romantisch rode jurk: alles is te vinden in de collectie. De prijzen van de kleding liggen tussen de tien en de vijftig euro, terwijl de accesoires als vanaf drie euro de jouwe kunnen zijn.
© 2010 - 2017 Niamh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.hm.com/nl

Reageer op het artikel "H&M: The Garden Collection en Sonia Rykiel"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 27-03-2010
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!