InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Roberto Cavalli zeventig jaar

Roberto Cavalli zeventig jaar

Ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van Roberto Cavalli en de veertigste verjaardag van zijn modehuis staat de Florentijnse playboy-mode-ontwerper volop in de kijker.

Eerste stappen in de modewereld

Roberto Cavalli werd in Firenze geboren op 15 novermber 1940. Hij was de zoon van een kleermaker en de kleinzoon van Giuseppe Rossi, een impressionistisch schilder die deel uitmaakte van de Macchiaioli-beweging en in het wereldberoemde Uffizi-museum naast Da Vinci en Michelangelo hangt.

Terwijl hij studies volgde in het kunstonderwijs begon Cavalli de twee familietrekjes te combineren: het artistieke talent dat hij erfde van zijn grootvader koppelde hij aan de kennis over textiel van zijn vader en zo begon hij als eerste met het drukken van ontwerpen op (lederen) kleding. Hij trok voor het eerst aandacht met zijn bloemenprints op breigoed. Hij ontwierp ook eigen patchwork met stukjes grillig gevormd leer en kreeg zo zijn eerste opdrachten bij Hermes en Pierre Cardin.

Eigen collecties

Zijn eerste eigen collectie presenteerde hij op het Salon voor Prêt-à-Porter te Parijs in 1970. Het kreeg bijzondere aandacht door niemand minder als Brigitte Bardot als mannequin aan te trekken. Hij maakte opzien door naast het patchwork in zijn collectie ook denim op te nemen, toentertijd een niet zon populaire stof en deze te versieren met brokaat en originele tekeningen.

In 1972 opende de nieuwe modekoning in het mondaine Saint-Tropez zijn eerste boetiek. Er zouden er nog talloze volgen tot op de Franse Carraïben toe in de jaren negentig.

Een jonge zakenpartner

In 1980 huwde hij de twintig jaar jongere ex-miss Oostenrijk en miss Universe, Eva Düringer. Zij werd zijn zakenpartner en tezamen met haar bouwde hij zijn imperium uit. Daarna laste hij samen met zijn vrouw een relatieve rustperiode in, waarin hij zich toelegde op zijn gezin (drie kinderen) en racepaarden fokte maar in de jaren negentig deed hij opnieuw van zich spreken.

In 1994 introduceerde hij gezandstraalde jeans met een versleten look. Tot op de dag van vandaag zijn ze niet meer weg te denken uit de modewereld.

Van vele markten thuis

Cavalli breidde zijn collecties uit en ontwierp onder andere de RC mannenmode, een jongerenlijn Just Cavalli (1998) waarbij motieven uit de natuur pertinent aanwezig zijn en een Angels and Devils-kindercollectie. Vandaag is hij op verschillende vlakken actief: naast kleding, waaronder ook badmode en lingerie, ontwerpt hij ook schoenen, horloges en brillen, stelt parfums samen en brengt opmaak op de markt. Zelfs binnenhuisdecoratie is hem niet vreemd.

In 2002 opende hij in Firenze een winkel annex drankgelegenheid die hij inrichtte met zijn aparte dierenprints die verwijzen naar zijn beroemde luipaardenlook in kleding en schoenen. Hij werkte samen met H&M en Zara en ontwierp de garderobe voor een wereldtoernee van de Spice Girls.

Commotie

In 2004 kreeg hij de Hindoegemeenschap over zich heen toen hij een Hindoegodin portretteerde op een collectie ondergoed voor het warenhuis Harrods. Na hevig protest zag hij zich verplicht de collectie terug te trekken en zijn verontschuldigingen aan te bieden.

Een leven vol glamour

Cavalli woont met zijn gezin in een villa in de heuvels van Toscane in de omgeving van Firenze, zijn geboortestad. In de zomer vind je hem terug op zijn luxueuze jacht van 41 meter lang dat speciaal voor hem ontworpen werd door Cantieri Baglietto, bouwer van luxejachten.

In 2008 wilde de flamboyante Cavalli zijn imperium, dat over meer dan vijftig landen wereldwijd verspreid is, van de hand doen, maar niemand durfde het aan en daarom breidde hij het maar uit met een nachtclub wat volledig in de lijn van zijn decadente levenswijze lag.

Cavalli wordt beschouwd als een van de origineelste mode-ontwerpers, een genie wat betreft het gebruik van leder. Zijn ontwerpen zijn wild, sexy, erotisch en hip. Van zijn extravagante levensstijl met zijn beruchte celebrities-parties vind je sporen terug in zijn glamoureuze modelijn. Zijn kleding wordt gedragen door beroemdheden als Alicia Keyes, Jennifer Lopez, David en Victoria Beckham en Catherine Zeta-Jones.
Gerelateerde artikelen
Roberto CavalliDe grote modeontwerpers Karl Lagerfeld en Viktor & Rolf zijn hem voorgegaan. In het jaar 2007 was de eer voor Roberto Ca…
Designermerken op een rijtjeDesignermerken op een rijtjeBenieuwt welke designermerken er nou allemaal bestaan in de modewereld? Dit artikel is erg handig! Ook nog eens met hand…
Chasin' denim kledingChasin' denim kledingChasin' is een kledingmerk dat verkocht wordt in de winkels van score. Het is een merk geworden met eigen Chasin winkels…
Quilten, een introductieDe vroegere Amish deden het al (en doen het nog steeds). En quilten wordt steeds weer populairder. Naast alle traditione…
Lederonderhoud: zo maken we ons lederen salon weer als nieuwLederonderhoud: zo maken we ons lederen salon weer als nieuwDe aankoop van een lederen salon is ongetwijfeld een belangrijke investering, waarbij we ons vooraf zo goed mogelijk moe…

Reageer op het artikel "Roberto Cavalli zeventig jaar"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 13-11-2010
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!