Piercings: Vroeger en nu

Iedereen lijkt tegenwoordig wel een piercing te dragen. Deze juwelen worden nu voornamelijk als versiering gedragen maar hadden enkele eeuwen geleden andere doeleinden. Lees hier alles over de piercing en zijn geschiedenis.

Woordverklaring

De term piercing is afkomstig van het werkwoord to pierce dat zoveel betekent als een gaatje in de huid maken met een naald om daardoor een (meestal metalen) juweel te steken. Ook dit sieraad wordt een piercing genoemd.

Piercings vroeger

Piercings bestaan al eeuwen. De oude Romeinen zetten piercings door de schaamlippen van de vrouw of door de voorhuid van de penis, om te voorkomen dat ze zouden vreemdgaan.

In de Victoriaanse tijd droegen de society lady's vaak tepelpiercings om het formaat. De mannen lieten een piercing door hun eikel en tepel zetten. Ze verbonden de piercing met een koord zodat ze hun eikel in toom konden houden in de strakke pantalons die in die tijd werden gedragen.

Egyptische farao's gebruikten de piercings om te tonen hoe belangrijk ze waren, net als onze voorouders die hun rang er mee aantoonden.

Piercings nu

In Afrika bestaan er nog steeds tradities die piercings voorschrijven. Ook bij de Indianen, Hindoe's, Papoea's en verschillende andere natuurvolkeren vinden we piercings terug. Deze werden elk gezet met een bepaald doel: aangeven van leeftijd of stand in de stam, ter bescherming tegen kwade geesten of voor de sier.

Ook in Westerse landen zien we veel piercings. Hier is het echter meer een trend, men doet het om er bij te horen. In de jaren '80 werden vooral de oren gepierced. Voornamelijk bij vrouwen is dit zo gangbaar dat het vaak niet eens als een echte piercing wordt gezien. Het is een vast onderdeel van een juwelenkist geworden. Soms worden er ook meerdere gaatjes in één oorlel geplaatst.

In de tweede helft van de jaren '80 deed het piercen van een neusvleugel zijn intrede in Nederland, waar het vooral een rebelse uitstraling had. Daarvoor was het al populair onder Indiase vrouwen, daar wordt het naast de oorlellen ook standaard geplaatst als sieraad. In de loop van de jaren '90 lieten ook hier meer en meer dames zich overtuigen. Halverwege de jaren '90 werd de bovenrand van het oor een echte trend. Het geeft je een stoer imago door zijn populariteit als rebels symbool.

Niet lang daarna veroverde de navelpiercing, als blikvanger bij het dragen van korte topjes, in korte tijd vele vrouwen ter wereld. Aan het einde van de jaren '90 kwam de tongpiercing in de mode, vooral in combinatie met de navelpiercing. In sommige gevallen wordt ze genomen als toevoeging aan het seksleven. Sinds de jaren 2000 zijn er nog verschillende piercings bijgekomen op de gekste plaatsen, zoals tussen de nekwervels en de neusbrug. En ook de intieme piercings hebben hun weg naar Europa gevonden.

Lichaaamsversiering of zelfverminking: De accupunctuur spreekt

Voor de accupuntcturist heeft een lichaam verschillende energielijnen, de zogenaamde meridianen, die hij gebruikt om het lichaam weer in balans te brengen bij ziekte of lichamelijke klachten. Elk deel van het lichaam staat in relatie met een bepaald orgaan. Dat orgaan heeft dan weer haar verzorgingsgebied, dat bereikt wordt via de meridianen. De energielijnen stromen over het hele lichaam en verzorgen elk lichaamsdeel en functie. Bij het zetten van een piercing, dus eigenlijk het doorsnijden van een energiestroom, kunnen er zodoende gemakkelijk lichamelijke klachten ontstaan, ook op plekken ver verwijderd van de piercingplaats.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • BodyArtStudio
  • Wikipedia
  • Scholieren.com
  • Hulpverleningsdienst Groningen
  • www.rudolfdewit.com/piercing.html

Reageer op het artikel "Piercings: Vroeger en nu"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: Juli 2007
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!