InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > De muts is terug in het straatbeeld

De muts is terug in het straatbeeld

De muts is terug in het straatbeeld Jaren is het een suffig item geweest en liepen alleen mensen die het niets interesseert wat ze op hun hoofd hebben met een muts. Maar inmiddels hoort de muts er weer helemaal bij en is het eigenlijk zelf een hot item. De muts is er dus in allerlei soorten, maten en materialen. Voor iedereen is er wel een passende muts te vinden.

Wanneer

Temperatuur

Nederland heeft jaren van kwakkelende winters gehad en dan was de paraplu een betere beschutting dan een warme muts. Maar inmiddels kent ook Nederland weer een koude periode. Een periode dat we het hoofd met liefde en plezier beschermen tegen de kou.

Voor iedereen geldt natuurlijk een andere temperatuur, maar ga uit van de gevoelstemperatuur die maakt dat je een muts opzet. Want één graad onder nul kan met een stevige aflandige wind erg koud aanvoelen. Dus de muts op wanneer je voelt dat je een muts kunt gebruiken en laat dit beeld vooral niet door een ander bepalen.

Gelegenheid

Het wanneer kan je ook invullen met een gelegenheid, een activiteit. Zo kan het recreatief schaatsen met vrienden of kinderen een prima gelegenheid zijn om leuke wollen oorwarmers op te zetten of een muts. De oorwarmers voor de die hards die het verder niet snel koud hebben en een muts die je tot op de wenkbrauwen over je hoofd trekt. Want de kans is groot dat het op een dergelijke open vlakte koud is en minimaal voor de oren. Maar de muts is op de fiets ook een heerlijk hoofddeksel om jezelf warm te houden.

De gelegenheid kan ook winkelen zijn en dan is een muts die niet te groot is, erg lastig in een winkel, erg handig zijn. Zo zijn er de bontmutsen, eventueel met een bijpassende sjaal voor op de winterjas. Uiteraard van nepbont, maar naast heel fraai ook lekker warm.

Ben je niet van de nette winterjassen maar van de grote dikke wollen vesten, neem hier dan een bijpassende muts van wol bij. De mutsen zijn grof gebreid en in verschillende kleuren te koop. Daarnaast is de muts met de klep ook weer terug. Het zit tussen een pet en een muts in, maar is van grof gebreid materiaal en staat met een gebreid vest of gebreide jas erg stoer.

Kleur

De kleur is natuurlijk afhankelijk van wat je draagt, maar er zijn ook bij de mutsen een aantal modekleuren, zoals:
  • muisgrijs
  • antraciet
  • zwart
  • wolwit
  • crème
  • chocoladebruin
  • nachtblauw

Veel kleuren dus die prima bij te passen zijn, maar weinig primaire kleuren die een eyecatcher zijn en dat is bij de muts van dit jaargetij nu net de bedoeling. Functioneel en mooi, maar leg er niet teveel de nadruk op. Het gaat om het geheel.

Een nieuwe kleurcombinatie die erg veel gezien wordt is het muisgrijs met wit en het koperbruin. Mutsen, sjaals en handschoenen, er is van alles van te koop.

Accessoires

Bij de meeste mutsen zie je wel een bijpassende sjaal of kraag. Met name de kraag is in de mode, want de kraag is een een grof gebreide sjaal die aan de uiteinde aan elkaar is gezet en je meestal tweemaal om de hals draagt. Deze sjaal kan je ook zo op kleding dragen en is niet alleen geschikt om de koude bij de hals weg te houden.

Een ander accessoire zijn de handschoenen. Bij een chique jas is de leren handschoen nog steeds het item wat je aan de handen draagt, maar de wollen handschoen wint weer terrein. De wollen handschoen is in meerdere kleuren te koop, maar allemaal in dezelfde trend als de mutsen. Waarbij de wolwitte handschoen erg veel in het straatbeeld opduikt. Handschoenen die de pols ook verwarmen en niet de standaard maat zijn voor de meeste handschoenen.

Tot slot

Om het geheel af te maken kan juist het grove wol erg fraai staan met het chique leer. Combineer eens een setje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorwarmers: hip en handigAangezien een muts je kapsel volledig naar de knoppen kan helpen, zijn oorwarmers voor modebewuste personen veel aangena…
Winterkleding ... nepbont is modeWinterkleding ... nepbont is modeTja, wat beter jezelf voor de kou wapenen dan bont of een vacht te dragen. Alleen het echte bont is not done, dus doen w…
Verwarmde computermuis voorkomt koude handen achter computerVerwarmde computermuis voorkomt koude handen achter computerHeb je vaak last van koude handen als je aan het werk bent? Een computermuis die heet wordt zorgt ervoor dat je geen ver…
Trendy en warm de winter door met de SnoodWanneer de dagen kouder worden krijgen we behoefte aan warme kledingstukken en accessoires. Een goede sjaal is onmisbaar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De muts is terug in het straatbeeld"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 09-01-2011
Subrubriek: Mode
Special: Kleding & accessoires
Schrijf mee!