De spijkerbroek

De spijkerbroek De spijkerbroek vindt zijn oorsprong in 1873, wanneer Levi Strauss en Jacob Davis patent krijgen voor de spijkerbroek die vandaag de dag nog steeds in grote getallen over de toonbank gaat. Een onverwoestbaar kledingstuk, letterlijk en figuurlijk.

Oorsprong

In 1847 reisde Levi Strauss naar de Verenigde Staten. Het werd definitief zijn bestemming en hij maakte daar broeken van zeildoek. Het moesten stevige broeken zijn, want de goudzoekers in Californie hadden robuust materiaal nodig voor hetgeen ze deden. Toen het zeildoek op was, had hij ander materiaal nodig en dat werd Serge de Nimes, een oorsterke katoensoort. Deze naam verbasterde al snel naar het huidige Denim.

In 1872 had kleermaker Jacob Davis een oplossing voor de uitscheurende delen (daar waar veel druk op staat, zoals bijvoorbeeld de zakken), nl. de klinknagels. Een jaar later vroegen de mannen patent aan voor hun werkwijze.
Tot 1920 werden de verschillende type broeken / overalls alleen in San Francisco geproduceerd, daarna volgde Frankfurt (Indiana) en pas in 1965 kwam Levi Strauss in Europe en Azië met verschillende fabrieken.

Kleur

De oorspronkelijke kleur is een strak geweven stof met indigo kleur, met inslagdraden van witte stof. Het blauw waar de spijkerbroek bekend mee geworden is, is een verbastering van het Franse bleu de genes en zo ontstond blue jeans.

Europa

De tweede wereldoorlog heeft de spijkerbroek eigenlijk in Europa gebracht, want de soldaten droegen een aangepast model van de taille overall. In 1959 werden de eerste broeken naar Europa verscheept om zo binnen een jaar een hype te worden en om nooit meer uit het straatbeeld te verdwijnen.

In diezelfde periode speelde de Hollywood films, waar de spijkerbroeken veelvuldig in gedragen werden, ook een belangrijke rol. John Wayne, Henry Fonda, James Dean, Elvis Presley en Marilyn Monroe droegen de spijkerbroeken veelvuldig in de films en iedereen wilde er zo uitzien.

Heden

Heden hebben velen minimaal één spijkerbroek in de kast hangen, maar gemiddeld hebben we er – zo blijkt uit de cijfers – zo’n zes in de kast hangen. Je bent dus liefhebber, en dan heb je er meer, of je vindt de stof te stug en dan draag je helemaal geen spijkerstof. Overigens is dat stugge van de spijkerstof nagenoeg in zijn geheel weg te krijgen met stonewashed spijkerkleding. Stonewashed wil zeggen, gewassen met puinsteen. Dit maakt de stugge stof direct goed draagbaar.

Verder zijn er spijkerjasjes, giletjes en colberts en hebben vrouwen nog meer mogelijkheden, want er zijn ook spijkerrokken in alle soorten, maten en lengtes.

Passend

Spijkerstof moet goed passend zitten, anders oogt het niet mooi. Maar aangezien iedereen een ander lijf heeft, is het soms lastig om een goed zittende spijkerbroek te kopen. Ben je lang en dun, dan is de kans weer aanwezig dat de broek onder de billen gaat zwabberen en ben je klein en stevig dan kan de broek bij de billen weer niet goed aansluiten. Hier heeft men bij Levi’s overigens de Curve ID voor gemaakt. Er is er een voor de vrouw met een buikje, voor de vrouw met brede heupen of de vrouw die volledig steviger is en ook nog stevige billen heeft. De verhouding met de broekspijpen is anders dan de gewone spijkerbroek en maakt voor de vrouw met een steviger figuur de spijkerbroek ook plots meer toegankelijk.

Overigens is er voor te dunne vrouwen ook een oplossing. Zij kunnen baat hebben bij een skinny jeans, die zit altijd mooi passend om de billen en benen.

Combineren

Het voordeel van jeans is dat het met verschillende stoffen en kledingstukken te combineren is, wat maakt dat het er stoer, chique of sportief uit kan zien. Te denken valt aan een zwart colbert en witte bloes over de broek om het er casual chique uit te laten zien, het stoere bewerkstellig je eenvoudig met een grof gebreide trui en uggs en het sportieve is leuk met een goed passend sportief hemdje in de spijkerbroek een kort half openvallend vestje in een contrasterende kleur en een paar sportschoenen of sportieve schoenen om het af te maken.

Tot slot

Dit oude kledingstuk is tot op de dag van vandaag actueel en inmiddels voor ieder wat wils. Zorg dat je altijd een of twee goed passende spijkerbroeken in je kast hebt. Ideaal voor de verschillende gelegenheden.
Gerelateerde artikelen
Waarom is spijkerstof top?Spijkerstof is in allerlei soorten kleding te verwerken en dat doen we dan ook gretig. De broek in alle soorten en maten…
Nieuwe donkere spijkerbroek geeft af, wat te doen?Nieuwe donkere spijkerbroek geeft af, wat te doen?Komt het je bekend voor dat je mooie nieuwe spijkerbroek afgeeft aan je handen? Of aan de mooie witte bank van je schoon…
Een tweede leven voor spijkerstofEen tweede leven voor spijkerstofOude spijkerbroeken, rokken of jasjes kunnen een tweede leven aangaan. Met wat inventiviteit kan een oude broek zo weer…
Kleding van spijkerstof, altijd goedKleding van spijkerstof, altijd goedKleding van spijkerstof is altijd goed om in de kledingkast te hebben hangen. Met spijkerstof kan je verschillende stijl…

Mode: Grijs is het nieuwe zwartMode: Grijs is het nieuwe zwartGrijs heeft een negatief imago, want is verwijst naar “grijze muis” en wie wil dit nu zijn? Toch is het een onterecht im…
De muts is terug in het straatbeeldDe muts is terug in het straatbeeldJaren is het een suffig item geweest en liepen alleen mensen die het niets interesseert wat ze op hun hoofd hebben met e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De spijkerbroek"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 07-03-2011
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!