InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Piercings: Praktisch

Piercings: Praktisch

Iedereen lijkt tegenwoordig wel een piercing te dragen. Deze juwelen worden nu voornamelijk als versiering gedragen maar hadden enkele eeuwen geleden andere doeleinden. Lees hier alles over de praktische kant van een piercing.

Verschillende vormen van piercen

Voor het piercen van de oorlel gebruikt men een schietpistool of piercing gun: een apparaatje waarin de oorbel en het afsluitknopje worden geplaatst. Het apparaat wordt zo op de oorlel geplaatst dat de oorbel door de oorlel wordt geschoten en aan de achterkant in het afsluitknopje terechtkomt.

Voor het piercen van andere delen van het lichaam maakt men gebruik van een naald waar een canule of buisje rond zit. Met een klemtang wordt de huid vastgehouden zodat men de naald gemakkelijk door de huid kan prikken. Daarna wordt de naald weggehaald en blijft de canule achter in de huid. Het uiteinde van het sieraad wordt door de canule gehaald en de canule wordt weggehaald zodat het sieraad achterblijft in het gemaakte gaatje door de huid.

Naverzorging

Afhankelijk van de gekozen piercing duurt het genezingsproces vier weken tot twaalf maanden. Tijdens deze periode moet je volgende regels handhaven:
  • Gezien je handen een grote bron van bacteriën zijn, moet je contact met de piercing zo veel mogelijk vermijden. Wil je de piercing verzorgen, gebruik dan een wattenstaafje.
  • Was je handen altijd voor je de piercing verzorgt.
  • Week de korstjes rond de piercing los met warm water of een warme fysiologische zoutoplossing. Je kan je piercing het best verzorgen als je net uit de douche komt.
  • Veeg de korstjes weg met de ontsmettende wateroplossing die je piercer je heeft meegegeven. Of was de piercing met een antibacteriële zeep.
  • Vermijd zwembaden, sauna's, bubbelbaden, strakke of vuile kledij en intensief sporten.
  • Raadpleeg regelmatig je piercer om te zien of het genezingsproces goed verloopt.

Voor orale en intieme piercings gelden nog enkele bijkomende regels waarover je piercer je met plezier zal informeren.

Risico's

Dat het doorboren van je lichaam niet zonder risico is, hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen. Dit zijn de belangrijkste en meest voorkomende risico's.

Allergische reactie
Iedereen kan overgevoelig zijn of worden voor een groot aantal stoffen. Deze allergische reactie zal niet optreden bij het allereerste contact met de stof maar zal zich bij een later contact manifesteren. De allergie uit zich onder meer in de vorm van roodheid, jeuk, zwelling en/of rode vlekken rond de piercingplaats of elders op het lichaam. Zodra een allergische reactie optreedt, zal het sieraad verwijderd moeten worden. Nikkel is een stof waarvan bekend is dat ze allergische reacties opwekt en wordt dan ook niet meer gebruikt voor piercings.

Beschadiging van gebit en tandvlees
Piercings in en rond de mond (denk aan: tong-, lip- en madonnapiercings) kunnen het gebit en tandvlees beschadigen. Om dit te vermijden, moet je er voor zorgen dat het sieraad goed past, dat de achterkant wordt afgesloten met een plat knopje en dat je je piercing niet tegen je tanden aandrukt. Gebits- en tandvleesproblemen treden in het algemeen één à twee jaar na het steken van de piercing op.

Bloedingen
Vaak vloeit er bij het steken van een piercing wel een beetje bloed, zeker bij zachte, goed doorbloede weefsels, maar als de piercer een groot bloedvat raakt, kan je toch maar beter even langs de huisarts gaan.

Gevoelloosheid
Als de piercer een zenuw raakt bij het piercen kan het zijn dat er op die plaats geen gevoel meer is. Dit kan heel vervelend zijn.

Infecties
In ons lichaam komen bacteriën alleen voor op onze huid en slijmviezen, in het maagdarmkanaal en het urogenitale stelsel. De rest van ons lichaam bestaat uit steriele weefsels. De huid weerhoudt bacteriën en virussen er van in het onderhuidse weefsel terecht te komen. Bij een piercing wordt deze huidbarrière doorbroken en krijgen bacteriën en virussen vrij spel, zodat je een bacteriële infectie (van een eenvoudige ontsteking tot bloedvergiftiging) of virusinfectie (bv. hepatitis B en C) kan oplopen.
Infecties kunnen ook optreden doordat de piercer niet steriel heeft gewerkt of door een slechte verzorging van de piercingwond.

Vorming van overmatig littekenweefsel
Elke genezen wond laat een litteken achter, in sommige gevallen ontstaat er een woekering van littekenweefsel dat in uitzonderlijke gevallen operatief moet worden verwijderd.

Zwelling
Het is normaal dat een nieuwe piercing de eerste dagen een beetje gezwollen is. Soms ontstaat er echter een grotere zwelling, voornamelijk bij tongpiercings. In uitzonderlijke gevallen moet het sieraad verwijderd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een nikkel allergie?Wat te doen bij een nikkel allergie?Terwijl velen van ons hebben gehoord van een huisstofmijtallergie, een honden of kattenallergie, een pinda allergie, glu…
Piercing (to pierce)Piercing (to pierce)Een piercing is gaatje dat in de huid wordt gemaakt en komt van het Engelse woord ‘to pierce’ dat doordrukken betekend.…
Helix piercing: pijn, het laten zetten en verzorgingPiercings heb je in vele soorten en maten. Denk bijvoorbeeld aan de septum, lip, en oor piercing. In oor piercings kan j…
Septum piercing: het laten zetten, genezing en verzorgingEr bestaan allerlei soorten piercings. Bekend zijn bijvoorbeeld de navelpiercing, de helix- en de tongpiercing. De septu…
Lip piercing: het laten zetten, genezing en verzorgingEr zijn allerlei soorten piercings. Soorten zoals de helix- of de navelpiercing zijn onder de meeste mensen wel bekend.…
Bronnen en referenties
  • BodyArtStudio
  • Wikipedia
  • Scholieren.com
  • Hulpverleningsdienst Groningen
  • www.rudolfdewit.com/piercing.html

Reageer op het artikel "Piercings: Praktisch"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 26-07-2007
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!