InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > "Zwart op zwart” in de mode

"Zwart op zwart” in de mode

"Zwart op zwart” in de mode Zwart is een universele kleur, maar we willen wel eens wat anders en dus gaan de dames en heren in de modewereld aan de slag met kleuren en materialen. Ieder seizoen brengt iets nieuws, maar zwart is niet weg te krijgen. Zeker als een trend ook ‘zwart op zwart’ blijkt te zijn … al is het maar omdat de consument zwart in de kledingkast als een must ziet. Zwart in de mode ofwel modekleur zwart (op zwart).

Zwart is niet altijd zwart

Zwart is geen kleur, maar zwart wordt – mede door de verschillende stoffen – gezien als “kleur” in meerdere tonen. Echter, als de diepe zwarttinten vervagen is de kans groot dat we richting antraciet gaan. Behalve de kleur op zich, kan ook veel wassen het diepe zwart doen vervagen richting grijs. Niet voor niets dat er wasmiddel is wat het zwart de diepte blijft geven. Bovendien, als het toch vager wordt, dan is er altijd nog een mogelijkheid om het te verven in de wasmachine.

Zwart verven

De setjes om te verven zijn heel eenvoudig in de verwerking. De meeste drogisterijen verkopen verf voor de wasmachine en het zout wat er aan toegevoegd moet worden. Altijd goed de voorschriften lezen, anders kan de volgende was een probleem opleveren.
Ook andere kleuren zijn zwart te maken, alleen moeten het wel natuurlijke materialen zijn. Bij synthetische materialen werkt het vaak niet (staat ook op de verpakking).

Zwart te combineren

Het combineren van verschillende stoffen zien we steeds meer en dus ook zwart met zwart. Een aantal voorbeelden verzameld:
  • Een chique zwart broek (bandplooi!) in wollen stof met harig hemdje zonder mouwen en een zwart zijden bloes eronder. De platte lakschoen maakt het nette geheel af.
  • Stoer kan je zijn met een zwarte spijkerbroek en zwarte cowboylaarzen. Een T-shirt met lange mouwen met een glanzend giletje er overheen.
  • Stoer wordt het geheel ook als de hoge zwarte veterschoen over de dikke maillot gaat. Een jurkje van een stevige linnenstof met lange mouwen en een gebreide kraag maken het geheel af.
  • Grappig zijn de zwarte jurkjes met witte – soms provocerende – teksten. Het zijn linnen jurkjes met driekwart of lange mouw. Met een leuke maillot eronder (bijv. in een ruitmotief) en stevige platte geveterde schoenen creëer je een eigentijds plaatje.
  • Chique maak je hetzelfde jurkje door er een dunnere maillot onder te doen en laarsjes met een hoge hak, en tenslotte een bolerovestje van bijvoorbeeld mohair.
  • De korte blazer met niet te grote revers combineer je prima met een getailleerd zijde bloesje en de bandplooibroek om een chique geheel te krijgen.
  • Maar wil je het liever stoer, draag het korte jasje dan met een strakke zwarte spijkerbroek en een T-shirt. Draag de broek met zwarte “bordeelsluipers”.

Accessoires

Accessoires maken een outfit af … maar doe je het verkeerd, dan is het een vlag op een modderschuit. Ben dus zorgvuldig met accessoires en leg de nadruk op een ding en “behang” jezelf niet met opvallende accessoires. Enkele accessoires die we momenteel veelvuldig in het modebeeld zien:
  • De hoed is terug in het winterbeeld. Een leuke gleufhoed, maar ook het bolhoedje van wijlen Charlie Chaplin mag. Natuurlijk is de Alpinopet niet weg te denken.
  • Voor degene die een functionele muts wil hebben, grote grof gebreide modellen met extra vulling bij de oren.
  • Grote zijde bloemen voor op de revers, eventueel voorzien van wat zwarte kralen (geen bling bling!).
  • De oorbellen zijn in goud of zilver met mooie zwarte kralen in verschillen grootte en lengte. Soms zijn de kralen ook vervangen door veertjes in zachte materialen. Oogt heel lief.
  • De chique blouse die hooggesloten is, kan afgemaakt worden met een mooie strik. Voorgestrikt en te klemmen op de blouse.
  • De schoenen zijn laag en stoer met veters of super vrouwelijk met hoge hakken en plateauzolen van 1 tot 2,5 cm. (je moet er wel op kunnen lopen)
  • De haren gaan vast (knot a la Evita Perron). Steek er een grote kam met zijde bloem bij om het af te maken.
  • De ketting waar je de sier mee kunt maken is de eenvoudige ketting met een grote onyxsteen. Heel sober, maar prachtig met een blote hals.

Tot slot

Het voordeel met de mode van de laatste jaren is dat niet een of twee stijlen voorgeschreven worden, maar er is zoveel te koop dat alles kan en je het zelf – zonder een kapitaal uit te geven – heel persoonlijk kunt maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de modeHet is onmogelijk om precies de toekomst van de mode te voorspellen. Rages volgen elkaar snel op en elk jaar zijn er nie…
Voordelige kleding en schoenen: tipsVoordelige kleding en schoenen: tipsKleding en schoenen kopen kunnen een dure aangelegenheid zijn. Vooral wanneer het shoppen van mode een hobby is kan het…
Mode: verschillende kleren met verschillende doelenMode: verschillende kleren met verschillende doelenDe eerste kleding werd van dierenhuiden gemaakt, die bescherming gaven tegen kou, wind en regen. Kleren beschermen ons n…
Moslimvrouwen, hoofddoeken en modeMoslimvrouwen en hoofddoeken, het is iets waarbij de meeste mensen geen positief beeld hebben. Maar net als de meeste vr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel ""Zwart op zwart” in de mode"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 30-05-2015
Subrubriek: Mode
Special: Kleding & accessoires
Schrijf mee!