InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Olijfboomtherapie; voor schoonheid, vitaliteit en gezondheid

Olijfboomtherapie; voor schoonheid, vitaliteit en gezondheid

Olijfboomtherapie; voor schoonheid, vitaliteit en gezondheid Olijfboomtherapie is een alleraardigst en handzaam boekje van de Duitse auteur Birgit Frohn. In Olijfboomtherapie wordt aandacht besteed aan de weldadige veelzijdigheid van de olijfboom. De olijfboom als levensboom in spirituele zin; de olijfboom als leverancier van olijfbladextract ter bestrijding van aandoeningen en olijfolie voor een gezond dieet en schoonheidsmiddeltjes. Dat en meer, o.a. ook hoe je in noordelijke klimaten je eigen olijfboom op de been houdt.

Olijfbomen

Bron: Albert kok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Albert kok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Wie mediterrane landen bezoekt, kent ze natuurlijk: die prachtige, knoestige olijfbomen. Ze kunnen vele honderden jaren oud worden. Sommigen beweren dat deze bomen wel 1000 jaar of ouder kunen worden. Waar of niet waar, de olijfboom als soort is in ieder geval wel heel oud. Archeologen hebben versteende olijfbladeren gevonden die meer dan 2,5 miljoen jaar oud zijn! Zo'n 6000 jaar geleden heeft de olijfboom zich vanuit Palestina verspreid in het Middellands Zeegebied.

De olijfboom heeft sinds de klassieke Oudheid al menig schrijver en schilder kunnen inspireren om naar pen en penseel te grijpen. Filosofen zoals Aristoteles, Sophocles en Plato waren reeds overtuigd van de zegeningen van de olijfboom in brede zin. Democritus bijvoorbeeld adviseerde om inwendig honing en uitwendig olijfolie te gebruiken om oud te worden. Maar ook Goethe raakte begeesterd van de olijfboom in zijn boek Italiaanse Reis. Onze eigen Vincent van Gogh schreef aan zijn broer dat "de bladeren glanzen als oud zilver en zilvergroen onder de blauwe hemel". En de beroemde schilder Renoir omschrijft de olijfboom als volgt: "Kijk alleen maar naar het licht op de olijfbomen, het fonkelt als een diamant. Het glanst roze en blauw ..... en de hemel die er doorheen schijnt, maakt een mens bijna uitzinnig".

Birgit Frohn

Birgit Frohn (1967, München) is biologe, wetenschapsjournaliste en auteur van een aantal succesvolle boeken. Verder schrijft ze in vak- en publiekstijdschriften op het gebied van geneeskunde, farmacie, voeding, natuurgeneeskunde en psychologie. Ze woont en werkt in Hamburg. Op de website - www.birgit-frohn.de - is onder het kopje Referenzen een lijst van publicaties van haar hand opgenomen; sommige daarvan zijn (gedeeltelijk) te downloaden. Het is een veelzijdig aanbod; bijvoorbeeld schreef zij ook "Aphrodites Geheimnisse, Liebeszaubereien".

In 2012 verscheen bij uitgeverij Ankh-Hermes haar boek Olijfboomtherapie, voor schoonheid, vitaliteit en gezondheid, paperback, 176 pagina’s | ISBN 978 90 202 0632 6 | Prijs € 19,95

Olijfboomtherapie

Olijfboomtherapie is een totaalconcept voor genezing en revitalisering van lichaam en geest door kruidengeneeskunde, fysiotherapie en gezonde voeding te combineren.
De belangrijkste bestanddelen zijn de bladeren van de olijfboom en het extract hiervan. Dit extract wordt als werkzaam elixer ingenomen of op lichaam en gezicht gebruikt in de vorm van een zorgvuldig vervaardigde huidcrème. Een gezonde voeding zoals men die kent in het Middellandse Zeegebied werkt daarbij extra ondersteunend.

Olijfboomtherapie samengevat:
  • is een effectief natuurlijk antibioticum
  • heeft een heilzame werking bij verschillende aandoeningen zoals griep en verkoudheid, schimmelinfectie, hart- en vaatproblemen en bij een zwak immuunsysteem
  • kan diabetes, hartproblemen en kanker voorkomen
  • kan gebruikt worden als een natuurcosmetisch middel bij gezichtsbehandeling, peeling en massage
  • helpt bij het afslanken

Olijfboomtherapie, het boek

In het boek is gekozen voor teksten in zwarte letters afgewisseld met olijfgroen en ook de illustraties zijn in die kleurnuances gehouden. Een rustgevend en toepasselijk geheel. Alhoewel licht-kippigen bij de lichtgroene lettertjes naar de leesbril zullen moeten grijpen.

Olijfboomtherapie omvat de volgende hoofdstukken:
  • Inleiding
  • De levensboom
  • Het elixer van de Oudheid
  • Medicijn van de Middellandse Zee
  • Het vloeibare goud
  • Uit de mediterrane keuken

De olijfboomtherapie is ontwikkeld door Thomas Lommel. Olijfboomtherapie is de oude kennis van de levenskracht van de olijfboom in een eigentijds jasje. Het is de bedoeling dat in de welness wereld de olijfboomtherapie net zo'n plaats gaat innemen als de ayurveda. Schoonheidsinstituten in heel Europa zullen olijfboomtherapie gaan aanbieden.

De levensboom

De olijfboom stond in de Oudheid in velerlei opzichten in hoog aanzien; in spiritueel en religieus opzicht: een mengsel van olijfolie als heilige zalfolie in de joods-christelijke traditie, olijfolie als offerande aan de goden. Maar ook de heilzame werking in medisch en cosmetisch opzicht van het vloeibare goud was al lang bekend. Zo wreven Egyptenaren huid en haren in met oliën, waaronder olijfolie, ter bescherming tegen het hete en droge klimaat van het land aan de Nijl.
Daarnaast wordt in dit hoofdstuk aandacht besteed aan de olijfboommeditatie. "Wie zich in de schaduw van de olijfboom de tijd gunt tot bezinning te komen, kan zich met de kracht van de natuur in verbinding stellen, hieruit rust putten en nieuwe energie opdoen". Voor wie dat te zweverig wordt, kan natuurlijk ook gewoon lekker in de schaduw van zo'n mooie olijfboom gaan zitten mijmeren.
Tot slot een plantkundige kijk op de olijfboom als soort onder de planten, de grote verscheidenheid binnen deze soort, de diverse levensfasen en de verzorging.

Het elixer van de Oudheid

Met het elixer wordt bedoeld het extract uit de bladeren van de olijfboom. Farmaceutisch gezien zit het geheim van de werking in de synergie met andere extracten. Het elixer maakt deel uit van een oeroude genezingstraditie. Birgit Frohn illustreert dat met een aantal voorbeelden. Zo noemt zij dat de abdis Hildegard von Bingen in de 11e eeuw na Chr. spijsverteringsklachten behandelde met thee uit olijfbladeren.
De schrijfster wijdt een aantal alinea's aan de bioactieve kracht van plantenstoffen en de medische waarde van olijfboombladeren, alsook aan de eigenschappen daarvan die het verouderingsproces tegengaan. Dat laatste heeft ook betrekking op cosmetische toepassing.

Medicijn van de Middellandse Zee

In dit hoofdstuk geeft de schrijfster aan hoe je bepaalde kwalen kunt genezen met extract uit olijfbladeren. Het geldt als een natuurlijk antibioticum bij griep en verkoudheid, herpes, schimmelinfecties, een zwak immuunsysteem, zwakte en chronische vermoeidheid, reumatische aandoeningen, huidziekten, hart- en vaatziekten, diabetes, stoornissen in de vethuishouding, zwak libido. Ze geeft een overzicht van de dosering van het extract bij de diverse symptomen. Overigens kun je niet zo maar in het wilde weg zelf "dokteren". Van haar hand dus ook adviezen, wanneer je toch maar beter wel met je klachten naar een arts kunt gaan.

Bij uitwendig gebruik worden eigenlijk alle van de olijfboom afgeleide producten ingezet: het extract, de vruchten, de olie, de pitten. In combinatie met genezende kruiden die in de omgeving van de olijfboom groeien, ontstaan preparaten voor gezichts- en lichaamsbehandeling. Birgit beschrijft een aantal gezichtsbehandelingen, massages en peelings, een lichaamswrap en een voetwassing. Vervolgens beschrijft zij een aantal cosmetische producten, die bij de olijfboomtherapie worden gebruikt; bijvoorbeeld de dagcrème op basis van olijfblad en olijfolie aangevuld met salie ter bestrijding van de eerste verschijnselen van huidveroudering en rozemarijn voor optimale energie.
Ze sluit af met een aantal mediterrane huismiddeltjes. Heel simpel en goedkoop, zelf uit te voeren, zoals een antirimpelmassage drie maal per week voor de gezichtshuid met een mengsel van één eetlepel olijfolie en één eetlepel citroen.

Het vloeibare goud

Dit hoofdstuk behandelt het onderwerp "van de boom in de fles": plukken, wassen, fijnmalen, persen. De kwaliteit van de olie is bepalend voor de classificatie: hoe lager het gehalte aan vrije vetzuren, des te beter de olijfolie. De olijfolie wordt naar categorie grofweg ingedeeld in extra vierge, vierge en tweederangs.

Uit de mediterrane keuken

Wat ook de vader van een ziekte geweest mag zijn, de moeder was altijd een slechte voeding (oud Chinees spreekwoord), zo kopt dit laatste hoofdstuk van het boek. En de waarheid daarvan is al lang bewezen!

Olijfolie is slechts een onderdeel van de mediterrane voeding, die als een gezonde eetstijl te boek staat. Hier valt te lezen wat die mediterrane keuken voor een heilzame werking heeft op je gezondheid: zo wordt de cholesterolspiegel in het bloed in evenwicht gehouden, is het een middel ter bescherming van het hart en een hulpmiddel in de strijd tegen kanker en de almaar verder oprukkende diabetesepidemie. Een paar extra alinea's worden gewijd aan de geneeskrachtige werking van wijn.
Tenslotte is er een olijfboomdieet in het boek opgenomen met een dieetprogramma voor veertien dagen, begeleid door allerhande tips.
© 2012 - 2019 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dressings met olijfolie: 3 simpele receptenDressings met olijfolie: 3 simpele receptenOlijfolie vormt de basis voor veel overheerlijke dressings. Want een salade smaakt pas echt lekker als hier een goede dr…
Alles over olijfolieAlles over olijfolieOlijfolie is heel erg gezond, het zorgt voor bescherming van de gezondheid en past prima in een gezonde levensstijl. Oli…
Olijfolie, het vloeibare goudOlijfolie, het vloeibare goudOlijfolie wordt dagelijks toegepast in de landen rond de Middellandse Zee. Zij kennen de geheimen van het vloeibare goud…
Tapenades, eenvoudig, lekker en snel klaarTapenades, eenvoudig, lekker en snel klaarLast minute recepten, snel klaar, origineel en overheerlijk. Verras uw visite met een lekkere tapenade uit Italie, Spanj…
Twee heerlijke Spaanse tapas receptenTwee heerlijke Spaanse tapas receptenTwee heerlijke tapas voor vier personen. Een met cherrytomaatjes en olijven, en de andere met paprika en chorizo! Geniet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Olijfboomtherapie; voor schoonheid, vitaliteit en gezondheid"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 14-07-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!