InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Jamaicazuring

De geneeskracht van Jamaicazuring

De geneeskracht van Jamaicazuring Jamaicazuring is een eetbare plant die vermoedelijk oorspronkelijk alleen in Angola werd gevonden. Tegenwoordig heeft de plant zich over tropisch Afrika en Azië verspreid. In subtropische en Mediterrane landen wordt deze plant gekweekt. De bladeren kunnen in een salade worden gegeten. De zurige bloemen worden tot jams en sauzen verwerkt en de zaden kunnen geroosterd een delicatesse zijn of je kunt ze stampen en tot vettige saus verwerken.

Inhoud:

Naamgeving Jamaicazuring

In het Latijn heet deze plant Hibiscus Sabdariffa. Hibicus is de Griekse naam van kaasjeskruid die familie is van de Jamaicazuring. In het Nederlands wordt deze plant wel eens gewoon hibiscus genoemd. Andere secundaire namen zijn: rode zuring, karkade, carcade en roselle. Roselle is een naam die in het Frans en Engels eveneens wordt gebruikt.

Jamaicazuring in de geschiedenis

In sommige tropische landen wordt Jamaicazuring traditioneel gebruikt om leveraandoeningen en hoge bloeddruk mee te verhelpen. Wetenschappelijk onderzoek heeft deze beide werkingen onderschreven. In de westerse wereld werd lang voordat de werking tegen hoge bloeddruk bekend was dit kruid gebruikt in samengestelde theemixen. Net als groene thee is Jamaicazuring goed voor de bloedvaten, zo blijkt uit meerdere nieuwe wetenschappelijke onderzoeken.

Soedan, Egypte, Thailand, Mexico en China zijn de landen waar Jamicazuring het meest gekweekt wordt.

Werkzame fytochemicaliën Jamaicazuring

Van dit kruid worden de bloemen en bloemknoppen gebruikt. Er zitten de organische zuren hibiscuszuur, citroenzuur, malonzuur, wijnsteenzuur, protocatechuzuur, glycolzuur en oxaalzuur in. Verder bevat dit kruid flavonoïde derivaten, ruim 10 soorten anthocyanen, vitamine C, betacaroteen, betasitisterol, ergosterol, 3,4-hydroxybenzoëzuur, mucopolysacchariden en pectine.

Goed tegen hoge bloeddruk

De belangrijkste medicinale werking van Jamaicazuring is dat het hoge bloeddruk verlaagt. Hiermee in verband is het belangrijk dat de plant eveneens antioxidantkwaliteiten heeft en mild vochtafdrijvend is. Hoe dat precies in zijn werking gaat is bij de heren wetenschappers nog niet helemaal duidelijk maar men vermoedt dat de talrijke antioxidanten zoals 3,4-hydroxybenzoëzuur, quercetine, vitamine C en betacaroteen ermee te maken hebben. Het kan ook komen doordat eugenol en quercetine de calciumopname via de calciumkanalen tegen gaan. De bloeddrukverlagende werking op zich is onomstreden in wetenschappelijke kringen. Op basis van deze medicinale werking wordt dit kruid ingezet bij de volgende indiacties:
  • Matige tot milde hoge bloeddruk,
  • Renovasculaire hypertensie; dat is hoge bloeddruk in combinatie met verminderde nierfunctie.

Roselle tegen hart- en vaatziekten

Hoge bloeddruk valt onder de categorie hart- en vaatziekten. Er zijn meer ziekten in deze categorie die worden bestreden door het drinken van roselle-thee of het gebruik van een nebulisaat. Het remt ontstekingen van de vaatwanden, verlaagt triglyceridenniveaus en is bloedverdunnend. Bovendiem voorkomt het de oxidatie van LDL-cholesterol. Hierdoor wordt het als geneeskruid door fytotherapeuten voorgeschreven bij:
Jonge aanplant Jamaicazuring / Bron: Hans B., Wikimedia Commons (Publiek domein)Jonge aanplant Jamaicazuring / Bron: Hans B., Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Aderverkalking,
  • Preventie van hart- en vaatziekten,
  • Hyperlipemie of verhoogd cholesterol- en triglyceridengehalte.

In Europa is Duitsland de grootste importeur van Jamaicazuring.

Jamaicazuring is goed voor de blaas

Jamaicazuring bevordert de werking van de nieren. Het ontsmet de blaas door zijn antiseptische werking. De natriumuitscheiding wordt verhoogd en de creatininespiegel verlaagt. Anthocyadininen remmen de hechting van bacteriën aan de wand van de blaas. Door al deze medicinale eigenschappen is Jamaicazuring een geneeskrachtig kruid dat wordt ingezet tegen blaasontsteking en oedemen. Het wordt eveneens ter voorkoming van blaasontsteking gebruikt bij personen die daarvoor extra gevoelig blijken.

Jamaicazuring is goed tegen diabetes

Jamaicazuring verlaagt de bloedsuikerspiegel, vermindert de opname van glucose en vermindert vetweefselvorming. Hibiscuszuur is in deze het effectieve bestanddeel van Jamaicazuring want het vermindert de werkzaamheid van insuline om glucose om te zetten in vetten. Deze medicinale kenmerken zijn voor fytotherapeuten een aanleiding om het voor te schrijven bij:
  • Metaboolsyndroom, een voorstadium van diabetes type 2 met onder andere de volgende symptomen: hypertensie, verhoogde bloedglucosespiegel en overgewicht.
  • Adjuvans diabetes type 2,
  • Obesitas.

Jamaicazuring is goed voor luchtwegen

Jamaicazuring werkt koortsverlagend en afkoelend door polysacchariden, flavonoïden en organische zuren die erin zitten. De grote hoeveelheid vitamine C en polysacchariden zorgen voor verbetering van het immuunsysteem en een ontstekingsremmende, antibacteriële werking. Om deze redenen kan Jamaicazuring bij de volgende indicaties worden voorgeschreven:
Gedroogde bloemen Jamaicazuring / Bron: Chameleon, Wikimedia Commons (GFDL)Gedroogde bloemen Jamaicazuring / Bron: Chameleon, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Koorts, hoest, verkoudheden, griepachtige infecties,
  • Bronchitis,
  • Strottenhoofdontsteking, keelpijn,
  • Amandelontsteking.

Van Jamaicazuring wordt naast thee een siroop gemaakt.

Jamaicazuring tegen kanker

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat Jamaicazuring preventief werkt tegen kanker. In het dagelijks leven kunnen we arsenicum binnen krijgen; een gevaarlijk en kankerverwekkend gif. Arsenicum kan bijvoorbeeld in pesticidenresiduen op groente en fruit zitten en het wordt gebruikt in medicinale therapiën van de reguliere, academische geneeskunde. Jamaicazuring heeft bewezen dat het de aantasting van DNA door arsenicum voorkomt. Daarnaast bevordert een extract van deze plant de apoptose of plotselinge dood van maagkanker- en leukemiecellen. In medische termen heet Jamiacazuring een antimutageen en anticarcinogeen; een middel dat mutatie van gezonde lichaamscellen in kankercellen voorkomt. De krachtige antioxidantwerking van Jamaicazurimg is hier verantwoordelijk voor.

Jamaicazuring is goed voor de spijsvertering

Jamaicazuring beschermt de lever, bevordert de galafscheiding, prikkelt de eetlust, stimuleert de spijsvertering en beschermt tegen diarree. Bij proefdieren werd de lever vergiftigd met onder andere paracetamol. Het bleek dat de dieren die behandeld werden met Jamaicazuring sneller herstelden. Mucopolysacchariden absorberen gifstoffen in het darmkanaal. Daardoor wordt de hele spijsvertering verbeterd. In de fytotherapie wordt Jamaicazuring ingezet bij de volgende indicaties:
Bloem Jamaicazuring / Bron: Conrado, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloem Jamaicazuring / Bron: Conrado, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Verminderde leverfunctie, leverontgifting,
  • Anorexie of eetlustgebrek,
  • Dyspepsie of moeilijke spijsvertering,
  • Gastritis, gastro-entiritis,
  • Diarree.

Er is één uitwendige werking van Jamaicazuring; een aftreksel werkt tegen eczeem omdat de mucopolysacchariden verzachtend werken.

Consulteer de fytotherapeut

Wie Jamaicazuring als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Jamaicazuringextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoge bloeddruk, olijfblad en hibiscusHoge bloeddruk? Te hoog cholesterol? Naast een gezonde voeding en een bewegende leefstijl kunnen ook geneeskrachtige pla…
Hibiscus of Karkadé tegen hoge bloeddrukHibiscus of Karkadé tegen hoge bloeddrukHibiscus sabdariffa (roselle, rode zuring, Jamaicazuring) is een eenjarige plant die ongeveer twee meter hoog kan worden…
Hibiscusthee, een mediterrane weldoenerHibiscusthee, een mediterrane weldoenerHibiscusthee kent vele gezondheidsvoordelen en wordt onder andere aanbevelen bij een hoge bloeddruk en een te hoge chole…
Hibiscus, karkadétheeAls we rozenbottelthee drinken, proeven we meestal de friszure smaak van.... Hibiscusbloemen en ook de felle rode kleur…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Marco Schmidt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst, (blz302)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Roselle_%28plant%29
  • http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110305174911AARSERo
  • PDF: NPR 8(1) 77-83.PDF
  • Wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Hans B., Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Chameleon, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 3: Conrado, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Jamaicazuring"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!