InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Ontgiften, voorkomen en aanpakken van gezondheidsproblemen

Ontgiften, voorkomen en aanpakken van gezondheidsproblemen

Ontgiften, voorkomen en aanpakken van gezondheidsproblemen In zijn boek Ontgiften zet homeopaat Christopher Vasey heel helder uiteen hoe we onze gezondheid kunnen verbeteren door ons lichaam volledig te ontgiften. Want ziekten worden veroorzaakt door toxinen, die door voedingsmiddelen worden geproduceerd. De behandeling van de ziekten is erop gericht om de uitscheiding van de gifstoffen via de diverse organen te stimuleren. Naast drainage is natuurlijk een aangepast voedingspatroon noodzakelijk. Een compleet detox-handboek .

Ontgiften

Bij Uitgeverij AnkhHermes verscheen in april 2013 het boek Ontgiften, voorkomen en aanpakken van gezondheidsproblemen van de in Zwitserland wonende homeopaat Christopher Vasey, Paperback 176 pagina’s ISBN 97890 2020 89 17 € 19,95. Christopher Vasey schreef al vele boeken over voeding, ontgiften, natuurlijke antibiotica en preventie. Zijn boeken zijn bestsellers in Duitsland en de Verenigde Staten. Van deze auteur verscheen eerder bij uitgeverij AnkhHermes Koorts, vriend of vijand?.
Ontgiften is een helder en consistent werk over gezondheid en welzijn, gezien vanuit de natuurgeneeskunde.

Gifstoffen of toxinen

Hippocrates zei het al: "In wezen heeft ziekte slechts één oorzaak: de aantasting van het 'terrein'". Onder terrein verstaan we dan het lichaam. Die aantasting van het terrein geschiedt door een opeenhoping van gifstoffen of toxinen in het lichaam. De toxinen in het lichaam ontstaan door zowel overvloedige voeding, als voedsel dat rijk is aan chemische toevoegingen, maar arm aan noodzakelijke bouwstoffen. Een evenwichtige voeding is dus belangrijk. De therapie van de natuurgeneeskunde is erop gebaseerd om die toxinen zo snel mogelijk op te ruimen, zowel helend als preventief. Het reguliere medische circuit pakt ziekten aan met medicijnen en operaties.

Verdeling van de toxinen in twee grote groepen

Er zijn ontzettend veel toxinen, maar globaal kunnen de toxinen worden verdeeld in twee grote groepen afbraakstoffen:
  • colloïden
  • kristalloïden

De verdeling van de toxinen in deze twee groepen vereenvoudigt de natuurgeneeskundige therapeutische benadering van een ziektebeeld. Colloïden (b.v. cholesterol) hebben een weke structuur en zijn niet agressief voor de weefsels, wel kunnen ze door aantal en massa bepaalde lichamelijke functies belemmeren. Kristalloïden (b.v. urinezuur) hebben een vaste structuur en zijn agressief voor de weefsels, m.a.w. ze kunnen deze verwonden bij langer verblijf in het lichaam.

De uitscheidingsorganen voor beide groepen toxinen

De organen waardoor colloïden - zonder hulp van een vloeistof - worden uitgescheiden zijn: de lever, de darmen, de talgklieren en de longen. En de uitscheidingsorganen voor de kristalloïden - met behulp van vocht - zijn de nieren en de zweetklieren.

Ziekten die verband houden met de toxinen

In het algemeen is het zo dat ziekten door colloïden niet pijnlijk zijn en ziekten door kristalloïden wel.
  • Colloïdaal: ziekten aan de ademhalingswegen zoals b.v. bronchitis en astma; huidproblemen als puistjes, nat eczeem, acne en cystes; bloedsomloop gerelateerde ziekten als o.a. spataderen, aambeien, hoge bloeddruk, hartinfarct en beroerte.
  • Kristalloïdaal: huidproblemen als jeuk, netelroos, droog eczeem, herpes, gordelroos; gewrichtsreuma in de diverse stadia, jicht; nierstenen, zenuwontstekingen; ziekten aan het spijsverteringskanaal o.a. cariës (tandbederf), aften (zweertjes aan de binnenkant van de mond), gastritis (ontsteking van het maagslijmvlies), leverzwakte en colitis (ontsteking van de dikke darm).
  • Gemengde ziektebeelden. Deze ziekten worden zowel door colloïden als door kristalloïden veroorzaakt; hart- en vaatziekten; degeneratieve ziekten als o.a. kanker en multiple sclerose; constipatie; galstenen; schimmels en gisten; allergieën en hooikoorts.

Voedingsmiddelen

Voedingsmiddelen zijn globaal in te delen in twee categorieën:
  • Voornamelijk productie van colloïden(afbraakproducten van koolhydraten en vetten): granen, zetmeelhoudende voedingsmiddelen, kaas, oliën en vetten, oliehoudende vruchten (olijven, noten) en de meeste peulvruchten.
  • Voornamelijk productie van kristalloïden (afbraakproducten van eiwitten en zuren): dierlijk vlees, melkproducten, eieren, paddenstoelen, suikers en suikerwaren, koffie, thee, chocolademelk, wijn en azijn.

Therapie

De natuurgeneeskundige therapie is erop gericht om de overmaat aan toxinen, die een ziekte hebben veroorzaakt, uit het lichaam te verwijderen. Dat kan door stimulatie van de uitscheidingsorganen, zodat de gifstoffen sneller worden afgevoerd. Bij een ziekte veroorzaakt door colloïden stimuleer je dus andere uitscheidingsorganen dan bij een ziekte veroorzaakt door kristalloïden.
Deze stimulatie heet drainage. Deze behandeling bestaat voornamelijk uit het innemen van kruiden- en plantenaftreksels in theevorm, als oertinctuur of in tabletvorm. Maar bijvoorbeeld bij de drainage van de darmen kunnen er ook klysma's, lavementen of hoge darmspoelingen worden ingezet. En dan is er nog de droge kuur voor de uitscheiding van colloïden door de lymfecirculatie te versnellen; het komt erop neer dat een patiënt dan 24 uur lang niets drinkt en geen voedingsmiddelen eet die rijk aan water zijn. Een andere manier om de lymfe te draineren is lichamelijke inspanning en een lymfmassage. Bij het uitscheiden van kristalloïden uit de nieren is het drinken van zwak gemineraliseerd flessenwater ook een hulpmiddel. En om kristalloïden via de huid te verwijderen kun je het beste maar flink zweten, te bereiken via lichamelijke inspanning, sport, warme baden en sauna. Voor de drainage van kristalloïden kunnen ook alkalische mineralensupplementen worden ingenomen. Naast genoemde therapieën is het natuurlijk van belang het voedingspatroon aan te passen.

Niet zelf gaan dokteren

Het boek maakt heel duidelijk wat in de natuurgeneeskundige visie de connectie is tussen voedingsmiddelen, toxinen en ziekten en wat de behandelingsmethoden kunnen zijn. Het biedt een verhelderende kijk op de grondslag van de homeopathie, maar het is zeker niet raadzaam om bij lichamelijke klachten de aanbevelingen in het boek op te volgen zonder eerst een professioneel medisch advies ingewonnen te hebben.
© 2013 - 2019 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ontgiften: oilpullingOntgiften: oilpullingOntgiften is het wegwerken van ongewenste gifstoffen uit je lichaam. Hierdoor zou je je gezonder en energieker voelen. O…
Ontgiften met Oil Pulling: Energie, witte tanden en meer!Ontgiften met Oil Pulling: Energie, witte tanden en meer!Heb je klachten zoals terugtrekkend tandvlees, vermoeidheid of pijnlijke gewrichten? Oil pulling is een makkelijke en go…
Ontgiften of detoxenIn deze tijd van steeds hoger wordende kosten voor gezondheidszorg, is het van belang, niet in de laatste plaats voor de…
Je lichaam ontgiften: hoe en watJe lichaam ontgiften: hoe en watOntgiften, ook wel detoxen, is het verwijderen van afvalstoffen uit je lichaam. Dit kan op allerlei manieren. Iedereen h…
Ontgiften van zware metalenHet zit in de lucht, in water, medicijnen, cosmetica en bewerkte voeding; niemand ontkomt aan het binnen krijgen van zwa…
Bronnen en referenties
  • Ontgiften, Christopher Vasey, Uitgeverij AnkhHermes

Reageer op het artikel "Ontgiften, voorkomen en aanpakken van gezondheidsproblemen"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 26-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!